Re: [Friesland-genealogy]Oosterwal opzoek vraag

  • Godwin Zwanenburg
    Message 1 of 15 , Aug 29, 2002
      At 06:42 PM 27-08-02, Erik Oosterwal wrote:

      >Tijdens de oorlog moest mijn tante en stamboom maken oom en baan met de
      >Duitsers te krijgen, dus geloof ik dat het ergens bekent was hoe
      >Hillebrands vader hete. Ik heb nog niet contact met mijn nichten
      >gemaakt te zien of zij die stamboom nog hebben.

      Deze stambomen uit de oorlog kan je bij het CBG terugvinden als dosier over
      de betreffende naam. Het gaat 2 of 3 generaties terug.

      Ik heb tenminste wel eens een orgineel formulier daar terug gezien en ik
      neem dus aan dat ze daar systematisch zijn. Ik heb ook begrepen dat ze niet
      allemaal naar waarheid zijn ingevuld. Zolang er geen joodse voorouders in
      voorkwamen maakte het waarschijnlijk niet zoveel uit wat er stond.

      Groetjes,

      Godwin

      Godwin Zwanenburg
      Pijlkruid 14
      7909 HK Hoogeveen
      The Netherlands
    • Fenna de Vries
      Message 2 of 15 , Aug 29, 2002
        Hallo Erik,

        Op je website zag ik voorouders Politiek.
        Heb je belangstelling voor een paar generaties verder?
        Laat dat even weten, dan krijg je ze van mij.

        Groeten van Fenna

        --- Erik Oosterwal <oosteep@...> wrote:

> [...]
        > gemaakt moest worden als een "niet-jood verklaring", volgens mijn
        > moeder. Ik weet wel dat het waarschijnlijk niet betrouwbaar is, maar
        > soms is onbetrouwbaar data beter dan geen data--ik kan tenminstens
        > ontdekken, als er en naam voor mijn overgrootvader daar bij staat, of
        > het en echte naam is of dat het niet en echte naam is.
        >
        > Hoe kan ik uitvinden of zo'n stamboom bij het CBG zit. Moet ik hun
        > schrijven? Ik zou denken dat ik voor en stamboom moet betalen, maar
        > kan
        > ik gratis uitvinden of het daar eigenlijk staat?

        Yahoo! Finance - Get real-time stock quotes
        http://finance.yahoo.com
      • Sietze Elsinga
        Message 3 of 15 , Aug 31, 2002
          Beste Erik,

          Op de site van het cbg www.cbg.nl kun je in ieder geval op de familienaam zoeken of er een familiedossier is. Is er geen dossier op die familienaam dan is die kwartierstaat er niet. Is er wel een dossier op die naam dan moet die staat in een van die dossiers zitten.

          Met vriendelijke groeten,
          Sietze Elsinga
          Sietze.Elsinga@...
          http://www.betuwe.net/~elsingkb/

> [...]

          | http://www.geocities.com/oosterwal | ||||O| 8
          | My views may not coincide with the views of my employer. | |||||| 9
          +----------------------------------------------------------+ E7#9

          Yahoo! Groups Sponsor

          of: http://go.to/frgen .

        • Erik Oosterwal
          Message 4 of 15 , Sep 3, 2002
            Sietze Elsinga wrote:

> [...]
            > die familienaam dan is die kwartierstaat er niet. Is er wel een
            > dossier op die naam dan moet die staat in een van die dossiers zitten.

            Als ik op het site zoek krijg ik:

            Auteur -
            Corporatieve Auteur -
            Titel Dossier Oosterwal
            Seriereeks -
            Uitgever/Jaar/Plaats - / - / -
            Trefwoord familienaam Oosterwal
            Trefwoord geografische naam -
            Overige trefwoorden -
            Signatuur/Vindplaats -
            Deelbibliotheek 0001 CBG /

            Wat betekent het allemaal en hoe kan ik het bekijken als ik buiten
            Nederland woon?

            --
          • rosina iping
            Message 5 of 15 , Sep 3, 2002
              --- Erik Oosterwal <oosteep@...> wrote:
              > Sietze Elsinga wrote:

              Hallo Allemaal,
              Ik heb dezelfde vraag als Erik Oosterwal over het CBG:

              Naam

              Titel

              Dooper
              Familiedrukwerk
              Dooper

              Dooper
              Bidprentjes Dooper

              Dooper
              Dossier Brandsma

              Dooper
              Familieadvertenties
              Dooper [vanaf 2000]

              Dooper
              Familieadvertenties
              Dooper [1970-2000]

              opnieuw zoeken

              Auteur
              -
              Corporatieve Auteur
              -
              Titel
              Familieadvertenties
              Dooper
              [1970-2000]
              Seriereeks
              -
              Uitgever/Jaar/Plaats
              - / - / -
              Trefwoord familienaam
              Dooper
              Trefwoord geografische naam
              -
              Overige trefwoorden
              -
              Signatuur/Vindplaats
              2 enveloppen
              Deelbibliotheek
              0001 CBG /

              Dooper
              Familieadvertenties
              Dooper [tot 1970]

              > Wat betekent het allemaal en hoe kan ik het bekijken
              > als ik buiten
              > Nederland woon?

              Groeten, Rosina

              Message 6 of 15 , Sep 4, 2002
                Dat betekent volgens mij dat er in ieder geval een dossier met naam Oosterwal te vinden is bij het CBG. Wat die informatie inhoudt is niet bekend, dat kan een politiekwartierstaat zijn, dat kan ook iets anders zijn. In feit kan dat van alles zijn. Dat dossier is bij het CBG op te vragen en in te zien, of je vanuit het buitenland meer informatie kunt krijgen, zul je aan het CBG voor moeten leggen.

                Message 7 of 15 , Sep 4, 2002
                  Zoals ik al aan Erik meldde, betekent dat volgens mij dat er in ieder geval een dossier met de betreffende naam te vinden is bij het CBG. Wat die informatie inhoudt is niet bekend, dat kan een politiekwartierstaat zijn, dat kan ook iets anders zijn. In feite kan dat van alles zijn. Dat dossier is bij het CBG op te vragen en in te zien, of het CBG copieen verstrekt, zul je aan het CBG moeten vragen.
                  Naast de familiedossiers heeft het CBG dus ook een uitgebreide collectie bidprentjes en familieadvertenties. Van de betreffende namen zijn dus bidprentjes en advertenties aanwezig.
                  Een bezoekje is dus denk ik zeker de moeite waard, om er zelf copieen te maken.

> [...]

                  Familieadvertenties
                  Dooper [tot 1970]

                  > Wat betekent het allemaal en hoe kan ik het bekijken

                  Groeten, Rosina

                  Yahoo! Finance - Get real-time stock quotes
                  http://finance.yahoo.com

                  Yahoo! Groups Sponsor

                  of: http://go.to/frgen .

                • Henk de Jager