Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Hendrikje Harmens

Expand Messages
  • Olga
    Wie heeft er meer informatie over een voorouder van mijn dochter ? Het gaat om Hendrikje Harmens, het enige dat ik van haar weet is dat zij op 19-05-1791 te
    Message 1 of 6 , Oct 12, 2002
      Wie heeft er meer informatie over een voorouder van mijn dochter ?
      Het gaat om Hendrikje Harmens, het enige dat ik van haar weet is dat zij op
      19-05-1791 te Makkum trouwde met Douwe Cornelis (de vries)

      Groetjes Olga

      http://genealogyworld.50megs.com

      olgakroeders@...

      Op zoek naar Knuist,Ten Cate,Damstra ,Snijder,van Kempen, Daman,Kroeders,van
      Latum, Dagelet,van Rijn en van Oosten
    • Tony Hofstee
      Wie wil voor mij kijken wie de ouders zijn en met wie zij getrouwt was. Thanks. Tony Overlijdensakte Barradeel, 1829 Aangiftedatum 31 maart 1829, blad nr. 12
      Message 2 of 6 , Sep 12, 2009
        Wie wil voor mij kijken wie de ouders zijn en met wie zij getrouwt
        was. Thanks. Tony


        Overlijdensakte Barradeel, 1829
        Aangiftedatum 31 maart 1829, blad nr. 12
        Hendrikje Harmens, overleden 30 maart 1829, 60 jaar, vrouw
        Weduwe
      • tpinia
        Beste Tony, Ik kom op grond van de gegevens in Tresoar, tot de hieronder volgende reconstructie, één resterende vraag blijft, is Syske Jarichs nu wel of niet
        Message 3 of 6 , Sep 12, 2009
          Beste Tony,

          Ik kom op grond van de gegevens in Tresoar, tot de hieronder volgende reconstructie, één resterende vraag blijft, is Syske Jarichs nu wel of niet voor 1799 overleden, ik vermoed een fout in het overnemen van de DTB gegevens. De ouders van Hendrikje heb ik niet gevonden, maar dit zou op grond van vernoeming wellicht een Harmen en een Symkje/Ymkje/Tjitske kunnen zijn.

          Met vriendelijke groet,

          Tjeerd P. Inia
          http://home.12move.nl/tp.inia


          Hendrikje Harmens, afkomstig uit Idsegahuizen, geboren in het jaar 1769, overleden te Barradeel op 30 maart 1829.

          Zij is getrouwd te Makkum op 15 mei 1791 voor de kerk (1) met Douwe Cornelis, geboren te Makkum op 30 augustus 1766, gedoopt aldaar op 21
          december 1792.
          Uit dit huwelijk:
          1 Cornelis, geboren te Makkum op 18 januari 1793, gedoopt aldaar op 27 januari 1793, overleden te Dantumadeel op 10 december 1839. Hij is getrouwd te Wonseradeel op 15 juli 1820 met Antje Douwes Buurstra, geboren te Makkum op 30 juli 1789, gedoopt aldaar op 16 augustus 1789, overleden te Dantumadeel op 28 juli 1859, dochter van Douwe Bientes Buurstra en Richtie Jans.
          2 Harmen, geboren te Idsegahuizen op 16 juni 1795, gedoopt te Makkum, overleden na 30 maart 1829.

