Re: [Friesland-genealogy] vernoemen (was Fw: opzoekvraag - jan gjolts (wijnstra))

    Message 1 of 2 , Nov 3, 2002
      Meindert en andere groepsleden,

      De vernoeming van kinderen volgde een strikt patroon, zoals je hieronder kunt lezen.. Aangezien het onderwerp met enige regelmaat ter sprake komt, zal ik onderstaande tekst op korte termijn uploaden als groepsfile

      Mannelijke kinderen:

      De eerste zoon krijgt de naam van zijn grootvader van vaders kant.

      De tweede zoon krijgt de naam van zijn grootvader van moeders kant.

      De derde zoon krijgt de naam van zijn overgrootvader van vaders kant (en daardoor kan het dus lijken alsof hij naar een oom is genoemd)

      De vierde zoon heet naar de overgrootvader van moeders kant.

      Vijfde en volgende zoons: favoriete broers en ooms van de ouders; het eerste beetje flexibiliteit in het systeem!

      Voor de vrouwelijke kinderen geldt hetzelfde, met dien verstande dat hierbij van de vrouwelijke kant van de familie wordt uitgegaan. Dus de eerste dochter heet naar de grootmoeder van moeders kant. De tweede dochter naar de moeder van vaders kant, de derde dochter krijgt de naam van de overgrootmoeder van moeders kant etc.

      De enige keer dat de naam van een ouder voor een kind wordt gebruikt is als de vader vóór de geboorte van het betreffende kind overlijdt, of als de moeder overlijdt in het kraambed. In dat geval krijgt het kind, ongeacht het geslacht, de naam van de overleden ouder.

      En natuurlijk zijn er afwijkingen / variaties:

      1. -Alle Nederlandse (en ook Friese) namen hebben zowel een mannelijke als een vrouwelijke vorm. Als er na 3 of 4 kinderen nog geen jongetje (cq meisje) is geboren krijgt een jongen de mannelijke variatie van zijn grootmoeders naam (en een meisje dus de vrouwelijke variatie van haar grootvaders naam).

      2. -Het naamgevingspatroon werd soms gewijzigd als een naam in zowel de vaderlijke als de moederlijke lijn voorkwam. De naam werd dan maar voor één kind gebruikt of werd de tweede keer in de variatie voor een andere sexe gebruikt. Als bijv. beide grootvaders Hendrik heette, zou men de eerstgeboren zoon Hendrik noemen en het eerste meisje Hendrikje/Hendrika. De juiste volgorde werd dan met de geboorte van een volgend kind weer gewoon voortgezet.

      3. Als de geboorte van een kind min of meer samenviel met de dood van een grootouder, dan werd de naam van die grootouder wel gebruikt, ongeacht wie "aan de beurt" was.

      4. Als een eerder huwelijk van één van de ouders was geëindigd door de dood van de toenmalige echtgeno(o)t(e), gebeurde het wel dat eerste kind in het volgende huwelijk van die ouder naar de overleden echtgeno(o)t(e) uit het vorige huwlijk werd genoemd.

      5. Wanneer een kind jong overleed, werd die naam opnieuw gebruikt voor het eerstvolgende kind van hetzelfde geslacht.

      6. Als de naam van een grootouder overduidelijk afwezig is, dan was er ongetwijfeld sprake van "mot" in de familie.

      Tot zover.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 2 , Nov 4, 2002
        Beste Nynke,

        Je leidraad voor vernoemings regels heb ik maar weer eens gebruikt om
        te kijken of ik nog iets verder kan komen met mijn familie onderzoek.

        even controleren of ik het begrijp ?

        De laatste en oudste gegevens in mijn stamboom zijn.

        Vader Gerben Jans,Moeder Dieuwke Douwes getrouwd 17-10-1721 te Hallum
        Kinderen
        1. Jan Gerbens (de eerste zoon)
        2. Grietje Gerbens (de eerste dochter)
        3. Douwe Gerbens (de tweede zoon)
        4. Froukje Gerbens (de tweede dochter)
        5. Trijntje Gerbens (de derde dochter)
        6. Barteld Gerbens (de derde zoon)
        7. Jakob Gerbens (de vierde zoon)
        8. Jetske Gerbens (de vierde dochter)

        Kan ik nu het volgende als basis nemen voor verder onderzoek ?

        a. De grootvader van de kinderen aan vaderskant heet Jan Bartelds
        b. De overgrootvader van de kinderen aan vaders kant heeft Barteld
        als voornaam
        c. De oudste oom van de kinderen aan vaders kant heet Barteld Jans
        d. De grootmoeder van de kinderen aan vaderskant heeft Froukje als
        voornaam

        alvast bedankt voor de reactie

        m.vr.gr.
        Hans Stap

        doet onderzoek in
        familie naam: STAP
        plaatsen: Vrouwenparochie, Oude Bildtzijl, Hallum, Nieuwe Bildtzijl

        --- In Friesland-genealogy@y..., "Nynke van den Hooven"