Re: Gemeentehuizen in de gemeentes

  • mokum36
    Message 1 of 2 , Nov 7, 2002
      Tjalling ,
      er is verschil tussen de plaats en/of de gemeente van geboorte , en
      de kadastrale gemeente. De kadastrale gemeente heeft met het kadaster
      te maken (niet met geboorte , enz,). Het kadaster is een register
      waarin de grond en het vastgoed werd beschreven. De grootte en de
      ligging werd precies vastgelegd op een plattegrond, voorzien van een
      gemeente-naam, een sectie en een nummer. Daar werden aantekeningen
      aan toegevoegd over b.v. de rechten bij in-of overschrijving van de
      daaromtrent gemaakte akten. Dat kan een bron van informatie zijn.
      Weet je dat een voorouder een boerderij had of een winkel of
      smederij , dan kun je bij het kadaster in die gemeente de plattegrond
      bekijken; zien hoe groot dat huis was , enz. In die gemeente hoeft
      die persoon dus niet geboren te zijn...

      John P. Geelof.

      --- In Friesland-genealogy@y..., "Tjalling Kramer"
      <tjalling.kramer@f...> wrote:
      > Geachte mede genealogen,
      >
      > Wanneer ik geboorte-, huwelijks-, en overlijdensaktes bekijk dan
      staat er altijd de gemeente op vermeld
      > waar de akte is opgemaakt.
      > Wanneer in de plaatsnamen database kijk op de site van het
      RyksArgyf dan wordt daar o.a. bij elke
      > plaatsnaam de kadastrale gemeente genoemd.
      >
      > Betekent dit dat elke dorp of stad in een gemeent 'n eigen meldpunt
      had om aangiftes te doen?

      > Bijvoorbeeld in de gemeente Tietjerksteradeel:
      >
      > Plaats: Oudkerk
      > Kadastr. gem. : Giekerk
      >
      > Plaats: Eernewoude
      > Kadastr. gem. : Bergum
      >
      > Of moest iedereen die aangifte moest doen van een geboorte of
      overlijden naar één en hetzelfde meldpunt