Re: [Friesland-genealogy] Oude beroepen: brander, lombardier

  • Streekstra
    Message 1 of 9 , Nov 28, 2002
      Nerissa,

      Met aan zekerheid grenzende duiding:

      brander == houtskoolbrander d.w.z hout met bijna zonder lucht (zuurstof) laten gloeien zodat het omgezet wordt in houtskool.
      lombardier== houder van een bank van Lombardije -Lommerd - pandjesbaas (oude betekenis)- Bank van Lening.

      Groetnis,

      P.N.S.
      Message 2 of 9 , Nov 28, 2002
        PNS en Nerissa,

        Mijn overgrootvader was bakker.
        Op een bepaald moment kwam zijn jongere broer bij hem inwonen en werken.

        Beroep: brander.
        De conclusie die ik trek is: brander kan ook gewoon een stoker zijn van
        b.v. de oven van een bakkerij.
        Een brander hoeft wat mij betreft dus geen speciale "houtskoolomzetter"
        te zijn.

        (t was overigens een Friese overgrootvader: Hotze Bakker uit Workum; ben
        ik nog mee bezig)

        Groeten,
        Fred

          Message 4 of 9 , Nov 29, 2002
            Fred en Nerissa e.a.

            Brander, (kolebrander) in de (zeer) oude betekenis van het woord heeft an sich niets met het stoken van steenkool e.d. te maken.
            (het is een duidelijk afgebakend oud beroepswoordbegrip) maar maakte voor zover mij bekend houtskool.
            Houtskool werd op een zeer vaardige wijze gemaakt in grote constructies afgedekt met aarde en later in steenoptreksels waarbij een dosis vakmanschap aan te pas kwam want als er teveel zuurstof bij kwam en de boel vloog in de hens dan was veel werk voor niets geweest.
            Deze dingen waren/zijn te zien in het Openluchtmuseum bij Arnhem.

            Houtskool en een blaabalg waren vroeger de enige mogelijkheid om ijzer te doen smelten en bewerken i.v.m. de hoge temperaturen die hiermede bereikt werden.

            De Friezen waren meesters in het vervaardigen van zwaarden.(zie het zwaard van Gruttepier).

            Deze zwaarden waren beroemd in heel Europa in de Middeleeuwen en werden o.a. verkocht aan de Franken die er later de Friezen mee versloegen.

            Om nu een oeverloze discussie te vermijden moge het duidelijk zijn dat er veel meer duidingen/betekenissen van een brander zijn, maar dit voor nu even.

            Fred, ik heb een Hotse in de familie, = Hotse Minnes, ged.20-03-1636 Harlingen.(zoon van Minne Nannes). Ik weet niet of je er direct iets aan hebt, maar toch,

            gegroet,
            Peter Nanne Streekstra

[...]

            Yahoo! Groups Sponsor

            of: http://go.to/frgen .

          • Fred Reenders
            Message 5 of 9 , Nov 29, 2002
              Peter Nanne,

              Nu we het toch over Hotse hebben...
              Misschien gaat er bij iemand een lichtje branden bij het volgende
              parenteel.
              Wie weet, sluit het ooit aan op de door jou genoemde Hotse Minnes. Dat
              zou natuurlijk
              prachtig zijn! Dan zijn we familie....
              Maar voorlopig gaapt er nog een heel groot genealogisch gat tussen. M.n.
              voor 1811.

              I.1 Hotse BAKKER, broodbakker, kwam op 15-05-1891 naar Groningen,
              geboren op 12 febr.
              1867 te Witmarsum (Dantumadeel). Zoon van Teye Fokkes BAKKER en
              Elisabeth Willems BOOYENGA.
              (Vanaf 17-04-1895 woonde de broer van Hotse, Fokko Bakker (geb.
              21-10-1879 te Heeg,
              beroep brander) bij het gezin in huis. Hij was afkomstig uit
              Wymbritseradeel en vertrok
              weer op 26-08-1895 naar Wymbritseradeel).
              Gehuwd op 25 april 1891 te Workum met Rinske STIP, kwam op 25-04-1891
              van Workum naar
              Groningen, geboren op 10 febr. 1867 te Wonseradeel of Witmarsum? Dochter
              van Johan Everts
              STIP en Sytske Alberts ALBERDA.
              Uit dit huwelijk:
              1. Teye BAKKER, geboren op 28 nov. 1892 te Groningen.
              2. Johan BAKKER, geboren op 4 febr. 1896 te Groningen.
              3. Willem BAKKER, kantoorbediende, makelaar te Groningen, geboren op
              28 aug. 1897 te Groningen. Gehuwd op 15 mei 1918 te Haarlem met Theodora
              Gijsbertha
              SLUIK, geboren op 29 dec. 1894 te Haarlem, overleden op 23 jan. 1972 te
              Groningen,
              dochter van Gerrit SLUIK en Johanna van der LINDEN.
              4. Sietske BAKKER, geboren op 20 jan. 1899 te Groningen.
              5. Elizabeth BAKKER, geboren op 23 mei 1900 te Groningen.
              6. Doutsje BAKKER, geboren op 24 april 1902 te Groningen.
              7. Rolina BAKKER, geboren op 25 sept. 1904 te Groningen.

