Geysen/Geizen omg. Wijtgaard

  • Marianne Hoogma
    Message 1 of 3 , Aug 12, 1999
      Beste mensen,

      Wie weet er meer over de volgende RK familie uit de omgeving van Wijtgaard?

      Pytter Jilles (Gillis) huwt kerkelijk op 2 mei 1770 te Wijtgaard (Bron RK
      DTB boek) met Claaske Sybrens. Ze laten de volgende kinderen dopen:
      1. Gilles, doop 6-11-1785 Wijtgaard (RK)
      2. Jouke, doop 14-03-1787 Wijtgaard (RK)
      3. Sybren, doop 10-09-1788 Wijtgaard (RK)

      Claaske Sybrens moet overleden zijn voor 08-01-1792 want dan is Pytter
      hertrouwd voor de kerk te Wijtgaard (bron: RK DTB) met Trijntje Harmens
      (huwelijksgetuigen: Gerrit Hermanus en Sietske Tjittis). Het kind uit dit
      huwelijk is:
      1. Berber Pieters, gedoopt (RK) als Barbara op 2 juli 1793 te Wijtgaard.
      Doopgetuige: Hendrik Gilles.

      In 1811 neemt Pytter Jilles als achternaam aan: Van Geysen (Mairie Wierdum,
      fol 3). evenals zijn kinderen
      Jilles, 26 jaar, wonende te Herbayum
      Berber, 18 jaar, wonende onder de klokslag van Lwdn (=Leeuwarden)

      De overige kinderen uit de huwelijken van Pytter zijn kennelijk overleden
      voor 1811. Ik neem gemakshalve aan dat minderjarigen niet zelf hun eigen
      achternaam mochten kiezen.

      Het kind uit het tweede huwelijk, Berber, huwt op 11 juni 1815 te
      Rauwerderhem (Mairie Rauwerd akte nr. 5) met Steven Willems Hoogma. Zij
      spelt dan haar achternaam als: Van Geizen. Hun nageslacht is grotendeels in
      kaart gebracht.
      Reacties graag naar dit forum of rechtstreeks naar:

      Marianne Hoogma
      e-mail: hoogma@...
    • Andrys Stienstra
      Message 2 of 3 , Aug 12, 1999
        Hallo Marianne,

        In datzelfde Wytgaard is gevestigd het:
        "Documentatiecentrum voor Katholiek Friesland",
        It Kleaster 5,
        9089 BX Wytgaard
        tel. (058) 255 20 01
        Daar wordt naast allerhande andere documentatie over het Rijke Roomse leven
        in Friesland ook genealogische informatie over alle katholieke families in
        Friesland verzameld. Misschien kunnen zij je verder helpen.

        Met vriendelijke groeten / Mei freonlike groetnis

        Andrys Stienstra, Burgum (Frl)

        eamelje: andrys@... (privee), hazagebruikers@... (HazaData)
        th�sside: http://come.to/andrys
        HazaData: http://surf.to/hazagebruikers
        Frysk Letterkundich Museum (wurk): http://www.flmd.nl , email:
        stienstra@...

        Beheerder van de Hazagebruikers-emaillijst en van de
        Friesland-genealogy-emaillijst.
        Meld u aan door een (leeg) emailbericht te sturen naar
        hazagebruikers-subscribe@onelist.com of naar
        Friesland-genealogy-subscribe@onelist.com.

      • Marianne Hoogma
        Message 3 of 3 , Aug 14, 1999
> [...]
          >Friesland verzameld. Misschien kunnen zij je verder helpen.
          >
          >Met vriendelijke groeten / Mei freonlike groetnis

          Dank je wel Andrys! Dit is nieuw voor mij.
          Marianne Hoogma