Vogelaar

  • Nanny Verheijen
    Message 1 of 15 , Oct 29, 2002
      Hallo Annemarth,

      > Nanny, ging/kwam die Vogelaarfamilie naar/van de Zuid-Hollandse
      > eilanden?

      Over 'mijn' Vogelaarfamilie weet ik eigenlijk nog niet zoveel. De naam is in
      1811 als enige in Friesland aangenomen door Gosling Tjebbes uit Joure. Hij is
      een zoon van Tjebbe Thomas en Marijke NN.
      De zus van Gosling: Tettje Tjebbes is een van mijn voormoeders en zij wordt in
      een van de huwelijksaktes van haar kinderen ook Tettje Tjebbes Vogelaar
      genoemd. De Vogelaar nakomelingen van Gosling Tjebbes heb ik toch vooral (via
      de site van het Ryksagyf) in zuid-west Friesland aangetroffen. Geen enkele
      verwijzing kortom naar de Zuid-Hollandse eilanden.

      Met vriendelijke groet,
      Nanny

      Nanny Verheijen, Loon op Zand
      verheijen@...
    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 15 , Oct 29, 2002
        Hallo Nanny, bedankt.
        Mocht je ooit een Jacobus Jans of Jan Vogelaar tegenkomen (voor
        1700), dan hou ik me aanbevolen. De namen Gosling, Tettje en Tjebbe
        zeggen me niets in dit verband, eerder Ingetje en Aaltje.
        Als jij meer wil weten, hoor ik het wel.
        Groetnis,
        Annemarth Sterringa

        --- In Friesland-genealogy@y..., "Nanny Verheijen" <verheijen@f...>
        wrote:
> [...]

        > De zus van Gosling: Tettje Tjebbes is een van mijn voormoeders en
        zij wordt in een van de huwelijksaktes van haar kinderen ook Tettje
        <knip>
        > Met vriendelijke groet,
        > Nanny
      • Onno Elgersma
        Message 3 of 15 , Oct 29, 2002
          Annemarth,

          De naam Vogelaar komt in Zeeland vrij veel voor. De Nationale Telefoongids
          levert 49.

          Groeten,

          Onno

> [...]

          de site van het Ryksagyf) in zuid-west Friesland aangetroffen. Geen enkele
          verwijzing kortom naar de Zuid-Hollandse eilanden.

          of: http://go.to/frgen .

        • Linda Praamsma
          Message 4 of 15 , Oct 29, 2002
            Beste Nanny,

            I just looked in the family-reconstructions books from Joure, but did
            not find any Gosling Tjebbes, Tjebbe Thomas, or a Thomas who had a child
            called Tjebbe. If they came from Friesland, I don’t think they came from
            Joure-Haskerland.

            Linda Praamsma

> [...]

            enkele
            verwijzing kortom naar de Zuid-Hollandse eilanden.

            Yahoo! Groups Sponsor

            <http://rd.yahoo.com/M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egroupweb/S=1705
            040837:HM/A=810327/R=0/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

            <http://rd.yahoo.com/M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egroupweb/S=1705
            040837:HM/A=810327/R=1/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

            <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egrou
            pmail/S=:HM/A=810327/rand=246963644>

            of: http://go.to/frgen .

            8 juli 1999 geposte berichten staat op

            <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

            Message 5 of 15 , Oct 29, 2002
              Annemarth,

              Zoeken in Zeeland (in genealogisch opzicht, uiteraard) kun je doen op http://database.zeeuwsarchief.nl/index.htm. En zoals Onno al vaststelde: veel Vogelaars. De combinatie Jan en Jacobus lijkt vooral in Veere (met name het gehucht Zandijk) voor te komen.

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven

              Message 6 of 15 , Oct 30, 2002
[...]

                Hallo Nany,

                In mijn bestand heb ik ook de naam Vogelaar. Trijntje Jans Brouwer tr. 1844 Joure met Tjibbe Goslings Vogelaar (Brouwer is familie van mijn man)
                Tjibbe is een zn.v. Gosling Tjebbes Vogelaar en Sjoukjen Wouters.
                En Gosling is de zn.v. Tiebe Thomas en Mayke Gosseles, huwelijk Joure 13-01-1765 NH, beide van Joure.

