update website

  • W.J. Ponne
    Message 1 of 6 , Nov 2, 2002
      L.S.,

      Vandaag heb ik mijn website uitgebreid met een parenteel van de familie Noppert.

      Van de volgende families zijn nu gegevens te vinden:

      - Ponne (Friesland, de rest van Nederland en o.a. Colombia, Brazilië, Verenigde Staten)
      - Douwinga (Haskerland, Schoterland, Aengwirden)
      - Drijfhout (11 families in geheel Friesland)
      - Klaren (Giethoorn, Haskerland, Schoterland, Aengwirden)
      - Moed ( idem)
      - Noppert (Kalenberg, Haskerland, Avereest)
      - Pijlman (Kalenberg, Haskerland, Schoterland, Aengwirden)
      - De Vries (Wanneperveen)
      - Wagenaar (Schoterland, Lemsterland)

      http://www.home.zonnet.nl/wjponne

      Graag op- en aanmerkingen en/of aanvullingen in mijn gastenboek.

      Wiecher Ponne

    • T. Dolstra
      Message 2 of 6 , Nov 3, 2002
        Wiecher.
        Jouw site even bezocht. Ziet er mooi uit. Veel info, klasse.Uiteraard zoek
        ik dan even of er naamgenoten van mij tussen zitten, zeker omdat jouw roots
        ook de mijne zijn, namelijk de veenstreken van Opsterland. Mijn grootvader
        is bv geboren in Lippenhuizen.

        Kom ik op jouw site een Antje Jolkes DOL tegen, geboren 1812. In mijn
        genealogie komt ook een Antje Jolkes DOL, geboren 16 maart 1827 en gehuwd
        met een Jan Minzes Witteveen. Familie?

        Verder heb ik een genealogisch licht bezwaar tegen jouw stelling dat de twee
        personen PONNE, tot het tegendeel bewezen is, als broers worden aangemerkt.
        Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem van twee DOLSTRA's die gezien
        afkomst, en voornamen best wel familie zouden kunnen zijn, maar wat ik
        helaas nog steeds niet heb kunnen bewijzen. Ik houd deze twee "takken"
        strikt gescheiden tot het tegendeel bewezen is. Het gevaar van jouw stelling
        is, dat de informatie klakkeloos door anderen wordt overgenomen, en dat je
        dus een beetje aan geschiedvervalsing zou kunnen doen.

        Verder zou ik, met jouw toestemming, gaarne een link willen leggen in mijn
        site www.dollenindetijd.nl naar die van jou.

        met vriendelijke groeten.
        Tabe uit Almere
[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • T. Dolstra
        Message 3 of 6 , Nov 3, 2002
          Wiecher.
          Nog even een aanvulling op mijn vorige reactie.
          In jouw site komt een Jantje Jolkes DOL voor. Dat is hoogstwaarschijnlijk
          dezelfde Jantje DOL als die in mijn site voorkomt, namelijk:
          * Jantje Jolkes DOL , geboren te Mildam op 15 april 1912. Dochter van Jolke
          Geerts DOL en Hendrikjen Jochems. Eigenlijk had zij een DOLSTRA moeten
          zijn. zie site.
          vr. gr. Tabe

          Message 4 of 6 , Nov 3, 2002
            Tabe,

            Heel hartelijk dank voor je reactie.
            Natuurlijk bezocht ik ook even jouw site. Ziet er fraai en overzichtelijk uit met ook veel boeiende verhalen over familieleden Dolstra. Heel interessant om te lezen.

            Uiteraard mag je op je site een link maken naar die van mij. Dat heb je trouwens al gedaan, zag ik.
            Je hebt helemaal gelijk dat zolang niet bewezen is dat Gerrit Pieters (* ca 1720 - + ca 1794) en Jan Pieters Ponne (+ ca 1791) broers zijn, je die twee eigenlijk niet als zodanig al in je genealogie mag opnemen. Toch heb ik dat voor het gemak gedaan. Enig gevaar voor verwarring is er niet, omdat van Jan Pieters Ponne niet meer bekend is dan zijn naam en verblijf in Terhorne. Eventueel nageslacht en de naam van zijn echtgenote zijn in nevelen gehuld. Hij was getrouwd, maar ik weet niet met wie. (bronnen: Speciekohieren, Recesboeken Utingeradeel, Kerkboeken DG Terhorne). Aangezien de naam Ponne in die tijd nergens anders voorkomt, heb ik de gok gewaagd Jan als broer te verklaren van Gerrit Pieters wiens nageslacht de naam Ponne is gaan dragen. Ik weet dat dit discutabel is.

            Op mijn homepage komt wel een Jantje Jolkes Dolstra voor, maar geen Antje Jolkes Dolstra. Misschien is de bij jou voorkomende Antje (* 1827) een zuster van Jantje.(* 1812):
            Jolke Geerts Dol huwt te Schoterland (Mildam) 02-01-1812 (aktenr. 2) Hendrikje Jochems.
            Op 05-04-1812 wordt uit dit huwelijk geboren: Jantje Jolkes Dol. Zij huwt te Schoterland 06-04-1842 (aktenr. 12) met Claas Sierds Fabriek.
            Daarna worden in de gemeente Schoterland nog drie geboortes gemeld met als vader Jolke Dol:
            1. Louke Jolkes Dol, geboorteaangifte op 26-10-1814. Hij huwt te Opsterland 24-02-1851 (15) met Antje Tjidsgers Meetsma.
            2. Trijntje Jolkes Dol, geboorteaangifte op 20-03-1817. Zij huwt te Schoterland 28-04-1839 (20) Ruurd Annes de Boer.
            3. Antje Jolkes Dol, geboorteaangifte op 16-03-1827. Zij huwt te Schoterland 06-05-1849 (23) Jan Minzes Witteveen.
            Nazien van de geboorteaktes en/of huwelijksaktes van deze drie moet duidelijk maken of we hier inderdaad met broer en zussen van Jantje te maken hebben.

            Groeten,

            Wiecher Ponne
            http://www.home.zonnet.nl/wjponne

          • Rob Hubert
            Message 5 of 6 , Mar 23, 2003
              Het heeft even geduurd en normaal gesproken maak ik er ook geen melding van,
              maar mijn site heeft een verandering ondergaan. Alles staat nu in
              gezinsbladen en er zijn enkele genealogieën bijgekomen. Ook is er een uitleg
              over de IGI (Internationale Genealogische Index) en een voorbeeld hoe de
              tekstuele uitvoer eruit ziet als u deze van mij zou willen hebben.

              vr. groeten,

              Rob Hubert, Haarlem, NL

              Website: http://home.wanadoo.nl/rob.hubert/

              Zoekt: Hubert, Schuwer, van Brederode, Aberson, Westerbeek van Eerten, van
              Beukering, Buseman/Buzeman

              --------
              In- en uitgaande e-mail gecontroleerd door Norton Antivirus 2003
              In- and Outgoing mail checked by Norton Antivirus 2003
              --------
            • sf.schotsman@wxs.nl
              Message 6 of 6 , Mar 19, 2006
                Goedemiddag,
                Weer een aantal aanpassingen gedaan en
                2 kwartierstaten van mijn grootouders toegevoegd.
                Aanvullingen zijn welkom.
                groet
                Fred