Sietse Piers Mulder & Aaltje Ages

  • Hilbrand de Bruijn
    Message 1 of 7 , May 22, 2000
      L.S.

      Al jaren zoek ik plaats en datum van geboorte en overlijden van Sietse Piers
      en van zijn tweede vrouw Aaltje Ages. De kinderen uit de beide huwelijken
      van Sietse Piers dragen de familienaam Mulder. De familie woonde in (de)
      Lemmer. Tot dusver heeft onderzoek via RAL, GenLias, de NGV-contactdienst,
      Gens Nostra en de nieuwsgroep soc.genealogy.benelux niets opgeleverd.
      Wie kan me inlichten?

      Man: Sietse Piers(z)
      Geboorte: 5 nov 1754 (niet zeker) - plaats: Lemmer-Follega-Eesterga (niet
      zeker)
      Overlijden: voor okt 1811 ? - plaats: ?
      Eerste vrouw: Aukjen Hillebrands Ferwerda
      Huwelijk: 14 jul 1782 - plaats: Lemmer
      Overlijden: voor mrt 1796 - plaats: ?
      1. M Kind: Pier Sietses (Mulder)
      Geboorte: 3 mrt 1784 - plaats: Lemmer
      Overlijden: 9 jun 1831 - plaats: Harlingen
      Van beroep: scheepstimmermansknecht (1816)
      Echtgenoot: Elisabeth H. Meijer
      Huwelijk: 20 okt 1816 - plaats: Harlingen
      2. F Kind: Rijndertje Sietses Mulder
      Geboorte: 1 sep 1786 - plaats: Lemmer
      Overlijden: 29 nov 1837 - plaats: Harlingen
      Van beroep: bolleloopster
      Echtgenoot: Wijbe Wagenaar
      Huwelijk: 2 jun 1814 - plaats: Harlingen
      3. F Kind: Antje Sietses
      Geboorte: 10 okt 1789 - plaats: in de Lemmer
      4. F Kind: Griettje Sietses
      Geboorte: 7 jun 1792 - plaats: in de Lemmer
      5. M Kind: Hil(le)brand Sietses Mulder
      Geboorte: 28 okt 1794 - plaats: Lemmer
      Overlijden: 12 mei 1814 - plaats: Lemmer
      Tweede vrouw: Aaltje Ages
      Huwelijk: 20 mrt 1796 - plaats: Lemmer
      Sietse Piersz. trouwt als weduwnaar met Aaltje Ages, j.d., beijden van de
      Lemmer.
      1. F Kind: Pietje Sietses (Mulder)
      Geboorte: 1 feb 1797 - plaats: in de Lemmer

      Hilbrand de Bruijn
      E-mail: hilbranddebruijn@...
      Web: www.gironet.nl/home/hmdb
      Vraag & aanbod: Van de Bilt, Bockweg, Boes, Bronke, de Bruijn (stad
      Utrecht), van Dijke, van der Goot, Hardi, Hoogterp, Huskens, Jennen,
      Jessen, Koeleman, Kooistra, Kouwenhoven, van Kuijk, van Rossum, Stouten, van
      Swaaij, Vlek, Vriezen, Woudstra
    • Hilbrand de Bruijn

        Message 3 of 7 , Nov 3, 2000
          Beste Hilbrand de Bruijn,

          Ik ben wel benieuwd naar het nageslacht van Reijndertje Sietses Mulder en
          Wijbe Wagenaar. Omdat zij in mijn Wagenaar-genealogie voor komen.

          Vriendelijke groeten,

          J. Wagenaar.
        • Bernarda Kragten
          Message 4 of 7 , Nov 3, 2000
            Beste Hilbrand,

            Helaas kan ik je niet inlichten over waar en wanneer Sietse Piers en
            Aaltje Ages zijn geboren en overleden, want dat weet ik niet. Hoewel
            ik aanneem dat je alle mogelijke alternatieven hebt onderzocht, waag
            ik het erop een paar suggesties te doen.

            Je schreef dat Sietse Piers op 5 november 1754 in Lemmer, Follega of
            Eesterga geboren zou zijn. Als je daarmee het doopboek van de
            Hervormde Gemeente Lemsterland (Lemmer, Follega en Eesterga) bedoelt,
            waren zijn ouders (en later hijzelf) misschien ook lidmaat van die
            kerk. In het Ryksargyf zijn de volgende boeken.

            nr. 494. Lidmatenboek, 1636-1719 en 1745-1850.
            Index: DTB nr. 497d.

            nr. 494a. Register van vertrokken en overleden lidmaten, 1809-1850.
            Index: DTB nr. 497d.

            Wellicht dat met name dat laatste boek enig soelaas kan bieden?

