Re: [Friesland-genealogy]Oosterwal opzoek vraag

  • jan
    Message 1 of 15 , Aug 27, 2002
      Hoi allemaal,

      Ook ik breek ff in.
      Wat ik vaak tegen kom is in de linkermarge van de akte een aantekening van
      erkenning.
      Niet altijd , maar vaak wel.
      Je weet maar nooit.

      Jan Renema
      janrenema@...
      Nieuw Emailadres!!!!!!!!!!!!
      http://www.xs4all.nl/~jrinfo
      Nieuw WWWadres

      Message 2 of 15 , Aug 27, 2002
        jan wrote:

        > Hoi allemaal,
        >
        > Ook ik breek ff in.
        > Wat ik vaak tegen kom is in de linkermarge van de akte een aantekening
        > van
        > erkenning.
        > Niet altijd , maar vaak wel.
        > Je weet maar nooit.

        Tijdens de oorlog moest mijn tante en stamboom maken oom en baan met de
        Duitsers te krijgen, dus geloof ik dat het ergens bekent was hoe
        Hillebrands vader hete. Ik heb nog niet contact met mijn nichten
        gemaakt te zien of zij die stamboom nog hebben.

        --
        +----------------------------------------------------------+ EADGBE
        +----------------------------------------------------------+ E7#9
      • Sietze Elsinga
        Message 3 of 15 , Aug 29, 2002
          Als het een baan bij de politie was, dan liggen die politiekwartierstaten bij het CBG in Den Haag.

          Met vriendelijke groeten,
          Sietze Elsinga
          Sietze.Elsinga@...
          http://www.betuwe.net/~elsingkb/

          Message 4 of 15 , Aug 29, 2002
            Lijstgenoten,

            Kennelijk werden de voorouderlijke gegevens door Erik's tante verzameld om een "niet-jood verklaring" te kunnen krijgen.
            Enige tijd geleden was ik op het CBG en trof daar in een genealogische verzameling een aantal van dergelijke verklaringen aan. Daarin moest iemand in ieder geval opgeven wie zijn ouders en grootouders waren (en of ze al dan niet Joods waren).
            In eerste instantie bekroop mij een een licht gevoel van onpasselijkheid. Maar in het licht van het heden is het makkelijk te oordelen over wat goed of fout was in het verleden.
            Het kan nu een bron van informatie zijn. Weet iemand of deze niet-jood verklaringen ergens gearchiveerd en toegankelijk zijn?

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven

> [...]

            Hillebrands vader hete. Ik heb nog niet contact met mijn nichten
            gemaakt te zien of zij die stamboom nog hebben.

            <knip>

          • Hinke Woudt
            Message 5 of 15 , Aug 29, 2002
              Als het een baan bij de politie was, dan liggen die politiekwartierstaten bij het CBG in Den Haag.

              Met vriendelijke groeten,
              Sietze Elsinga

              Mogelijk is er bij het CBG ook een familie dossier, via zo'n dossier kwam ik er achter dat een tak van de familie van mijn man vanuit de Stellingwerven naar Vinkeveen getrokken was. Ik ben maar één keer op het CBG geweest en dat is al weer 10 jaar geleden maar volgens mij had dit dossier ook iets met een Ariërs verklaring te maken. Er is vast wel iemand die beter thuis is op het CBG (Sietze?) die daar misschien meer van weet.

              Groet, Hinke Woudt.

            • Sietze Elsinga
              Message 6 of 15 , Aug 29, 2002
                Hallo Hinke,

                De staten die ik bedoel zijn opzoekbaar op familienaam (familidossiers worden die dacht ik genoemd). De betreffende politieambtenaar (soms ook een receptionist) moest daarop invullen de namen, geboortedata, overlijdensdata en huwelijksdata van zijn ouders en van zijn grootouders. Indien hij gehuwd was tevens van zijn echtgenote, inclusief schoonouders en grootouders.
                Ze zijn een welkome aanvulling, maar zijn uiteraard vanwege het doel waarvoor ze werden gemaakt niet betrouwbaar.

                Yahoo! Groups Sponsor

                of: http://go.to/frgen .

              • Godwin Zwanenburg
                Message 7 of 15 , Aug 29, 2002
                  At 06:42 PM 27-08-02, Erik Oosterwal wrote:

> [...]
                  >Hillebrands vader hete. Ik heb nog niet contact met mijn nichten
                  >gemaakt te zien of zij die stamboom nog hebben.

                  Deze stambomen uit de oorlog kan je bij het CBG terugvinden als dosier over
                  de betreffende naam. Het gaat 2 of 3 generaties terug.

                  Ik heb tenminste wel eens een orgineel formulier daar terug gezien en ik
                  neem dus aan dat ze daar systematisch zijn. Ik heb ook begrepen dat ze niet
                  allemaal naar waarheid zijn ingevuld. Zolang er geen joodse voorouders in
                  voorkwamen maakte het waarschijnlijk niet zoveel uit wat er stond.

                  Groetjes,

                  Godwin

                  Godwin Zwanenburg
                  Pijlkruid 14
                  7909 HK Hoogeveen
                  The Netherlands
                • Erik Oosterwal
                  Message 8 of 15 , Aug 29, 2002
                    Sietze Elsinga wrote:

> [...]
                    > Ze zijn een welkome aanvulling, maar zijn uiteraard vanwege het doel
                    > waarvoor ze werden gemaakt niet betrouwbaar.