                Groet, Hinke Woudt-Westra.

                Yahoo! Groups Sponsor

                of: http://go.to/frgen .

              • Wob
                Message 7 of 15 , Oct 30, 2002
                  Hallo allemaal,

                  Ik ben alweer een paar maanden bezig de raadsels van mijn afstamming te
                  ontrafelen. Dat gaat aardig goed. Mijn voorouders bewogen zich voornamelijk
                  in Friesland en Groningen..en tot mijn verbazing niet verder dan ongeveer 20
                  kilometer van huis en haard. Dat maakt het makkelijk...
                  Totdat ik een tak van mijn moeder een beetje nader onderzocht. De naam is
                  Kok. Haar grootvader heette Paulus Kok geboren 22 januari 1850 en hij was
                  vondeling in Gasselternijveen in Drenthe.
                  Dat zou dus het einde van mijn naspeuringen moeten betekenen, ware het
                  niet.....ware het niet, dat ik graag wat meer zou willen weten. Werd er iets
                  over vondelingen geregistreerd?? Is er iets over bekend?? Er heerst in mijn
                  familie een buitengewoon kriptisch verhaal over een “ donkere” voorouder...
                  Natuurlijk ben ik ontzettend dankbaar voor elke suggestie...
                  Elke suggestie is welkom..
                  Wob
                • Annemarth Sterringa
                  Message 8 of 15 , Oct 30, 2002
                    Hoi Nynke, o dat is mooi! Weer een gezamenlijk archiefbezoek, nu in
                    Zeeland? Nog meer gemeenschappelijke voorouders van onze wederhelften?
                    Hat neats mei Fryslân te meitsjen, verder maar op privé-mail.
                    Groetnis,
                    Annemarth

                    --- In Friesland-genealogy@y..., "Nynke van den Hooven"
                  • Nanny Verheijen
                    Message 9 of 15 , Oct 31, 2002
                      Hoi Hinke,

> [...]
                      > Tiebe Thomas en Mayke Gosseles, huwelijk Joure 13-01-1765 NH, beide van Joure.

                      Dank je heel hartelijk voor de huwelijksplaats en data van Tiebe/Tjebbe en
                      Mayke. Dat was voor mij nieuwe informatie. Mijn Friese kwartieren zitten nogal
                      op een laag pitje, vanwege de afstand Brabant-Friesland en de vooralsnog
                      ontbrekende tijd. Zo af en toe weer een nieuw feitje houdt het vuurtje
                      brandende! De Vogelaar-Wouters-Brouwer informatie had ik wel al in mijn bestand
                      staan, want dat is immers allemaal makkelijk te vergaren van achter de PC :-))

                      Met vriendelijke groet,
                      Nanny

                      verheijen@...
                      ============================
                      bureau Flohr & Verheijen vof
                      Ecliptica 89, 5175 XH Loon op Zand
                      tel. 0416 - 363500 / fax 0416 - 361416
                      zie ook: http://www.flover.nl/
                      ============================
                    • Nanny Verheijen
                      Message 10 of 15 , Oct 31, 2002
                        Dear Linda,

> [...]
                        > not find any Gosling Tjebbes, Tjebbe Thomas, or a Thomas who had a child
                        > called Tjebbe. If they came from Friesland, I don’t think they came from

                        Thanks for looking up. I have a letter from the Gemeente Sneek that says that
                        Tettje Tjebbes Vogelaar was born in Joure in 1778. I didn't know anything about
                        the place her parents came from. But... you will have read the answer from
                        Hinke Woudt (30.10.2002) too and now we know that Tjebbe (or Tiebe) Thomas and
                        Mayke Gosseles are married in Joure on 13.01.1765 and that they both came from
                        Joure.

                        Kind regards,

                        Message 11 of 15 , Oct 31, 2002
                          Dear Nanny,

                          I did find them. They were listed under the Catholic doop books.

