Re: [Friesland-genealogy] Kwartierstaat Bijmholt

  • Bert en Metha Hoeksema
    Message 1 of 1 , May 17, 2000
      Hallo,

      Ik heb wel een Geert Bijmholt, misschien past hij ook ergens in het geheel?

      I Geert Bijmholt, zoon van NN en NN, tr. Annigjen Caspers
      kinderen:
      1. Hindrikje Geerts Bijmholt, volgt II.1

      II.1 Hindrikje Geerts Bijmholt, doop Veendam 20 oktober 1743, dochter van
      Geert Bijmholt en Annigjen Caspers, tr. Veendam 29 februari 1784, Jan
      Derks Tikker, geb. Oude Pekela 25-11-1736, zoon van Derk
      Jurjens en Stijntje Jans
      kinderen:
      1. Derk Jans Tikker

      Metha Hoeksema-Westra

      ----------
      > From: Willem Quant <w.quant@...>
      > To: Friesland-genealogy@egroups.com
      > Subject: [Friesland-genealogy] Kwartierstaat Bijmholt
      > Date: vrijdag 12 mei 2000 15:45
      >
      > Collega's in de genealogie,
      >
      > Bij het uitzoeken van de kwartierstaat van mijn schoondochter stootte ik
      op de hieronder beschreven Friese kwartieren.
      > Als u mij een tip kunt geven die leidt tot uitbreiding of verbetering van
      de kwartierstaat ben ik u zeer dankbaar.

      ----

      > 1 Klaasje Jans Bijmholt, geboren op 5 november 1828, overleden op 10
      november 1828 te Ooststellingwerf oud 5 dagen.

      > Klaasje Jans Bijmholt, geboren op 8 augustus 1830 te Oosterwolde, wonende
      aldaar, overleden op 2 januari 1879 te Ooststellingwerf.
      > Klaasje is getrouwd op 10 april 1857 te Smilde met Hendrik Strijk,
      arbeider, geboren op 26 oktober 1828 te Smilde, wonende te Appelscha, zoon
      van Hendrik Roelfs Strijk (landbouwer) en Hilligje Mesken (arbeidster).

      > Trijntje Jans Bijmholt, geboren tussen 15 december 1844 en 15 december
      1845, overleden op 15 december 1876 te Ooststellingwerf.

> [...]
      >
      > Bonne Jans Bijmholt, overleden op 1 januari 1863 te Ooststellingwerf oud
      19 jaar.

      > Arjen Jans Bijmholt, overleden op 8 januari 1873 te Ooststellingwerf oud
      25 jaar.

      > Aafjen Jans Bijmholt, overleden op 8 december 1887 te Ooststellingwerf
      oud 60 jaar.
      > Aafjen is getrouwd voor 1851 met Marten Rommerts Mulder.
      >
      > Hendrik Jans Bijmholt, overleden op 23 november 1899 te Ooststellingwerf
      oud 65 jaar.

      > 2 Jan Harmens Bijmholt, veldwachter, geboren op 2 april 1797, gedoopt
      op 16 april 1797 te Makkinga, wonende te Oosterwolde.

      > Jan was gehuwd met
      >
      > 3 Lutske Hendriks Meijerhof, geboren op 13 januari 1807 te Oosterwolde,
      gedoopt op 1 februari 1807 aldaar, wonende aldaar, overleden op 16 juli
      1871 te Ooststellingwerf.
      > Uit dit huwelijk:
      >

      > - Zie onder 1.
      >

      > 4 Harmen Jans Bijmholt, geboren tussen 13 juli 1749 en 13 juli 1750,
      overleden op 13 juni 1835 te Ooststellingwerf.

      > Harmen is getrouwd op 8 mei 1791 te Oosterwolde met
      >
      > 5 Aafjen Jentjes Sickinga ook genaamd Aafien Jenties Sickinga.
      >
      > Harmen Jans en Aafien Jenties kwamen volgens de huwelijksaantekening
      beide van Oldeberkoop.

      > Uit dit huwelijk:
      >

      > - Aaltien Harmens Bijmholt, geboren op 8 februari 1792, gedoopt op 19
      februari 1792 te Makkinga, overleden op 30 augustus 1834 te
      Ooststellingwerf.

      > - Jan Harmens Bijmholt, geboren op 2 april 1797, gedoopt op 16 april
      1797 te Makkinga, zie 2.

      > 6 Hendrik Egberts Meijerhof, boer, geboren in het jaar 1758 te
      Boornbergum, wonende te Wijnjeterp, overleden op 15 juli 1808 te
      Oosterwolde.

      > Hendrik is getrouwd op 25 augustus 1783 te Donkerbroek met
      >
      > 7 Claaske Bonnes Altena ook genaamd Klaasje, gedoopt op 19 februari
      1764 te Kortehemmen, overleden op 27 augustus 1843 te Appelscha oud 76
      jaar, laat acht kinderen na.

      > In de overlijdensakte staat dat zij bij overlijden 76 jaar was, zij zou
      dan in 1766/67 zijn geboren. Mogelijk is dit een Klaaske die jong overleden
      is en is er een tweede Klaasje geboren, welke dan de juiste zou zijn. Of
      men heeft de leeftijd niet goed geweten.

      > De voorouders van Claaske Bonnes zijn te vinden in de kwartierstaat van
      Andrys Stienstra maar, om het bestand niet te groot te maken, hier niet
      opgenomen.

      > Uit dit huwelijk:
      >

      > - Egbert Hendriks Meijerhof, geboren tussen 3 mei 1785 en 3 mei 1786,
      overleden op 3 mei 1861 te Ooststellingwerf.
      > Egbert is getrouwd voor 1823 met Trijntje Sipkes van 't Veen ook genaamd
      van Veenen.

      > - Bonne Hendriks Meijerhof, geboren tussen 30 december 1795 en 30
      december 1796, overleden op 30 december 1860 te Ooststellingwerf.

      > - Arjen Hendriks Meijerhof, geboren tussen 14 maart 1798 en 14 maart
      1799, overleden op 14 maart 1878 te Ooststellingwerf.
      > Arjen is getrouwd voor 1825 met Jantje Klases Truiden.
      >

      > - Lutske Hendriks Meijerhof, geboren op 13 januari 1807 te Oosterwolde,
      gedoopt op 1 februari 1807 aldaar, zie 3.