Re: [Friesland-genealogy] Bezoek Ryksargyf Leeuwarden

  • Tjerk Tigchelaar
    Message 1 of 17 , Oct 1, 2002
      Jos,

      Ik doe mijn best...............
      Groeten,
      Tjerk

      Tjerk,

      Zou je, als je er nog een opzoekvraagje bij kunt hebben, voor mij de
      ouders willen opzoeken van ene Sijbrechtje Douwes geboren 1765 in
      Workum.
      Ik weet dat het niet veel is maar meer heb ik niet over deze
      oudgrootmoeder van me voordat ze de Suydersee overstak naar
      West-Friesland.

      Bij voorbaat dank,
      Jos Buisman
    • Tjerk Tigchelaar
      Message 2 of 17 , Oct 4, 2002
        Hallo Bart,

        Hierbij antwoord op het gevraagde;

        Huwelijken regio 7: zuidoost Friesland
        Huwelijksakte Utingeradeel, 1828
        Man: Tjitze Oebeles Tjitzes
        Vrouw: Tjitske Aukes de Jong
        Datum: 23 februari 1828 Akte nr. 4

        de huwelijksbijlagen leren ons het volgende:

        Tjitze Oebeles Tjitzes, geboren 25-7-1798, boereknegt onder Akkrum, zoon van
        Oebele Tjitzes Tjitzes, koemelker en Antje Klazes Terpstra,
        echtelieden, wonende op Zestien roeden onder Luinjebert.

        Tjitske Aukes de Jong, geboren 8-1-1782, boerin te Lutke...... dochter van
        Auke Hommes, in leven boer, overleden te Haskerdijken voor ongeveer 40 jaren
        en
        Mary Rinzes, in leven boerin, overleden te Haskerdijken voor enige jaren.

        beiden waren doopsgezind, zodat er geen extract uit het doopboek was

        Overleden Mary Rinzes, 77 jaar, boerin, geboren Beetsterzwaag,
        weduwe van Auke Hommes, dochter van Rinse Cornelis en Willemke Gerrits
        in leven echtelieden te Ureterp, overleden 27-11-1821

        Overleden Barelt Jans de Vries, 59 jaar, gehuwd met Tjitske Aukes de Jong
        zoon van Jan Minderts en Doetje Barends, beide overleden,
        overleden 18-10-1826

        en om dat laatste ging het.

        Groeten,
        Tjerk
      • Tjerk Tigchelaar
        Message 3 of 17 , Oct 4, 2002
          Tony,

          Franekeradeel marriage 20-10-1814 (Tzum)
          Peiter Dammes de Vries married Jantje Joris van der Wal:

          Pieter Daams de Vries, workman, son of Daam Pieters and Lijsbeth Jans
          Jantje Joris van der Wal, maid servant, daughter of Joris Jans and Trijntje
          Willems
          Pieter Daams bapt. Nov. 2 1755 St. Jacobiparochie
          Antje Jans spous of Pieter Daams died April 4 1802 Peins
          Jantje Joris born April 12 1783 and bapt. April 29 1783 Harlingen
          Joris Jans "schippersgezel" departed 1786 from Harlingen. No one ever heard
          of him after that
          Trijntje Willems died January 6 1803 Dokkum

          Menaldumadeel deaths
          30-5-1829 Dirk Kornelis Groeneveld, need name of parents
          24 years old shoemaker unmarried son of Kornelis Dirks Groeneveld, deceased
          and Tietje Arjens Hellema?? living in Wier,

