RE: [Friesland-genealogy] Archiefbezoek RA Leeuwarden

  • familie van Heeren
    Message 1 of 18 , Oct 4, 2002
      hallo Tjerk,

      ik wil ook graag gebruik maken van je boetedoening,
      ik zoek namelijk naar de ouders, broers en zussen & overige familie van
      Jacob Heere(n)
      hij is waarschijnlijk in Midlum / Franerekadeel ? geboren
      &
      vertrok omstreeks 1789 naar Dubbeldam.
      Wat ik al weet he b ik hieronder geplakt,
      alvast bedankt
      &
      een nuttige dag in het Ryksarchief

      Lucas van Heeren !

      ps
      ook informatie over andere naamdragers is van harte welkom,
      ook al is de relatie nog niet aangetoond,
      kijk ook eens op http://www.geneanet.org/geneweb/gg.php3?login=poolsterhof

      Gegevens van Jacob HEERE

      Geboorte

      Geboren omstreeks 1755 in Midlum / Franekeradeel.

      Partners

      1. Jacob trouwde, 34 jaar oud, op donderdag 12 februari 1789 in Wieldrecht
      [bron: md] met Jannigje Teunisdr (Jannetje) PIERE, 22 jaar oud, geboren op
      maandag 29 december 1766 in Lage Zwaluwe als dochter van Teunis Cornelisz
      PIERRE en Maria Isaacs MOLEGRAAFF. Zij is gedoopt op zondag 4 januari 1767
      in Lage Zwaluwe. Jannetje is overleden.

      Kinderen van Jacob en Jannetje:

      1. Steijntje (Christina) VAN HEEREN, geboren op zaterdag 31 oktober 1789 in
      Wieldrecht [bron: md]. Zij is gedoopt op zondag 8 november 1789 in Dubbeldam
      [bron: md]. Christina is overleden.

      Christina trouwde, 16 jaar oud, op vrijdag 24 oktober 1806 in Dubbeldam
      [bron: md, ajm] met Teunis DE BRUIJN, 21 jaar oud, geboren omstreeks 1785.
      Teunis is overleden.

      2. Jacob trouwde, 39 jaar oud, op zondag 22 juni 1794 in Dubbeldam [bron:
      md] met Luitje Dirksdr DE BRUIJN, 25 jaar oud, geboren op maandag 21
      november 1768 in Dubbeldam [bron: md] als dochter van Derk Arisen (Dirk) DE
      BRUIJN en Hendrein Cornelisse (Hendrijntje) BRANDT. Luitje Dirksdr is
      overleden.

      Kinderen van Jacob en Luitje Dirksdr:

      1. Hendrijna Jacobsdr (Hendewijna) VAN HEEREN, geboren in maart 1795 in
      's-Gravendeel [bron: gvv]. Zij is gedoopt op zondag 8 maart 1795 in
      Dubbeldam. Hendewijna is overleden op woensdag 24 oktober 1838 in Dubbeldam,
      43 jaar oud.

      Hendewijna:

      (1) trouwde, 28 jaar oud, op Pinksterzondag 18 mei 1823 in Dubbeldam [bron:
      md] met Jan Barendsz GROENEVELT, 45 jaar oud, geboren in februari 1778 in
      Dubbeldam als zoon van Barent Arisen GROENEVELD en Emmigje Florissen
      (Emmetje) VAN DEN BERGH. Hij is gedoopt op zondag 8 februari 1778 in
      Dubbeldam [bron: md]. Jan Barendsz is overleden op vrijdag 4 mei 1832 in
      Dubbeldam, 54 jaar oud [bron: md].

      Bij de huwelijksvoltrekking waren de volgende getuigen aanwezig: Arie VAN
      DEN BERG (1748 - >1823), Arie GROENEVELD (geb. 1766), Claas GROENEVELD (geb.
      1769) en Dirk Dirksz DE BRUIJN (1770 - >1823).

      (2) trouwde, 38 jaar oud, op zaterdag 4 januari 1834 in Dubbeldam [bron: md]
      met Adriaan VAN BREE, 33 jaar oud, geboren omstreeks 1801 als zoon van
      Floris Klaasz VAN BREE en Elisabeth Adriaansdr DE BRUIJN. Adriaan is
      overleden.

      2. Aaltje Jacobsdr VAN HEEREN, geboren op maandag 23 mei 1796 in Dubbeldam
      [bron: md]. Zij is gedoopt op zondag 29 mei 1796 in Dubbeldam [bron: fred].
      Aaltje Jacobsdr is overleden op woensdag 13 februari 1828 in Dubbeldam, 31
      jaar oud [bron: md].

