Tiendaagse Veldtocht

  • esther230476
    Message 1 of 5 , Oct 30, 2002
      Hallo allemaal,

      Bij toeval ontdekte ik deze community
      Ik las toevallig in de messages iets over de Tiendaagse veldtocht ivm
      de naam Deelstra, heb geen idee waar dat bericht over ging maar ik
      weet wel dat mijn vader een medaille heeft van de tiendaagse
      veldtocht en deze komt bij mijn overgrootvader vandaan.

      Weet iemand iets meer over de connectie tiendaagse veldtocht-
      Deelstra ?

      Zou er graag meer van willen weten.

      Esther Deelstra.
    • Tjeabele Hoekstra
      Message 2 of 5 , Oct 30, 2002
        Hallo Esther,

        Da's lang geldeden dat we elkaar hebben ontmoet.
        En ja er is iets over geschreven in deze groep over de tien daagse veldtocht
        en de Deelstra's en er is ook een web page met zo iets er op maar vraag me
        niet waar het staat. Ik heb Trees hier over een url gestuurd maar
        ............?
        Ik heb even gezocht op het internet en kom op de volgende page uit.
        http://www.robertvandermeer.nl/Genealogy/handschrift_rj_deelstra.html
        Hier staat het e.e.a. omschreven, zoals:

        Inleiding

        Van Ruurd Jans Deelstra is een handschrift bewaard gebleven,waarin vele
        interessante zaken zijn vermeld, zodat het waard is aan de vergetelheid
        ontrukt te worden. In het hierna volgende wordt de letterlijke tekst
        vermeld; het komt mij echter juist voor eerst een aantal belangrijke
        bijzonderheden over de schrijver vast te leggen.
        Ruurd Jans Deelstra, geboren in het jaar 1811, kwam in 1830 als
        dienstplichtige voor de loting, trok nr. 31 en werd daardoor ingeschreven
        als milicien. Hij staat, zoals blijkt uit de stamboeken van het 15de
        Regiment Infanterie in de archieven van het Algemeen Rijksarchief te
        's-Gravenhage ,als volgt vermeld:

        Nr. 17896
        Ruurd Jans Deelstra

        Vader Jan

        Moeder Wikje Klaver

        Geboren te Tietjerksteradeel (Tietjerk) den 17 Maart 1811

        Laatst gewoond Tietjerksteradeel (Tietjerk)

        Bij zijn aankomst Lang 1 el, 6 palmen, 6 duimen, 3 strepen

        Aangezigt Ovaal

        Voorhoofd Smal

        Oogen Bruin

        Neus Ordinair

        Mond Idem

        Kin Rond

        Haar Blond

        Wenkbrauwen Idem

        Merkbare tekenen Geen

        Op 1 Mei 1830 ingedeeld als milicien voor de tijd van vijf jaaren zijnde
        loteling van de ligting 1830 uit de provincie Friesland, Gemeente
        Tietjerksteradeel, onder no. 31. Reserve.

        Bij zijn opkomst in October 1830 werd hij, ingevolge aanschrijving van het
        Departement van Oorlog, ingedeeld bij de 8ste Afdeling ( = Regiment).Op de
        10de November 1830 kwam hij over van de 8ste Afdeling. Hij werd bij het 18de
        Regiment Infanterie ingeschreven onder stamboeknummer 5132 als Ruurd
        Deelstra. In de kolom "Gedane Veldtochten" staat bij hem vermeld:
        "Tiendaagse veldtocht in België in 1831. Metalen Kruis den 5 April 1832".
        Zoals uit het vervolg zal blijken, vermeldt Ruurd zelf dat hij het Metalen
        Kruis heeft ontvangen op de 13de Juli 1832 in Vessem, gelegen in Noord-
        Brabant. Ruurd Jans Deelstra dient bijna de volle 5 jaren uit, namelijk van
        1 mei 1830 tot 11 december 1835, als hij over Naarden en Amersfoort via
        Kampen met onbepaald verlof naar huis gaat.

        Dus je ziet er is het e.e.a. te vinden.

        Groetend,

        Tjeabele Hoekstra De Knipe

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Andrys Stienstra
        Message 3 of 5 , Oct 30, 2002
          Van mijn overovergrootvader Wytze Koops van der Velde (1812-1909) is ook een
          dagboek bewaard gebleven van de Tiendaagse veldtocht. Ik heb dat jaren
          geleden al eens overgetypt, helaas nog op een gewone typmachine en niet in
          een tekstverwerker. Ik ben van plan om daar ook nog eens een internet-versie
          van te maken.
          Wytze Koops van der Velde is bijna 97 jaar oud geworden. Hij is geboren in
          Rottevalle, maar was zijn hele verdere leven smid in Ureterp. Op dit moment
          wordt er in Ureterp aktie gevoerd om zijn oude smederij samen met het
          restant van de molen die er achter staat te restaureren en te behouden. Eén
          van de zonen van Wytze Koops was Rinze van der Velde, de oprichter van de
          uitgeverij en boekhandel op de Nieuwstad in Leeuwarden. De firma Fokke van
          der Velde in Bakkeveen (nu Sligro in Drachten) is opgericht door een
          achterkleinkind van Wytze Koops.

          Andrys Stienstra

          Message 4 of 5 , Oct 30, 2002
            Voor allen die zich bezighouden met de naam Metz:

            Veel informatie over de katholieke families Metz uit Leeuwarden
            en Ameland is te vinden in het boek van H.W.F. Aukes, Het
            voorgeslacht van kardinaal De Jong, uitg. Het Spectrum,
            Utrecht/Antwerpen 1955.

            For those interested in the name Metz: a lot of information
            about the Catholic families Metz from Leeuwarden en Ameland can
            be found in the book of H.W.F. Aukes, Het voorgeslacht van
            kardinaal De Jong, Utrecht/Antwerpen 1955.

            T.a.v. Tjalling Kramer:
            De laatste twee bladzijden wijdt Aukes aan de Dokkums-Sneekse
            tak met o.a. Gerardus Metz en Maria Everts Cardinaal.

            Tsjip Klynstra
            Amsterdam

            Tytus na Dzikim Zachodzie < http://tytus.wp.pl/ >
          • Cornelius Boekema
            Message 5 of 5 , Oct 31, 2002
              Bestaat er 'n lijst van de mannen uit Friesland die aan die Veldtocht
              hebben deelgenomen? Waren het alleen dienstplichtigen of waren er ook
              vrijwilligers? Dit stukje geschiedenis interesseert mij want Jiske
              Alberts Boekema, geboren in Suawoude in 1808 trouwde in 1839 in
              Noord-Brabant terwijl hij nog kannonier was in Sint-Geertruidenberg.
              Hoogstwaarschijnlijk is hij voor dezelfde redenen als Ruurd Deelstra in
              het Zuiden van Nederland beland. Jisk Alberts is de voorvader van de
              meeste Boekema's in Noord-Braband en Michigan, USA.

              Cor Boekema

              Andrys Stienstra a écrit :

> [...]
              > van
              > der Velde in Bakkeveen (nu Sligro in Drachten) is opgericht door een

              [Image]

              [Image]