          18-4-1870 Dirk Kornelis Zuidema, need name of parents
          65 years old widower of Ymkje Sipkes van Loon, son of
          Kornelis Dirks and Tietje Arjens

          from the baptism registers however:
          Kornelis Dirks X Tietje Arjens
          Rebecca * May 25 1802 ~ July 4 1802 born St Annaparochie bapt. Wier
          Dirk * Aug 4 1804 ~ Aug 26 1804 Wier
          Aukje * Jan 31 1807 ~ Mar 1 1807 Wier
          Arjen * Oct 11 1810 ~ Nov 11 1810 Wier

          so one Dirk born and two Dirks die

          Het Bildt
          death 28-12-1844 Akke Douwes Haagsma, need place of birth, age and names of
          parents
          born Witmarsum, living nr. 188 St Annaparochie 48 years old unmarried
          daughter of Douwe Wybes and Martentje Jans, both deceased

          marriage 7-5-1826 Betze Hoites van der Meij and Jantje Lases Plat, need
          death date of father of Betze Hoites.
          Hoite Betzes died May 11 1810 St. Jacobiparochie

          Tjerk
        • Tjerk Tigchelaar
          Message 4 of 17 , Oct 4, 2002
            Hallo Rosina,

            Het enige, dat de aangevers konden vertellen, was dat Jacob was geboren
            onder Heeg, dat hij slagter was van beroep en dat zij niet wisten hoe zijn
            overleden vrouw heette, noch "de namen zijner ouders hen bekend waren"

            Hij zal dus al wel als weduwnaar naar Leeuwarden zijn vertrokken

            Verder had je nog de leeftijd tegoed van Johannes Jacobs Dooper die in 1834
            in Workum overleed.
            Die was dus 43 jaar en niet 47 zoals ik abusievelijk had opgeschreven.

            Groeten,
            Tjerk

            Beste Tjerk,
            Graag zou ik willen weten wie de ouders zijn van:

            Overlijdens regio 9: midden Friesland

            Overlijdensakte Leeuwarden (mairie Leeuwarden), 1814
            Aangiftedatum 4 oktober 1814, akte nr. 430
            Jacob Johannes Dooper, overleden 3 oktober 1814, oud
            50 jaar, weduwnaar

            Wanneer en waar was hij geboren, gehuwd
            en met wie?
            Alvast bedankt, Rosina
          • Tjerk Tigchelaar
            Message 5 of 17 , Oct 4, 2002
              Hallo Jos,

              Geen Sijbrechtje met een vader Douwes in de doopboeken Workum aanwezig.
              Er is wel een Sijbrig, maar die is gedoopt in 1793 dus die is het duidelijk
              niet.

            • Anthony Hofstee
              Message 6 of 17 , Oct 4, 2002
                Thanks very much Tjerk. Any ideas on the two Dirks, are there by chance
                two Kornelis Dirks and Tietje Arjens in the same town at the same time? Tony

              • Tjerk Tigchelaar
                Message 7 of 17 , Oct 4, 2002
                  Tony,
                  That would be quita a coincidence as both Dirks are of the same age as well.
                  What I'll do next week Thursday is check the marriage certificate of Dirk
                  Cornelis Zuidema.
                  He married October 3 1849 Menaldumadeel.
                  I'll also check the death certificate of Tietje Arjens Hellema who dies
                  Febuary 15 1837 Menaldumadeel.
                  Maybe we are enlightened. Tjerk

                • Jos Buisman
                  Message 8 of 17 , Oct 4, 2002
                    Hi Tjerk,

                    In ieder geval bedankt voor het onderzoeken.
                    Het wordt steeds vreemder met Sybrechtje, ze was volgens de ovl-akte van
                    2 februari 1827 (Enkhuizen), 71 jaar en in Workum geboren.
                    1827-71=ca. 1756
                    1793 kan inderdaad niet want ze kreeg in 1786 haar eerste kind. Ik zal
                    nog maar n's aan deze zijde van het IJsselmeer naar meer gegevens over
                    haar overtocht speuren.
                    Ik heb danwel geen last gehad van je wurmpie maar mag ik je vragen of je
                    voor mij van het volgende persoon de geboortdatum kunt zoeken?
                    Marten Sickes, geboren omstreeks 1697 in Gaastmeer, trouwde op 19 juli
                    1722 in Gaastmeer met Dieuwke Sijmons.
                    Als je ooit iets in oostelijk West-Friesland opgezocht wilt hebben, mail
                    me.

                    Groeten,
                    Jos Buisman

                  • Bart de Vries