            Toen ik even bij familienamen 1811 keek, zag ik dat Griettje Piers en
            Antje Piers in 1811 de naam Mulder aannamen (Lemmer, fol. 52 en 52v).
            Dat zouden zusters van Sietse Piers (Mulder) kunnen zijn of anders
            twee dochters van Sietse Piers en Aukjen Hillebrands Ferwerda met
            verkeerde patroniemen. Weet je het beroep van Sietse Piers? Lemmer was
            een belangrijke plaats voor de scheepvaart, zat hij in 1811 op zee en
            keerde hij niet meer terug? Of was hij (zoon van een) molenaar of
            molenmaker en namen zijn kinderen daarom de naam Mulder aan?

            De kans is wel groot dat Sietse Pieters voor 1811 overleden is, gezien
            zijn vermoedelijke geboortejaar, maar ik meen dat er voor Lemmer geen
            begraafboeken over die periode zijn, dus dat is pech. Wel zouden er
            tussen 1806 en 1810 (civiel, Franse tijd) overlijdens in de gemeente
            Lemsterland zijn geregistreerd, heb je daar al gezocht?

            En hoe is het afgelopen met het kind Pietje Sietses Mulder, dat op 1
            februari 1797 "in de Lemmer" werd geboren (gedoopt?).
            Als zij geen broertjes of zusjes meer kreeg, is haar moeder Aaltje
            mogelijk overleden in het kraambed (Pietje in een weeshuis of bij
            familie elders?) of later hertrouwd en van naam (en / of woonplaats)
            veranderd, maar ook die opties zullen je niet zijn ontgaan...?

            Als ik weer eens naar het CBG in Den Haag ga, wil ik wel voor je
            kijken of daar kopiën van die lidmatenboeken zijn en naar de
            betreffende namen zoeken, als je er tenminste geen haast mee hebt.
            En anders is er misschien wel iemand in deze nieuwsgroep die met enige
            regelmaat in het Ryksargyf in Leeuwarden komt en daar voor jou een
            blik in de lidmatenboeken wil werpen.

            Dat hoor ik dan nog wel.

            Met vriendelijke groet,
            Bernarda Kragten.
            bkr@...

            Message 5 of 7 , Nov 3, 2000
              Onderwerp: Piers.

              Moi Bernarda en Sietse,

              Jullie mailwisseling gelezen en ik waag het volgende:
              Adam Teyes (overl te L' warden) huwt Tjetske Piers (woont te L'warden,
              overl. te Lemmer). Uit dit huwelijk Teye Adams, overlijdt te Buinen (DR) op
              02/06/1811. Hij huwt Maria Beukers (dochter van Doutje Cuperus), overl.
              sept. 1803 te Franeker. Uit dat huwelijk oa Johannes Henricus Beukers
              Groenendal, geb. te L'warden 24/01/1798. Wat hierna volgt is mij bekend. Wat
              ik jullie (en anderen...) vraag: kunnen jullie de ontbrekende data
              (geboorte, huwelijk, overl.) van Adam en daarna invullen?
              Zou prachtig zijn!!
              Groet, Jan van der Meulen.

> [...]
              > En anders is er misschien wel iemand in deze nieuwsgroep die met enige
              > regelmaat in het Ryksargyf in Leeuwarden komt en daar voor jou een

            • Jan Rienstra
              Message 6 of 7 , Nov 4, 2000
                Hallo daar,

                Ik heb ook een wagenaar, hier de gezinskaart, kan iemand daar nog iets aan toevoegen? Greetje is namelijk naar haar moeder vernoemd of is sytske Pieters ook een Wagenaar, iets wat natuurlijk niet uitgesloten is,

                Greetje Sytses Wagenaar, geboren te Wonseradeel op 8 juni 1802 (RK), overleden
                aldaar op 7 april 1837, dochter van Sytske Pieters en Trijntje Wagenaar.
                Zij is getrouwd te Wonseradeel op 20 december 1828 met
                Jan Pieters de Moed, panbakkersknecht en Papiermolenaarsknecht, geboren te
                Makkum op 11 december 1800, gedoopt aldaar op 12 december 1800 (herv. gem.),
                overleden te Wonseradeel op 26 januari 1850, zoon van Pieter Tijssen de Moed en
                Ybeltje Teedes.
                (Hij is later getrouwd te Wonseradeel op 8 juni 1839 met Antje Reins van den
                Meer, geboren te Makkum rond 1812, overleden te Wonseradeel op 3 maart 1855,
                dochter van Rein Sjoerds van den Meer en Ytje Sierks.)

                Groetjes,
                Jan Rienstra
                j.rienstra@...

                Message 7 of 7 , Nov 5, 2000
                  Hallo Jan Rienstra en alle anderen,

                  De door jou genoemde Wagenaar's zijn niet aan de mijne gerelateerd. Dus ik
                  kan je helaas niet verder helpen. Mijn Wagenaar's zijn overigens van
                  Protestantse oorsprong en die jij noemt zijn Rooms Katholiek.

                  Vriendelijke groeten,

                  J. Wagenaar.