      Aaltje Jacobsdr trouwde [bron: md] met Dirk SCHAAP, geboren op woensdag 24
      januari 1798 in Woudrichem [bron: evd] als zoon van Jan Ariens SCHAAP en
      Willemke DEKKER. Hij is gedoopt op zondag 28 januari 1798 in Woudrichem
      [bron: evd]. Dirk is overleden op zondag 12 maart 1848 in Dubbeldam, 50 jaar
      oud [bron: evd].

      3. Dirksje Jacobsdr VAN HEEREN, geboren op woensdag 30 mei 1798 in Dubbeldam
      [bron: md]. Zij is gedoopt op zondag 3 juni 1798 in Dubbeldam [bron: fred].
      Dirksje Jacobsdr is overleden.

      4. Jacobje VAN HEEREN, geboren op zondag 11 januari 1801 in Dubbeldam [bron:
      md]. Zij is gedoopt op zondag 18 januari 1801 in Dubbeldam [bron: fred].
      Jacobje is overleden.

      5. Jacob Jacobsz VAN HEEREN, geboren op maandag 13 december 1802 in
      Dubbeldam [bron: md]. Hij is gedoopt op zondag 19 december 1802 in Dubbeldam
      [bron: md]. Jacob Jacobsz is overleden.

      6. Dirk Jacobsz VAN HEEREN, geboren op vrijdag 15 juni 1804 in Dubbeldam
      [bron: md]. Hij is gedoopt op zondag 24 juni 1804 in Dubbeldam [bron: fred].
      Dirk Jacobsz is overleden op zondag 6 juni 1847 in Dubbeldam, 42 jaar oud
      [bron: md].

      Dirk Jacobsz trouwde, 25 jaar oud, omstreeks 1830 met Neeltje VISSER, 20
      jaar oud, geboren voor 1810. Neeltje is overleden op dinsdag 9 februari 1841
      in Kleine Lindt, 31 jaar oud [bron: md].

      7. Jaapje (Joopie) VAN HEEREN, geboren op woensdag 21 maart 1810 in
      Dubbeldam [bron: md]. Zij is gedoopt op zondag 1 april 1810 in Dubbeldam
      [bron: fred]. Joopie is overleden.

      Joopie trouwde, 48 jaar oud, op zaterdag 1 mei 1858 in Dubbeldam [bron: ajm]
      met Jan Cornelisz MOLENDIJK, 41 jaar oud, geboren op woensdag 30 april 1817
      in Dubbeldam [bron: ajm] als zoon van Cornelis Ariesz MOLENDIJK en Cornelia
      Jansdr VAN DER LINDEN. Jan Cornelisz is overleden op maandag 7 december 1863
      in Dordrecht, 46 jaar oud [bron: ajm].

      Overlijden

      Jacob is overleden.

      Feiten

      Adressen:

      tot 06-03-1789: Midlum, nu Franerekadeel [bron: akten van indemniteit (SA
      Dordrecht archiefnr. 195, inv. nr. 14]

      02-1789 tot 21-02-1810: Wieldrecht / Dubbeldam, Nederland [bron: akten van
      indemniteit (SA Dordrecht archiefnr. 195, inv. nr. 14]

      21-02-1810 tot 13-09-1814: Oijen, Nederland [bron: akten van indemniteit (SA
      Dordrecht archiefnr. 195, inv. nr. 14]

      vanaf 13-09-1814: Dubbeldam, Nederland

      Leeftijd bij belangrijke gebeurtenissen

      34 Getrouwd met Jannetje. (op donderdag 12 februari 1789)

      34 Dochter Christina geboren. (op zaterdag 31 oktober 1789)

      39 Getrouwd met Luitje Dirksdr. (op zondag 22 juni 1794)

      40 Dochter Hendewijna geboren. (in maart 1795)

      41 Dochter Aaltje Jacobsdr geboren. (op maandag 23 mei 1796)

      43 Dochter Dirksje Jacobsdr geboren. (op woensdag 30 mei 1798)

      46 Dochter Jacobje geboren. (op zondag 11 januari 1801)

      47 Zoon Jacob Jacobsz geboren. (op maandag 13 december 1802)

      49 Zoon Dirk Jacobsz geboren. (op vrijdag 15 juni 1804)

      51 Dochter Christina getrouwd. (op vrijdag 24 oktober 1806)

      55 Dochter Joopie geboren. (op woensdag 21 maart 1810)

      Message 2 of 18 , Oct 4, 2002
        Hallo Hinke,

        Als je gaat zou ik graag een beroep op je willen doen.
        Zou je willen kijken of de ouders vermeld staan bij de (onder)trouw van Jacob Jans Boomsma en Siouck Piers op 21-11 1686 te Leeuwarden.
        B.v.d. Groetjes,

