Re: [Friesland-genealogy] Kisjes (was: me even voorstellen)

  • Olga Jorritsma
    Message 1 of 18 , Oct 1, 2002
      Hoi Nynke,

      Bedankt voor je mailtje.
      Kun je mij wat meer vertellen over dit type schip? Ik ben er heel benieuwd naar. Wel weet ik dat onze voor ouders schippers waren, dit is gebleken uit een wrak dat in de Oost Vlevoland is gevonden. Ook weet ik dat het geen familie is dat op 1 en dezelfde plaats bleven, alhoewel de pijl toch weer naar Zwartsluis wijzen.
      Nynke van den Hooven wrote:Welkom in deze groep, Olga.
      Het is misschien wat vergezocht, maar zou de naam Kisjes iets met het type schip te maken kunnen hebben waar je voorvaderen op voeren?

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 18 , Oct 1, 2002
        Beste Olga,

        De naam Kisjes deed mij gelijk denken aan de naam Kistenkast, de naam die
        bij de voorouders van mijn oma van vaderszijde voorkomt. Ook zij waren
        schippers (afkomstig uit Veendam, Groningen). Ik ben de naam Kistenkast nog
        nooit ergens tegengekomen (hieronder de enige gegevens die ik heb).
        Misschien heeft Nynke gelijk en heeft de naam Kisjes iets met het type schip
        te maken. Misschien geldt dat ook voor Kistenkast??

        Vriendelijke groet,
        Fennie Duursema

        Generatie I

        1. Janna Egberts Kistenkast, geb. te Veendam [GR] 1 sep 1793,
        ged. te Veendam [GR] 6 okt 1793, ovl. te Veendam [GR] 12 jul 1855, tr. te
        Veendam [GR] 18 nov 1816 met Jan Jans Gort, geb. te Sappemeer [GR] 14 nov
        1786 (of 17 november), Zeeman, ovl. te Veendam [GR] 13 apr 1856, zn. van Jan
        Hindriks Gort en Anna Jans, uit deze relatie één kind

        Generatie II

        2. Egbert Jacobs Kistenkast, geb. te Veendam [GR] 12 dec 1762,
        Zeeman, ovl. te Veendam [GR] 2 sep 1826, tr. te Veendam [GR] 23 jul 1793 met

        3. Kunnichien Hindriks, geb. te Veendam [GR] circa 1764, ovl.
        te Veendam [GR] 29 okt 1837

        Generatie III

        4. Jacob Egberts met

        5. Janna Jans

        Alle uitgaande post wordt gecontroleerd door Norton AntiVirus 2002.

[...]

        of: http://go.to/frgen .

        of: http://go.to/frgen .

      • Streekstra
        Message 3 of 18 , Oct 2, 2002
          Olga,

          Ketsje is een Friese voornaam,Ketsjes(verschr.Kistjes?) zoon van.Misschien?(zoekpagina Friese voornamen).

          Groeten,

          P.N.S

          Message 4 of 18 , Oct 2, 2002
            Hallo allemaal,
            Het is leuk om die segesties te lezen, maar onze familie komt uit Overijsel, maar er is een tak in friesland die waarschijnlijk ook weer uit Overijsel komt en daarmee ook weer nazaten van ons zijn. Mijn vermoeden is dat schippers zich zettelden daar waar werk was, Leeuwarden was vroeger een kustplaats, dus vandaar dat ik mij afvraag waar de eerste Kisjes vandaan kwam.
            Olga J.
            Streekstra wrote:Olga,

[...]

            Hindriks Gort en Anna Jans, uit deze relatie ��n kind

            Message 5 of 18 , Oct 3, 2002
              Hallo Olga,

              ik heb in mijn familie ook een tak die als schipper vanuit de Kop van
              Overijssel naar de omgeving van Leeuwarden vertrekt. Niet omdat Leeuwarden
              een kustplaats was (sinds ca. 1200 niet meer) maar ik denk omdat het een
              verkeersknooppunt was. In die tijd was het vervoer te water natuurlijk veel
              omvangrijker dan nu.
              Over de naam Kisjes heb ik geen idee; het zou van oorsprong ook een bijnaam
              kunnen zijn. Ik moet ook denken aan de (Friese?)achternaam Kist.

              Succes verder, Jaap Ruiter.

              Message 6 of 18 , Oct 3, 2002
                Heb je al eens contact gezocht met de Fryske Akademy en daar de vraag
                voorgelegd?

                Met vriendelijke groeten/kind regards,
                Gabe H. Kuindersma

                This email, together with any attachments, is for the exclusive and
                confidential use of the addressee(s).
                Any other distribution, use or reproduction without the sender's prior
                consent is unauthorised and strictly prohibited. If you have received this
                message in error, please notify the sender by email immediately and delete
                the message from your computer without making any copies.

                Message 7 of 18 , Oct 3, 2002
                  Olga;
                  is dit iets; Jacob Taekes Pletting ged;04-04-1756 te
                  Heerenveen zoon van Taeke Pletting en Marietje Kisjes.
                  Dit uit "" wie liggen er begraven in en bij de Ned;Herv; kerk te H;veen"'
                  door Bruinsma [dus gewoon een achternaam]
                  .[ of was dat niet de vraag?] groetjes Appy.

                  Message 8 of 18 , Oct 7, 2002
                    Hoi Appy,
                    Bedankt voor je reaktie, ik heb er zeker wat aan, weet je ook of er ook ergens gegevens zijn van zijn ouders, en dan vooral van Marietje? en bedankt voor je oplettendheid.
                    Olga
                    Appy de Vries wrote:Olga;

                    var lrec_target="_top";var lrec_URL = new Array();lrec_URL[1]="http://rd.yahoo.com/M=233351.2428261.3848243.2225242/D=egroupweb/S=1705040837:HM/A=1234046/R=0/id=flashurl/*http://www.gotomypc.com/u/tr/yh/grp/300_textF/g22lp?Target=mm/g22lp.tmpl";var lrec_flashfile="http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/1-/flash/expert_city/090302_lrec_text.swf";var lrec_altURL="http://rd.yahoo.com/M=233351.2428261.3848243.2225242/D=egroupweb/S=1705040837:HM/A=1234046/R=1/id=altimgurl/*http://www.gotomypc.com/u/tr/yh/grp/300_textF/g22lp?Target=mm/g22lp.tmpl";var lrec_altimg="http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/1-/flash/expert_city/090302_lrec_text.gif";var lrec_width=300;var lrec_height=250;

                    Message 9 of 18 , Oct 9, 2002
                      Olga;
                      Hier de ouders van Marietje [Marchje] Kisjes [Kissies]
                      Jacob Kisjes en Grietje Jans de Roos;
                      in 1749;Jacob Kisjes [Herbergier] 4 personen; aanslag 57-13-0.
                      [speciecohier]
                      connectie Zwartsluis in 1820 Roelof Kisjes.
                      verder heb ik hier een anderhalf a-viertje vol met info,
                      dat wil ik jou wel toesturen.
                      als je jou adres naar mij mailt ,zorg ik dat het goed komt.
                      Om het [ dossier ] Kisjes in ons archief nog iets vollediger te krijgen,
                      wilden wij graag nog wat gegevens van jou . Bij voorbaat dank.
                      Het pand waar ze gewoond hebben bestaat nog de naam was '" de jonge Prins""
                      Groetjes Appy.

                      Message 10 of 18 , Oct 9, 2002
                        Hoi Appy,
                        Bedankt voor je mailtje, ik wil je graag mijn adres toe mailen. Zou je je e-mail adres willen toe mailen? Ik zal je half volgende week mailen, want ik ga eerst naar Assense en Zwolse Rijksarchief om daar een in de gegevens te duiken.
                        Olga J.
                        Appy de Vries wrote:Olga;

                        Message 11 of 18 , Oct 9, 2002
                          I so appreciate the emails that I have received from the Friesland genealoy
                          group, but I have a problem I do no speak Dutch. I have had much success
                          getting some of the information that I have been looking for. I do
                          appreciate your emails but I guess it is not going to be very helpful for me
                          to be in your group.
                          Thanks anyway
                          Robyn
                        • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
                          Message 12 of 18 , Oct 10, 2002
                            Dear Robyn,

                            Don't give up! There are others who write only in English and most on the site
                            know English, otherwise there are those who will translate for you.

                            Houd moed! Er zijn anderen die alleen Engels schrijven. Bovendien kunnen het
                            meerendeel van de lijst genoten wel Engels, of zijn er diegenen die wel voor je
                            een en ander willen vertalen.

                            Keimpe/Ken
                            London, Ontario, Canada

                            Luv2skiit@... on 2002/10/09 07:29:45 PM

                            Please respond to Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                            cc: (bcc: Ken Veldhuis/Lrcc)

                            Subject: Re: [Friesland-genealogy] Kisjes (was: me even
                            voorstellen)

[...]

                            Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli
                            1999 geposte berichten staat op

                            Om uw abonnement te be?indigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

                          • Nancy McCabe
                            Message 13 of 18 , Oct 11, 2002
                              Hi Robyn, My name is Nancy and I have been reading Dutch family records
                              for 30 years. Having been born in Chicago, I also speak no Dutch. I can read
                              names, dates, and places but that's about it. I have a couple Dutch-English
                              dictionaries to help with other things I need to understand, but a great
                              help I have found you may find useful too,-- a translator on the internet.
                              It is:
                              http://www.worldlingo.com/products_services/worldlingo_translator.html

                              You can do Dutch to English or English to Dutch or several other languages.
                              Just choose the two languages you want to use, then go to your text,
                              highlight what you want translated, do Control C, go back to the Translator
                              and do Control V to copy it, then get the translation. You can do a whole
                              paragraph at a time if you like. The grammar may not be in the same order as
                              English but you can figure out what is said in the text. Good luck with all
                              your family searches. Nanc

[...]

                              Genealogy yn Fryslbn: http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/
                              of: http://go.to/frgen .

                              Om uw abonnement te bekindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

                            • Appy de Vries
                              Message 14 of 18 , Oct 11, 2002
                                Olga;
                                hier mijn e-mail adres;
                                appydevries@...
                                Groetjes.

                                Message 15 of 18 , Oct 11, 2002
                                  Hi Robyn,
                                  You must be pleased with so many nice offers to translate and assurances
                                  that most members read English (which I'm sure is true). Not so long ago one
                                  of our members mentioned a site for online dictionaries, including
                                  English-Dutch. If you're stuck, you might like to try it (if you don't
                                  already know it). The address is:
                                  http://woordenboek.pagina.nl/
                                  It's a free service. The only thing is that it's a bit slow, but it does
                                  give pretty fair translations.(Woordenboek means dictionary.) Don't give up!

                                  Cheers,
                                  Nerissa.

                                  Message 16 of 18 , Oct 15, 2002
                                    Hoi Appy,
                                    Net thuis van Zwolse Archief, heb nu even tijd om te reageren.
                                    Mijn adres is:Fam. Jorritsma Veulenstraat 16 8921RA Leeuwarden
                                    Appy de Vries <appydevries@...> wrote:Olga;
                                    hier mijn e-mail adres;
                                    appydevries@...
                                    Groetjes.

                                    Message 17 of 18 , Oct 15, 2002
                                      Hi Robyn,
                                      I don't speek verry good Englisch, bud I try. You write that you have some of information for some thing you have looking for, is that from oure familie Kisjes? If you have, you can write in Englisch, I try to write it, and if I dont understand, I can ask you.
                                      Olga
                                      Luv2skiit@... wrote:I so appreciate the emails that I have received from the Friesland genealoy