de onderwijzer

  • H. Hagedoorn
    Message 1 of 1 , Jun 6, 1991
      Beste lijstlezers,

      ik heb een vraag waar ik niet verder mee kom. Een voorvader van mij, Eit
      Jacobs Hagedoorn (*1734 in Oosterwolde) is onderwijzer geworden. Zijn
      vader pachtte een boerderij in Oosterwolde (Schrappinga). Van deze Eit
      heb ik heel veel gegevens, maar de grote vraag waar ik geen antwoord op
      kan bedenken is: Hoe werd deze boerenjongen onderwijzer. Ik weet dat dat
      in die tijd soms heel informeel werd geregeld, maar wat mij verbaasd
      heeft is zijn 'onderlegdheid'. Ik heb brieven van hem, die wat stijl en
      woordkeus betreft verbazingwekkend goed zijn en ik ben heel benieuwd of
      hij misschien de een of andere opleiding genoot. Weet iemand een tip?

      Henk Hagedoorn