                    Sietze, Nynke, Hinke,

                    Heel erg bedankt voor all de informatie. Het klopt dat de stamboom
                    gemaakt moest worden als een "niet-jood verklaring", volgens mijn
                    moeder. Ik weet wel dat het waarschijnlijk niet betrouwbaar is, maar
                    soms is onbetrouwbaar data beter dan geen data--ik kan tenminstens
                    ontdekken, als er en naam voor mijn overgrootvader daar bij staat, of
                    het en echte naam is of dat het niet en echte naam is.

                    Hoe kan ik uitvinden of zo'n stamboom bij het CBG zit. Moet ik hun
                    schrijven? Ik zou denken dat ik voor en stamboom moet betalen, maar kan
                    ik gratis uitvinden of het daar eigenlijk staat?

                    Erik.

                    --
                  • Fenna de Vries
                    Message 9 of 15 , Aug 29, 2002
                      Hallo Erik,

                      Op je website zag ik voorouders Politiek.
                      Heb je belangstelling voor een paar generaties verder?
                      Laat dat even weten, dan krijg je ze van mij.

                      Groeten van Fenna

                      --- Erik Oosterwal <oosteep@...> wrote:

> [...]
                      > kan
                      > ik gratis uitvinden of het daar eigenlijk staat?

                      Yahoo! Finance - Get real-time stock quotes
                      http://finance.yahoo.com
                    • Sietze Elsinga
                      Message 10 of 15 , Aug 31, 2002
                        Beste Erik,

                        Op de site van het cbg www.cbg.nl kun je in ieder geval op de familienaam zoeken of er een familiedossier is. Is er geen dossier op die familienaam dan is die kwartierstaat er niet. Is er wel een dossier op die naam dan moet die staat in een van die dossiers zitten.

                        Message 11 of 15 , Sep 3, 2002
                          Sietze Elsinga wrote:

> [...]
                          > die familienaam dan is die kwartierstaat er niet. Is er wel een
                          > dossier op die naam dan moet die staat in een van die dossiers zitten.

                          Als ik op het site zoek krijg ik:

                          Auteur -
                          Corporatieve Auteur -
                          Titel Dossier Oosterwal
                          Seriereeks -
                          Uitgever/Jaar/Plaats - / - / -
                          Trefwoord familienaam Oosterwal
                          Trefwoord geografische naam -
                          Overige trefwoorden -
                          Signatuur/Vindplaats -
                          Deelbibliotheek 0001 CBG /

                          Wat betekent het allemaal en hoe kan ik het bekijken als ik buiten
                          Nederland woon?

                          --
                        • rosina iping
                          Message 12 of 15 , Sep 3, 2002
                            --- Erik Oosterwal <oosteep@...> wrote:
                            > Sietze Elsinga wrote:

                            Hallo Allemaal,
                            Ik heb dezelfde vraag als Erik Oosterwal over het CBG:

                            Naam

                            Titel

                            Dooper
                            Familiedrukwerk
                            Dooper

                            Dooper
                            Bidprentjes Dooper

                            Dooper
                            Dossier Brandsma

                            Dooper
                            Familieadvertenties
                            Dooper [vanaf 2000]

                            Dooper
                            Familieadvertenties
                            Dooper [1970-2000]

                            opnieuw zoeken

                            Auteur
                            -
                            Corporatieve Auteur
                            -
                            Titel
                            Familieadvertenties
                            Dooper
                            [1970-2000]
                            Seriereeks
                            -
                            Uitgever/Jaar/Plaats
                            - / - / -
                            Trefwoord familienaam
                            Dooper
                            Trefwoord geografische naam
                            -
                            Overige trefwoorden
                            -
                            Signatuur/Vindplaats
                            2 enveloppen
                            Deelbibliotheek
                            0001 CBG /

                            Dooper
                            Familieadvertenties
                            Dooper [tot 1970]

                            > Wat betekent het allemaal en hoe kan ik het bekijken
                            > als ik buiten
                            > Nederland woon?

                            Groeten, Rosina

                            Message 13 of 15 , Sep 4, 2002
                              Dat betekent volgens mij dat er in ieder geval een dossier met naam Oosterwal te vinden is bij het CBG. Wat die informatie inhoudt is niet bekend, dat kan een politiekwartierstaat zijn, dat kan ook iets anders zijn. In feit kan dat van alles zijn. Dat dossier is bij het CBG op te vragen en in te zien, of je vanuit het buitenland meer informatie kunt krijgen, zul je aan het CBG voor moeten leggen.

                              Message 14 of 15 , Sep 4, 2002
                                Zoals ik al aan Erik meldde, betekent dat volgens mij dat er in ieder geval een dossier met de betreffende naam te vinden is bij het CBG. Wat die informatie inhoudt is niet bekend, dat kan een politiekwartierstaat zijn, dat kan ook iets anders zijn. In feite kan dat van alles zijn. Dat dossier is bij het CBG op te vragen en in te zien, of het CBG copieen verstrekt, zul je aan het CBG moeten vragen.
                                Naast de familiedossiers heeft het CBG dus ook een uitgebreide collectie bidprentjes en familieadvertenties. Van de betreffende namen zijn dus bidprentjes en advertenties aanwezig.
                                Een bezoekje is dus denk ik zeker de moeite waard, om er zelf copieen te maken.

> [...]

                                Familieadvertenties
                                Dooper [tot 1970]

                                > Wat betekent het allemaal en hoe kan ik het bekijken

                                Groeten, Rosina

                                Yahoo! Finance - Get real-time stock quotes
                                http://finance.yahoo.com

                                Yahoo! Groups Sponsor

                                of: http://go.to/frgen .

                              • Henk de Jager