Wietske de Graaf en ouders

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 3 , Nov 27, 2002
      Hallo allemaal,
      Zou iemand me a.j.b. een stukje verder kunnen helpen met deze familie?
      Wietske Hendriks de Graaf overleed op 9 juli 1814 in Rottevalle, 83
      jaar oud, dochter van Hendrik Hendriks de Graaf, schipper en Antje
      Ypes. Het enige bruidspaar Hendrik Hendriks de Graaf en Antje Ypes
      dat ik ken, trouwde al in 1696 in Rottevalle. Dat zou betekenen, dat
      Wietske ruim 30 jaar na het huwelijk van haar ouders - omstreeks
      1730 - moet zijn geboren, biologisch wel haast onmogelijk voor haar
      moeder.
      Wietske trouwde in 1754 in Rottevalle met Folkert Liebes Folkertsma
      van Noorderdrachten. Onder de kinderen komen de namen Antje en
      Hendrik voor.

      Met dank en vriendelijke groet,
      Annemarth Sterringa
    • KarelvdWal
      Message 2 of 3 , Nov 30, 2002
        annemarth, kweet niet of iemand deze al had beantwoordt maar ik heb
        niets voorbij zien gaan. Inde doopboeken van Opeinde staat onder
        Hendrik Hendriks en Antje Ypes de volgende dopen: Hendrik 15 juni
        1704; Aaltje 15-06-1704 en Ype 21-03-1706. Op de overlijdens akte
        van Wietske stond vermeld dat ze geboren was in Noorderdrachten,
        overleden in Oudega. Onder Drachten nog gevonden: Hendrik Hindriks x
        Antje Ypes, gedoopt Jannis 22-02-1711 en Grietje 24-09-1713.

        Toen weer gekeken bij Rottevalle, niets te vinden maar ... daar
        beginnen de doopboeken heel summier in 1724, en blijkens de
        afgedrukte datums zijn er meer rond 1745 dan daarvoor, dus ik denk
        dat er enkele boeken verdwenen zijn. ook tussen 1706 en 1711 zit een
        hiaat. Maar misschien kom je met deze gegevens over haar eventuele
        broers en zusjes eruit. Groetend Karel
        - In Friesland-genealogy@y..., "Annemarth Sterringa"

      • Annemarth Sterringa
        Message 3 of 3 , Dec 1, 2002
          Hallo Karel,
          Reuze bedankt! De kinderen uit 1711 en 1713 kende ik niet.
          Het gaat vooral om de geboortedatum van Wietske. Bij benadering was
          dat 1730, wel laat voor een moeder die in 1696 trouwde. Stel deze
          bruid Antje Ypes was 16 in 1696, dan was ze 50 in 1730. Het zoeken
          gaat door!
          Mei freonlike groet,
          Annemarth