        Feike Boomsma
        Waalwijk

      • Robert Blom
        Message 3 of 18 , Oct 4, 2002
          Dag Tjerk,het was niet een virus van jou dat mij deze week het leven zuur
          heeft gemaakt.Toch hoop ik dat je tijd voor mij
          kunt vrijmaken.Mijn echtgenote dochter van Maria Schoffelmeer geb.te
          Leeuwarden op 13-03-1904,dochter van Wiebe
          Schoffelmeer geb.21-01-1875 te Zwaagwesteinde overl.op 16-12-1943 te
          Haarlem.Ik ben op zoek naar zijn broers en
          zusters en als dat kan met aanhang.Ik heb al verschillende oproepen gedaan
          maar weinig reactie`s gehad.Het is niet de be-
          doeling op korte termijn alles binnen moet zijn.Mochten er kosten aan
          verbonden zijn worden deze uiteraard vergoed.Het
          is heel wat dus hoop ik dat het mogelijk is de vragen te beantwoorden.Met
          vriendelijke groeten verblijf ik Robert A.Blom.

          Message 4 of 18 , Oct 4, 2002
            Hoi Tjerk

            Zou je wat voor me kunnen opzoeken?

            Renze Damstra , geboren op 25-01-1867 in Oostdongeradeel, trouwt op 16 mei
            1891 in Oostdongeradeel met Baukje Viseer.
            Wanneer is baukje geboren?

            Groetjes Olga

            http://genealogyworld.50megs.com

            olga.kroeders@...

            Op zoek naar Knuist,Ten Cate,Damstra ,Snijder,van Kempen, Daman,Kroeders,van
            Latum, Dagelet,van Rijn en van Oosten

[...]

            of: http://go.to/frgen .

          • Hinke Woudt
            Message 5 of 18 , Oct 4, 2002
[...]

              Hallo Feike,

              Ik weet nooit precies wanneer ik weer op het archief kom, in tegenstelling tot Tjerk:-)) En ik wil best voor je kijken maar zoals je waarschijnlijk wel weet worden er bij de huwelijken voor 1811 geen ouders vermeld. Ik zag dit echtpaar op de site van het Gemeentearchief van Leeuwarden, ook hier worden er geen ouders vermeld, wel dat Jacob molenaar was maar misschien heb je dit al gezien.

              Groet, Hinke Woudt.

            • van 't Zet
              Message 6 of 18 , Oct 4, 2002
                Hallo Robert,

                Sytze Christiaans Schoffelmeer
                & 6 oktober 1842 Dantumadeel
                Romana Harmens Huurug, Romanna Huging, Romanna Huwing bij huwelijk

                Harmen Sytzes Schoffelmeer geboren 19-07-1846 Dantumadeel overleden 29 juli
                1932 86 jaar oud weduwnaar
                & 16 september 1869 Dantumadeel
                Romkje Wybes Damstra
                kinderen
                Romanna 20-12-1872
                Wijbe 21-01-1875
                Jetske 04-12-1876
                zoon 12-07-1879
                Romanna 21-09-1880
                zoon 04-10-1883 Dantumadeel
                Alles te vinden op de voortreffelijke site van RAF,
                en de makkelijke versie van Roelof Varkevisser
                http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html
                Er staan nog veel meer Schoffelmeers op de site
                succes
                Carla van `t Zet

              • Linda Praamsma
                Message 7 of 18 , Oct 16, 2002
                  Hello Everyone,

                  I am looking for information about Debora Jacoba Wendelaar Bonga. She
                  was married to Jan Stevens Houkes on May 19, 1852 in Dronrijp, died
                  October 1, 1919, in Menaldumadeel, age 86. acte nr. 10. Is there anyone
                  who would have some information about who her parents were? She would
                  have been born about 1833. Any help would be appreciated. Thank you.

                  Linda Praamsma
                  esseline@...

                • Annemarth Sterringa
                  Message 8 of 18 , Oct 16, 2002
                    Hi Linda,
                    Morgen of overmorgen ga ik een middagje naar het CBG. Als ik nog geen
                    antwoord op je vraag voorbij heb zien komen, zal ik kijken.
                    Groetnis,
                    Annemarth

                  • Dan Sinema
                    Message 9 of 18 , Oct 16, 2002
                      Linda,

                      Debora Jacoba Wendelaar Bonga, geb. Vierlingsbeek, Noord Brabant, 13 Jul 1833, overl. Dronrijp, Menalduamedeel, 4 Oct 1919, dochter van

                      Evert Jacobs Wendelaar Bonga, geb. Dokkum, 12 May 1792, overl. Gestel, 2 May 1839, geh met

                      Lijsbeth Martens Tjepkema, geb. Stiens, 20 Feb 1792, overl. Dronrijp, 21 Feb 1861.

                      Evert Jacobs Wendelaar Bonga, zoon van Jacob Symons Bonga, ged. Dokkum 9 Mar 1758, overl. Leeuwarden 22 May 1848, en Marike Everts Wendelaar, ged. Dokkum 8 Aug 1864, overl. Dokkum 1 Mar 1805.