          Zij is getrouwd te Idsegahuizen op 28 juli 1799 voor de kerk (2) met Pieter Johannes Saagstra, geboren te Almenum op 27 augustus 1760, gedoopt te Idsegahuizen op 7 mei 1797, overleden te Harlingen op 28 maart 1828, zoon van Joannis Pytters en Trijntie Gosses.
          Uit dit huwelijk:
          3 Johannes, geboren rond 1791, overleden te Barradeel op 22 september 1828. Hij was gehuwd met Saakje Hobbes Huitema /Dijkstra, overleden na 22 september 1828.
          4 Ate, geboren te Idsegahuizen op 17 juni 1800, gedoopt te Idsegahuizen/Piaam op 6 juli 1800, overleden te Smallingerland op 1 februari 1855. Hij is getrouwd te Franekeradeel op 3 februari 1828 (1) met Tjeske Derks Ruim, geboren te Groningen in het jaar 1799, dochter van Derk Franzen en Trijntje Alberts. Hij is getrouwd te Dantumadeel op 5 april 1840 (2) met Eisje Alberts van der Zee, geboren te Sneek in het jaar 1817, overleden na 1 februari 1855, dochter van Albert Lases van der Zee en Klaaske Ulbes Zijlstra.
          5 Trijntje, geboren rond 1803, overleden na 30 maart 1829. Zij is getrouwd te Wonseradeel op 3 februari 1827 met Evert Harmens de Jong.
          6 Symkje / Ymkje, geboren rond 1805, overleden na 30 maart 1829.
          7 Tjitske, geboren rond 1809, overleden na 30 maart 1829.


          (Waar ik geen antwoord op heb gevonden maar wel een interessante kwestie is, is dat Ate Pieters Saagstra volgens zijn huwelijk in 1828 en in 1840 zoon van Pieter Johannes Saagstra en Hendrikje Harmens geboren is rond 1801 in Idsegahuizen, echter in 1800 wordt er wel een Ate Pieters in Idsegahuizen geboren, alleen dan zoon van de houtmolenaar Pieter Johannes en Sytske Jarichs. Wellicht fout in de uitwerking in de DTB database, en dat Sytske Jarichs is overleden voor het huwelijk van houtmolenaar Pieter Johannes in 1799 met Hendrikje Harmens??, van dit laatste ben ik maar voor het gemak uitgegaan.)

          De navolgende vermeldingen heb ik alle op de Tresoar site gevonden, de eerste vermelding was de belangrijkste:

          Memories van Successie
          Kantoor Franeker, overl. jaar 1829
          Overledene : Hendrikje Harmens
          Overleden op: 30 maart 1829
          Wonende te : Almenum
          Tekst:
          moeder van Cornelis, te Dokkum en Harmen Douwes de Vries, te Makkum en van Ate,
          Trijntje (vrouw van Evert Harmens de Vries, te Ferwoude), Ymkje, te Allingawier
          en Tjetske Pieters Saagstra, te Wons.
          Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

          Wonseradeel, huwelijken 1790
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 november 1790 in Makkum
          Man : Pijtter Johannes afkomstig van Idsegahuizum
          Vrouw : Sijtske Jarigs afkomstig van Makkum
          Opmerking : hij is weduwnaar, zij is weduwe, hij is woonachtig op de houtmolen bij Idsegahuizen

          Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1797, doopjaar 1797
          Dopeling: Tryntie
          Geboren op 3 november 1797 onder Idsegahuizum
          Gedoopt op 3 december 1797 in Piaam
          Dochter van Pytter Joannis en Sytske Jarigs
          Opm.: De ouders wonen op de Houtmolen onder Idsegahuizum, de dopeling is
          overleden

          Wonseradeel, huwelijken 1799
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 juli 1799 in Idsegahuizen
          Man : Pijtter Joannis afkomstig van Idsegahuizum
          Vrouw : Hendrikjen Harmens afkomstig van Idsegahuizen
          Opmerking : hij is woonachtig op de houtmolen bij Idsegahuizen, zij is
          woonachtig op de papiermolen bij Idsegahuizen

          Familienamen 1811
          Tjerkwerd, deel 1 folio 22
          Saagstra, Pieter Johannes, Idsegahuizen Kinderen:
          Johannes 20, Ate 10, Trijntje 8, Symkje 6, Tjitske 2

          Overlijdensakte Harlingen, 1828
          Aangiftedatum 28 maart 1828, blad nr. 16d
          Pieter Johannes Zaagsma, overleden 28 maart 1828, 70 jaar, man
          Gehuwd

          Huwelijksakte Franekeradeel, 1828
          Man : Aate Pieters Zaagstra, oud 27 jaar, geboren te Idsegahuizen, gemeente Wonseradeel
          Ouders: Pieter Johannes Zaagstra en Hendrikje Harmens
          Vrouw : Tjeske Derks Ruim, oud 29 jaar, geboren te Groningen
          Ouders: Derk Franzen en Trijntje Alberts
          Datum : 3 februari 1828, akte nr. 1

          Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1760, doopjaar 1797
          Dopeling: Pytter
          Geboren op 27 augustus 1760 in Almenum
          Gedoopt op belijdenis op 7 mei 1797 in Idsegahuizum
          Kind van Joannis Pytters en Tryntie Gosses
          Opm.: De dopeling woont op de Houtmolen bij Makkum, behorend onder Idsegahuizum

          Wonseradeel, huwelijken 1791
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 mei 1791 in Makkum
          Man : Douwe Cornelis afkomstig van Idsegahuizum
          Vrouw : Hendrikjen Harmens afkomstig van Makkum
        • uklady2004
          Beste Tony, Het voorgeslacht van Hendrikje Harmens is een paar jaar geleden aan de orde geweest binnen het forum op Tresoar nav. Douwe Cornelis de Vries (een
          Message 4 of 6 , Sep 15, 2009
            Beste Tony,

            Het voorgeslacht van Hendrikje Harmens is een paar jaar geleden aan de orde geweest binnen het forum op Tresoar nav. Douwe Cornelis de Vries (een direkte voorouder van mij). Ik kan het niet zo gauw vinden, maar heb indertijd alle reakties geknipt en geplakt in een Word-document. Als je interesse hebt, wil ik het wel opsturen.

            Vriendelijke groet,
            Marian


            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Tony Hofstee <ahofstee@...> wrote:
            >
            > Wie wil voor mij kijken wie de ouders zijn en met wie zij getrouwt
            > was. Thanks. Tony
            >
            >
            > Overlijdensakte Barradeel, 1829
            > Aangiftedatum 31 maart 1829, blad nr. 12
            > Hendrikje Harmens, overleden 30 maart 1829, 60 jaar, vrouw
            > Weduwe
            >
          • uklady2004
            Beste Tony, Dit had ik ook nog gevonden op Tresoar onder memories van successie: Memories van Successie Kantoor Franeker 1829 Overledene : Hendrikje Harmens
            Message 5 of 6 , Sep 15, 2009
              Beste Tony,

              Dit had ik ook nog gevonden op Tresoar onder memories van successie:

              Memories van Successie

              Kantoor Franeker 1829

              Overledene : Hendrikje Harmens
              Overleden op: 30 maart 1829
              Wonende te : Almenum
              Tekst:
              moeder van Cornelis, te Dokkum en Harmen Douwes de Vries,
              te Makkum en van Ate, Trijntje (vrouw van Evert Harmens de
              Vries, te Ferwoude), Ymkje, te Allingawier en Tjetske
              Pieters Saagstra, te Wons.

              Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

              Bron:
              Memories van successie 1818-1842
              Toegangsnr. : 42
              Inventarisnr.: 4018
              Aktenr. : 356
              Op microfilm nr. 84 raadpleegbaar op de studiezaal van
              Tresoar

              Plaats op film:

              inv.nr. 4018 (nrs 171-375: ingediend november 1828 - oktober 1829)

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Tony Hofstee <ahofstee@...> wrote:
              >
              > Wie wil voor mij kijken wie de ouders zijn en met wie zij getrouwt
              > was. Thanks. Tony
              >
              >
              > Overlijdensakte Barradeel, 1829
              > Aangiftedatum 31 maart 1829, blad nr. 12
              > Hendrikje Harmens, overleden 30 maart 1829, 60 jaar, vrouw
              > Weduwe
              >
            • uklady2004
              Hallo Tony, Naar aanleiding van deze vraag ben ik toch maar weer in de geschiedenis van Hendrikje Harmens gedoken en heb verder zitten speuren naar andere
              Message 6 of 6 , Sep 16, 2009
                Hallo Tony,

                Naar aanleiding van deze vraag ben ik toch maar weer in de geschiedenis
                van Hendrikje Harmens gedoken en heb verder zitten speuren naar andere
                aanwijzingen. Een paar jaar geleden zijn er op het Tresoarforum twee
                mogelijke ouderparen aangedragen, maar met allebei was iets mis.

                Nu keek ik in de huwelijksakte van dochter Tjitske Zaagstra (9-5-1829)
                uit Hendrikje Harmens' tweede huwelijk met Pieter Johannes Zaagstra en
                het blijkt dat Tjitskes grootouders van moederszijde Harmen Christoffels
                en Trijntje Hendriks uit Bolsward zijn. Haar grootouders van vaderszijde
                zijn Johannes Pieters en Ymkje Ates uit ?werd (kan ik niet goed lezen).

                De namen die in Hendrikjens overlijdensakte zijn genoemd als ouders
                (Harmen Hendriks en Trijntje Harmens) kloppen niet.

                Bolsward, huwelijken 1765
                Vermelding: Ondertrouw op 10 mei 1765
                Man : Harmen Christoffels afkomstig van Bolsward
                Vrouw : Trijntie Hendriks afkomstig van Bolsward
                Opmerking : aangegeven door de bruidegom en Alle Tegges wegens de bruid

                Gestandaardiseerde namen: HARMEN CHRISTOFFELS en TRIJNTJE HENDRIKS

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                Ondertrouwregister Gerecht Bolsward 1750-1811
                Inventarisnr.: 133

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward, huwelijken 1765
                Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 mei 1765
                Man : Harmen Christoffels afkomstig van Bolsward
                Vrouw : Trijntje Hendriks afkomstig van Bolsward

                Gestandaardiseerde namen: HARMEN CHRISTOFFELS en TRIJNTJE HENDRIKS

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1735-1777
                Inventarisnr.: 144

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward, dopen, geboortejaar 1766
                Dopeling: Hielkien
                Geboren op 8 april 1766 in Bolsward
                Dochter van Harmen Christoffels en niet genoemde moeder

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Dopeling : HIELKJE
                Vader : HARMEN CHRISTOFFELS

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                Herv. gem. Bolsward, doop 1707-1772
                Inventarisnr. : DTB 139

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward, dopen, geboortejaar 1768
                Dopeling: Christoffel
                Geboren op 17 juli 1768 in Bolsward
                Zoon van Harmen Christoffels en niet genoemde moeder

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Dopeling : CHRISTOFFEL
                Vader : HARMEN CHRISTOFFELS

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                Herv. gem. Bolsward, doop 1707-1772
                Inventarisnr. : DTB 139

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward, dopen, geboortejaar 1770, doopjaar 1770
                Dopeling: Hendrikjen
                Geboren op 12 juni 1770 in Bolsward
                Gedoopt op 28 juni 1770 in Bolsward
                Dochter van Harmen Christoffels en niet genoemde moeder

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Dopeling : HENDRIKJE
                Vader : HARMEN CHRISTOFFELS

                Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                Herv. gem. Bolsward, doop 1707-1772
                Inventarisnr. : DTB 139

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward, dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
                Dopeling: Tjitske
                Geboren op 28 juli 1772 in Bolsward
                Gedoopt op 13 augustus 1772 in Bolsward
                Kind van Harmen Christoffels en Trijntje Hendriks

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Dopeling : TJITSE of TJITSKE
                Vader : HARMEN CHRISTOFFELS
                Moeder : TRIJNTJE HENDRIKS

                Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                Herv. gem. Bolsward, doop 1772-1811
                Inventarisnr. : DTB 140

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward, dopen, geboortejaar 1776, doopjaar 1776
                Dopeling: Dieuwke
                Geboren op 27 maart 1776 in Bolsward
                Gedoopt op 11 april 1776 in Bolsward
                Kind van Harmen Christoffels en Trijntje Hendriks
                Getuige: Antje Cornelis.