              Met name in de richting van de families STIP en BOOYENGA heb ik nog niet
              erg veel.
              Wat ik heb, komt allemaal van ryksargyf.org en houdt voor 1811 praktisch
              op.
              Voor zover ik nu weet, komt de naam Hotse van Hotze Geerts Hoekstra
              (gehuwd Idaard,
              1806 met Rinske Harmens Smedinga)

              Groeten,
              Fred Reenders

              Message 6 of 9 , Nov 29, 2002
                Fred,
                je weet al dat dat Hotse Geerts Hoekstra uit Wartena de naam Hoekstra in 1811 aanneemt in Roordahuizen.
                Kind. Trijntje 2j.
                Verder kom ik nu ook even niet.
                groeten

                P.N.S

                Message 7 of 9 , Nov 29, 2002
                  Peter Nanne,

                  Dit is wat ik van dit stel heb.
                  Hiervoor dus echt helemaal niks.
                  Ik durfde dit nog niet in de openbaarheid te gooien omdat het
                  speculatieve gehalte nogal hoog
                  is. Maar vooruit dan maar:

                  I.1 Hotze Geerts HOEKSTRA, arbeider, wonende te Wartena (1830), bij
                  huwelijk van Aegum,
                  geboren ca. 1781, (Aangenomen familienamen 1811: Hoekstra, Hotse Geerts,
                  Wartena; k.
                  Trijntje 2; Mairie Roordahuizum, fol. 69).
                  Gehuwd op 28 sept. 1806 te Idaard, Idaarderadeel, Frl. Gehuwd voor de
                  kerk op 28 sept.
                  1806 te Idaard met Rinske Harmens SMEDINGA (SMINIA), bij huwelijk van
                  Aegum, geboren ca. 1781.
                  Uit dit huwelijk:
                  1. Trijntje Hotzes HOEKSTRA, dienstmeid, wonende onder Lekkum (1830),
                  geboren ca. 1808 te
                  Warga. Gehuwd op 16 mei 1830 te Leeuwarden met Fokke Teijes BAKKER, 23
                  jaar oud, boerenknecht
                  (1830), geboren op 2 jan. 1807 te Leeuwarden, gedoopt op 21 jan. 1807 te
                  Leeuwarden,
                  overleden op 11 nov. 1890 te Wymbritseradeel (oud 83 jaar, gehuwd), zoon
                  van Teye Gosses
                  BAKKER en Trijntje Fokkes van der VEEN, ?? Quotatie 1808: woonde in 1808
                  aan de Groentemarkt
                  te Leeuwarden?? C025 (dit is speculatie!!!).
                  2. Hotze Hotzes HOEKSTRA, geboren ca. 1811, overleden op 23 dec. 1882 te
                  Leeuwarderadeel,
                  (oud 71 jaar, gehuwd).
                  Gehuwd op 26 april 1838 te Leeuwarderadeel met Rinske Hendriks van der
                  VEEN (FEEN).
                  3. Korneliske Hotzes HOEKSTRA, geboren ca. 1819.
                  Gehuwd op 28 okt. 1841 te Leeuwarderadeel met Bauke Hendriks HESLINGA,
                  overleden op 6 okt.
                  1855 te Leeuwarden.
                  4. Jetske (Jitske) Hotzes HOEKSTRA, geboren op 22 april 1820 te
                  Leeuwarderadeel, Frl.
                  Overleden op 18 nov. 1859 te Leeuwarderadeel (oud 39 jaar, gehuwd).
                  Gehuwd op 7 mei 1846 te Leeuwarderadeel met Hidde Pieters OENEMA.
                  5. Baukjen Hotzes HOEKSTRA, geboren ca. 1821, overleden op 26 april 1822
                  te Rauwerdahem.
                  6. Douwe Hotzes HOEKSTRA, geboren op 27 april 1825 te Idaarderadeel,
                  Frl. Overleden op 23
                  jan. 1873 te Leeuwarderadeel (oud 47 jaar, gehuwd).
                  Gehuwd op 5 okt. 1849 te Leeuwarderadeel met Jitske Jelles SIXMA.
                  7. Hendrik Hotzes HOEKSTRA, geboren ca. 1838.
                  Gehuwd op 27 juni 1863 te Leeuwarderadeel met Anna Francina KRANZEN.
                  8. Sjouke Hotzes HOEKSTRA.
                  Gehuwd (1) op 11 sept. 1867 te Leeuwarderadeel met Minke Ypes RINGNALDA.
                  Gehuwd (2) op 9 mei 1877 te Leeuwarderadeel met Geeltje Douwes VOGEL.
                  9. Harmen Hotzes HOEKSTRA.
                  Gehuwd op 9 april 1835 te Idaarderadeel met Bintje Freerks STIENSTRA.

                  Misschien dat er nu mensen zijn die een aansluiting zien?

                  Vriendelijke groet,
                  Fred

                  Message 8 of 9 , Nov 30, 2002
                    Fred,

                    Even een kleine correctie. Witmarsum ligt in de gemeente Wonseradeel en niet
                    in Dantumadeel.
                    Ik kan het weten want ik ben in de eerstgenoemde gemeente geboren en woon nu
                    in de laatsgenoemde.

                    Met vriendelijke groet,

                    Marten Tacoma
                    De Valom.

                    KNIP

                    Message 9 of 9 , Nov 30, 2002
                      Fred,

                      Ik weet niet of je er wat hebt maar de broer of minstens een neef of zo van Hotse Hoekstra, n.l.

                      Hoekstra, Pieter, Geerts , Eagum k.Trijntje8, Geert 6, Tymontje 3, meldt zich ook bij de Marie Roordahuizum fol.9. in 1811

                      Misschien heb je wat aan de patroniemen,

                      Groeten maar weer,

                      P.N.S.