Re: [Friesland-genealogy] Kooistra: oorsprong v.d. naam; 2 vreemde woorden

  • Hinke Woudt
    Message 1 of 4 , Sep 28, 2002
      L.S.

      Waar komt de naam Kooistra vandaan, van een beroep?

      Een van mijn voorouders (1755-1834) was boer en kooiker. Wat is een kooiker?
      Heeft 't iets met Kooistra te maken?

      Een ander (1767-1835) was eksteur en kapitein. Wat is 'n eksteur?

      Groetnis,

      Nerissa Groeneveld.

      Hallo Nerissa,

      Een kooiker was iemand die eenden ving. Dit gebeurde d.m.v. een eendenkooi. Dit was een stukje water omgeven met struiken waarin lokeenden dreven. De kooiker gebruikte ook vaak een hondje, ook een kooiker, dit ras bestaat nog steeds. De naam Kooistra zal in dit geval afgeleid zijn van de eendenkooi. De uitgang stra geeft eigenlijk altijd een (woon)plaats van herkomst aan. Veel boeren hadden een eendenkooi. Als je via een zoekmachine (b.v. Google) naar kooiker en eende(n)kooi zoekt kun je hier veel informatie over vinden.

      Een eksteur zal executeur zijn, is een deurwaarder, uitvoerder van vonnissen (bron: www.ryksargyf.org zie beroependatabase)

      Groet, Hinke Woudt-Westra.

    • N. Greenfield

        Message 3 of 4 , Sep 28, 2002
          Hallo Hinke,

          Een kooiker was iemand die een stuk bos met een ven onder zijn beheer had.
          Deze ven was omzoomd met riet en er zwommen "tamme" gekortwiekte eenden in
          die ven.
          Met hun gesnater werden de wilde eenden gelokt en een kooikershond vloog om
          de ven met riet heen en joeg de eenden een tunnel in. Als de eenden in die
          tunnel gevangen zaten kon de kooiker de wilde eenden vangen en verkopen.
          Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

          Feike Boomsma

[...]

          of: http://go.to/frgen .

        • N. Greenfield
          Message 4 of 4 , Oct 2, 2002
            Hallo Hinke en Feike,
            Hartelijk dank voor jullie duidelijke antwoorden op mijn vragen.

            Groetnis,

            Nerissa Groeneveld.