                      Lijsbeth Martens Tjepkema, dochter van Marten Sakes Tjepkema, geb. Achlum 28 Aug 1765, overl. Dronrijp 14 Apr 1815, en Janke Sybes van Eisinga, geb. Stiens 9 Jun 1768, overl. Dronrijp 2 Mar 1807.

                      This is all that I have so far. I have not done very much on this line yet. Please note that Debora's surname is Wendelaar Bonga -- and not just Bonga.

                      Thanks and good luck

                      Dan

                      Message 10 of 18 , Oct 17, 2002
                        Thanks everyone for the information about Debora Wendelaar Bonga.
                        However, I do have several questions. Where is “Gestel”? Also, I did
                        find in my search on the net, a death date for a Sofia Elizabeth
                        Wedelaar Bonga, 16-10-1830, aged 6 years, in Horst, Land van Kessel.
                        Could this be a sister of Debora? If so, what did her father do for a
                        living that he would be traveling all over the Netherlands?

                        Linda Praamsma
                        esseline@...

[...]

                        8 juli 1999 geposte berichten staat op

                        Your use of Yahoo! Groups is subject to
                        http://docs.yahoo.com/info/terms/

                        Yahoo! Groups Sponsor

                        <http://rd.yahoo.com/M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egroupweb/S=1705
                        040837:HM/A=810327/R=0/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

                        <http://rd.yahoo.com/M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egroupweb/S=1705
                        040837:HM/A=810327/R=1/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

                        <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egrou
                        pmail/S=:HM/A=810327/rand=851952062>

                        of: http://go.to/frgen .

                        8 juli 1999 geposte berichten staat op

                        <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

                      • Annemarth Sterringa
                        Message 11 of 18 , Oct 17, 2002
                          Hi Linda,
                          Gestel is tegenwoordig deel van de stad Eindhoven, in het zuidwesten
                          gelegen. Eindhoven bestaat uit een aantal oudere dorpskernen, met de
                          klok mee o.a. Woensel (waar ik 7 jaar heb gewoond), Tongelre,
                          Stratum, Gestel en Strijp.

                          Message 12 of 18 , Oct 17, 2002
                            Linda,

                            The information was taken from the kwartierstaat of Pieter Jacobs Palma that
                            appeared in the Genealogysk Jierboekje, 1958, pp 54-55. Would you like a
                            scanned copy of the two pages?

                            Dan

> [...]
                            >Could this be a sister of Debora? If so, what did her father do for a
                            >living that he would be traveling all over the Netherlands?

                            Get a speedy connection with MSN Broadband.� Join now!
                            http://resourcecenter.msn.com/access/plans/freeactivation.asp
                          • Linda Praamsma
                            Message 13 of 18 , Oct 17, 2002
                              Dear Dan,

                              Yes, I would very much like to have a copy of those pages. You can send
                              them to my private e-mail esseline@.... Thank you.

                              Message 14 of 18 , Oct 17, 2002
                                Dear Annemarth,

                                That would mean that Sofia Elizabeth could very well be another
                                daughter of Evert. I would never have thought to look so far south.
                                Thanks.

> [...]

                                > Could this be a sister of Debora? If so, what did her father do for
                                > living that he would be traveling all over the Netherlands?

                                040837:HM/A=810373/R=0/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

                                <http://rd.yahoo.com/M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egroupweb/S=1705
                                040837:HM/A=810373/R=1/*http:/geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs>

                                <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=212804.2460941.3878106.2273195/D=egrou
                                pmail/S=:HM/A=810373/rand=176219630>

                                Message 15 of 18 , Oct 18, 2002
                                  Hi Linda,
                                  Maybe Evert was a railwayman? Or a skipper? Or a salesman? Or a
                                  soldier? What do the various birth-, marriage- and deathcertificates
                                  say about his profession?
                                  Groetnis,
                                  Annemarth

                                  --- In Friesland-genealogy@y..., Linda Praamsma <esseline@p...> wrote:

                                  <knip>
                                  Also, I did
                                  Kessel.Could this be a sister of Debora? If so, what did her father
                                  do for aliving that he would be traveling all over the Netherlands?

                                • Linda Praamsma
                                  Message 16 of 18 , Oct 18, 2002
                                    Dear Annemarth,

                                    From a document that I got fom Dan Sinnema yesterday, it said that he
                                    was a teacher and belasting controleur (tax man?). A civil servant. I
                                    guess, like priests, they just send you where they need you. I still
                                    have to look into this family more. With a name like Bonga, maybe they
                                    are related to the “old” family Bonga. They did have the name before
                                    1811.

> [...]

                                    Kessel.Could this be a sister of Debora? If so, what did her father
                                    do for aliving that he would be traveling all over the Netherlands?

                                    pmail/S=:HM/A=810327/rand=130689486>