Re: vernoemen

  • hansstap1964
    Message 1 of 2 , Nov 4, 2002
      Beste Nynke,

      Je leidraad voor vernoemings regels heb ik maar weer eens gebruikt om
      te kijken of ik nog iets verder kan komen met mijn familie onderzoek.

      even controleren of ik het begrijp ?

      De laatste en oudste gegevens in mijn stamboom zijn.

      Vader Gerben Jans,Moeder Dieuwke Douwes getrouwd 17-10-1721 te Hallum
      Kinderen
      1. Jan Gerbens (de eerste zoon)
      2. Grietje Gerbens (de eerste dochter)
      3. Douwe Gerbens (de tweede zoon)
      4. Froukje Gerbens (de tweede dochter)
      5. Trijntje Gerbens (de derde dochter)
      6. Barteld Gerbens (de derde zoon)
      7. Jakob Gerbens (de vierde zoon)
      8. Jetske Gerbens (de vierde dochter)

      Kan ik nu het volgende als basis nemen voor verder onderzoek ?

      a. De grootvader van de kinderen aan vaderskant heet Jan Bartelds
      b. De overgrootvader van de kinderen aan vaders kant heeft Barteld
      als voornaam
      c. De oudste oom van de kinderen aan vaders kant heet Barteld Jans
      d. De grootmoeder van de kinderen aan vaderskant heeft Froukje als
      voornaam

      alvast bedankt voor de reactie

      m.vr.gr.
      Hans Stap

      doet onderzoek in
      familie naam: STAP
      plaatsen: Vrouwenparochie, Oude Bildtzijl, Hallum, Nieuwe Bildtzijl

      --- In Friesland-genealogy@y..., "Nynke van den Hooven"
      <nynkevandenhooven@h...> wrote:
      > Meindert en andere groepsleden,
      >
      > De vernoeming van kinderen volgde een strikt patroon, zoals je
      hieronder kunt lezen.. Aangezien het onderwerp met enige regelmaat
      ter sprake komt, zal ik onderstaande tekst op korte termijn uploaden
      als groepsfile

      > Mannelijke kinderen:
      >
      > De eerste zoon krijgt de naam van zijn grootvader van vaders kant.
      >
      > De tweede zoon krijgt de naam van zijn grootvader van moeders kant.
      >
      > De derde zoon krijgt de naam van zijn overgrootvader van vaders
      kant (en daardoor kan het dus lijken alsof hij naar een oom is
      genoemd)

      > De vierde zoon heet naar de overgrootvader van moeders kant.
      >
      > Vijfde en volgende zoons: favoriete broers en ooms van de ouders;
      het eerste beetje flexibiliteit in het systeem!

      > Voor de vrouwelijke kinderen geldt hetzelfde, met dien verstande
      dat hierbij van de vrouwelijke kant van de familie wordt uitgegaan.
      Dus de eerste dochter heet naar de grootmoeder van moeders kant. De
      tweede dochter naar de moeder van vaders kant, de derde dochter
      krijgt de naam van de overgrootmoeder van moeders kant etc.

      > De enige keer dat de naam van een ouder voor een kind wordt
      gebruikt is als de vader vóór de geboorte van het betreffende kind
      overlijdt, of als de moeder overlijdt in het kraambed. In dat geval
      krijgt het kind, ongeacht het geslacht, de naam van de overleden
      ouder.

      > En natuurlijk zijn er afwijkingen / variaties:
      >
      > 1. -Alle Nederlandse (en ook Friese) namen hebben zowel
      een mannelijke als een vrouwelijke vorm. Als er na 3 of 4 kinderen
      nog geen jongetje (cq meisje) is geboren krijgt een jongen de
      mannelijke variatie van zijn grootmoeders naam (en een meisje dus de
      vrouwelijke variatie van haar grootvaders naam).

      > 2. -Het naamgevingspatroon werd soms gewijzigd als een
      naam in zowel de vaderlijke als de moederlijke lijn voorkwam. De naam
      werd dan maar voor één kind gebruikt of werd de tweede keer in de
      variatie voor een andere sexe gebruikt. Als bijv. beide grootvaders
      Hendrik heette, zou men de eerstgeboren zoon Hendrik noemen en het
      eerste meisje Hendrikje/Hendrika. De juiste volgorde werd dan met de
      geboorte van een volgend kind weer gewoon voortgezet.

      > 3. Als de geboorte van een kind min of meer samenviel
      met de dood van een grootouder, dan werd de naam van die grootouder
      wel gebruikt, ongeacht wie "aan de beurt" was.

      > 4. Als een eerder huwelijk van één van de ouders was
      geëindigd door de dood van de toenmalige echtgeno(o)t(e), gebeurde
      het wel dat eerste kind in het volgende huwelijk van die ouder naar
      de overleden echtgeno(o)t(e) uit het vorige huwlijk werd genoemd.

      > 5. Wanneer een kind jong overleed, werd die naam
      opnieuw gebruikt voor het eerstvolgende kind van hetzelfde
      geslacht.

      > 6. Als de naam van een grootouder overduidelijk afwezig
      is, dan was er ongetwijfeld sprake van "mot" in de familie.