                          Tiebe Thomese x Maijke Gossele
                          Antje 20-12 -1766 m. Tetje Thomese
                          Gosselijk 5 – 4 -1769 m. Sieurtje Goslijk
                          Sieurtje 17-2-1777 m. Vogeltje Hendriks
                          Thomas 4-11-1771 m. Tetje Thomese
                          Joannes 3-12-1773 m. Paeij Hendriks
                          Joannes 12-4-1775 m. Vogeltje Hendriks
                          Beernts, vader Tiebe Teunese
                          Tetje 25-8-1779 m. Tetje Thomas

                          Marijk 20-5-1782 m. Vogeltje Hendriks

                          Linda Praamsma

> [...]

                          Thomas and
                          Mayke Gosseles are married in Joure on 13.01.1765 and that they both

                          040837:HM/A=810373/R=0/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

                          <http://rd.yahoo.com/M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egroupweb/S=1705
                          040837:HM/A=810373/R=1/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

                          <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egrou
                          pmail/S=:HM/A=810373/rand=969885299>

                          Message 12 of 15 , Nov 1, 2002
                            Hello Linda,

                            > I did find them. They were listed under the Catholic doop books.
> [...]

                            What a surprise, thanks a lot! I suppose the children were all baptized in
                            Joure? There are some other questions I would like to ask you: I don't know
                            exactly what the abbreviation 'm.' means. Is it for 'meter' (godmother)? Do you
                            know what the addition 'Beernts, vader Tiebe Teunese' means? Does this regard
                            Vogeltje Hendriks?

                          • roelof varkevisser
                            Message 13 of 15 , Nov 1, 2002
                              Nanny, Linda,

                              M. indeed means meter (godmother)
                              I did fnd in the same (?) Catholic doop books :

                              Thomas Teunese X Tetje Tiebus (e-umlaut)
                              Theunis ~ 14-1-1740
                              Tieben (e-umlaut) ~ 18-1-1742
                              Acca ~ 20-11-1749 , m. Lutskes Tiebus (e-umlaut)
                              Sibolt ~ 7-11-1756 , m. Acca Sibolts
                              All childrern baptised Joure.

                              Hereby a copy of the page, with more of the family.

                              regards,
                              Roelof

                              Message 14 of 15 , Nov 1, 2002
                                Dear Nanny,

                                I also found these. I would have sent them earlier, but had to go to
                                work.

                                Gossele Pibis x Soetske Sjourts

                                Joannes 15-9-1724 m. Sietske Pibis,
                                moeder Soetske Sjourts
                                Meekem 7-8-1726 m. Ulck Sioerts,
                                moeder Sioetke Sioerts
                                Fokel 19-6-1728 m. Rimke,
                                moeder Siuetke Gosselis
                                Joannes 22-10-1730 m. Thepke Jorrits,
                                moeder Sietske Gosselings
                                Pibe 25-2-1733 m. Rimke Gerbens,
                                moeder Sioetke Gosses
                                Siurt 1-1-1735 m Sieske Pibis,
                                moeder Siutke Siurts
                                Maijke 14-2-1741
                                moeder Sujertje Sioers

                                All were in the Catholic doop book from Joure.

                                As you can see, there are more than enough way to spell a (mother’s)
                                name.

                                There is also:

                                Teunis Thomese x Acke Teunese
                                Thomas J 5-5-1768 m. Acke Thomese
                                ( x Feikjen Hendriks)

                                ( I can give you their children too)
                                Tiepke Annes x Acke Thomese
                                Tetje 5-3-1776 m. Tetje Thomese
                                Anne 30-6-1777 m. Marijke Claase
                                Fogeltje 27-9-1778 m. Tiebke Joukes
                                Anne 20-1-1780 m. Tiebke Annes
                                Thomas 24-11-1783 m. Tiepjen Annes
                                Sybolt 28-2-1789 m. Reynske Theunis

                                Fogeltje 2-7-1790 m. Tiepje Hielkes

                                Hope this will help.

                                Linda Praamsma
                                esseline@...

> [...]

                                Do
                                you
                                know what the addition 'Beernts, vader Tiebe Teunese' means? Does this

                                Your use of Yahoo! Groups is subject to

                                Message 15 of 15 , Nov 4, 2002
                                  Hi Roelof and Linda,

                                  Thanks a lot both of you for all your information. There was not yet time
                                  enough to study it all, but I am very happy with it. If I can do some research
                                  for you in RaNBrabant in Den Bosch or RAG in Arnhem, please let me know.