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Dopeling : DIEUWE of DIEUWKE
                Vader : HARMEN CHRISTOFFELS
                Moeder : TRIJNTJE HENDRIKS
                Getuige : ANSKE of ANTJE .....,
                ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                Herv. gem. Bolsward, doop 1772-1811
                Inventarisnr. : DTB 140

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Mogelijk was Harmen Christoffels eerder getrouwd:

                Bolsward, huwelijken 1761
                Vermelding: Ondertrouw op 24 april 1761
                Man : Harmen Christoffels afkomstig van Bolsward
                Vrouw : Antie Scheltes afkomstig van Bolsward
                Opmerking : aangegeven door de bruidegom en Schelte Jans als vader
                wegens de bruid

                Gestandaardiseerde namen: HARMEN CHRISTOFFELS en ANTJE SCHELTES

                Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                Ondertrouwregister Gerecht Bolsward 1750-1811
                Inventarisnr.: 133

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward, huwelijken 1761
                Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 mei 1761
                Man : Harmen Christoffels afkomstig van Bolsward
                Vrouw : Antie Scheltes afkomstig van Bolsward

                Gestandaardiseerde namen: HARMEN CHRISTOFFELS en ANTJE SCHELTES

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1735-1777
                Inventarisnr.: 144
                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward overlijden/begraven 1797
                Overleden: de echtgenote van Harmen Christoffels
                Datum : 21 september 1797
                Plaats : Bolsward

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Persoon: HARMEN CHRISTOFFELS

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                Gemeente Bolsward, register van overledenen 1794-1811
                Inventarisnr.: 137

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward overlijden/begraven 1804
                Overleden: Harmen Christoffels
                Datum : 6 mei 1804
                Plaats : Bolsward

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Persoon: HARMEN CHRISTOFFELS

                Bron:
                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
                Gemeente Bolsward, register van overledenen 1794-1811
                Inventarisnr.: 137
                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward overlijden/begraven 1779
                Overleden: het kind van Harmen Christoffels
                Datum : 16 september 1779

                Ontvangen 6-0-0 wegens kistgeld

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Persoon: HARMEN CHRISTOFFELS

                Bron:
                Register van de levering van doodskisten en ontvangen kistgeld 1769-1803
                Weeshuis Bolsward
                Inventarisnr. AWB 283
                Raadpleegbaar Gemeentearchief Bolsward

                ------------------------------------------------------------------------\
                -------------

                Bolsward overlijden/begraven 1781
                Overleden: het kind van Harmen Christoffels
                Datum : 17 oktober 1781

                Ontvangen 4-0-0 wegens kistgeld

                Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
                Persoon: HARMEN CHRISTOFFELS

                Bron:
                Register van de levering van doodskisten en ontvangen kistgeld 1769-1803
                Weeshuis Bolsward
                Inventarisnr. AWB 283
                Raadpleegbaar Gemeentearchief Bolsward

                Ik denk dat het raadsel van Hendrikje Harmens bij deze is opgelost.

                Vr. gr.
                Marian


                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Tony Hofstee <ahofstee@...>
                wrote:
                >
                > Wie wil voor mij kijken wie de ouders zijn en met wie zij getrouwt
                > was. Thanks. Tony
                >
                >
                > Overlijdensakte Barradeel, 1829
                > Aangiftedatum 31 maart 1829, blad nr. 12
                > Hendrikje Harmens, overleden 30 maart 1829, 60 jaar, vrouw
                > Weduwe
                >



                [Non-text portions of this message have been removed]
              Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.