Re: [Friesland-genealogy] OT - meebrengerscheepje - was "Van Fries Wijdtschip tot Workumer Aak"

  • roelof varkevisser
    Message 1 of 3 , Sep 2, 2002
      Fred,

      Als je in betreffend boek toevallig de term 'meebrengerscheepje' tegenkomt,
      houd ik mij van harte aanbevolen.
      Een voorvader van mij was (rond 1780 te Harlingen) schipper van een
      meebrengerscheepje, maar onderzoek naar wat dat precies was leverde
      vooralsnog niets op:

      Het maritiem museum Rotterdam wist het niet en ook het Fries
      Scheepvaartmuseum te Sneek kon mij niet verder helpen.

      "Helaas kan ik u niet veel vertellen over hoe een meebrengerscheepje heeft
      uitgezien. Aan de naam te oordelen, zou het een soort veerschip geweest
      kunnen zijn. Vermoedelijk is het een scheepje dat typisch Fries was."
      Ron Brand, Hoofd Bibliotheek
      Maritiem Museum Rotterdam

      "We kennen het begrip meebrengerscheepje niet. Wellicht is het een
      loodsschip, waarmee loodsen aan boord van een door het te sturen schip
      werden gebracht. In de literatuur vonden we het woord evenwel niet."
      S. ten Hoeve
      Fries Scheepvaart Museum

      Message 2 of 3 , Sep 2, 2002
        Roelof,

        Ga het boek deze week halen in Amsterdam. Ik zal het
        ''meebrengerscheepje'' in gedachten houden.

        Groet
        Fred

      • Fred Reenders
        Message 3 of 3 , Sep 3, 2002
          Probeer het eens bij het Noordelijk Scheepvaartmuseum.
          http://www.noordelijkscheepvaartmuseum.nl/

          Ze hebben me daar ook een end op weg geholpen met de "tasche schuit"
          waar
          mijn stamvader op voer.

          Fred Reenders
          http://www.reenders.com

          > Inmiddels het boek gevonden bij L.J. Harri, boekhandel in Amsterdam.
> [...]
          sinds 8

          http://docs.yahoo.com/info/terms/

          Yahoo! Groups Sponsor

          <http://rd.yahoo.com/M=212804.2303158.3720906.2225242/D=egroupweb/S=1705
          040837:HM/A=810373/R=0/*http://geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs

          <http://rd.yahoo.com/M=212804.2303158.3720906.2225242/D=egroupweb/S=1705
          040837:HM/A=810373/R=1/*http://geocities.yahoo.com/ps/info?.refer=blrecs

          of: http://go.to/frgen .

          8 juli 1999 geposte berichten staat op

          Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of Service
          <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .