grafstenen

  • roelof varkevisser
    Message 1 of 11 , Aug 14, 2002
      Lotgenoten,

      op http://www.varkevisser.org/links/grafstenen.php staat een lijstje met
      gegevens van grafstenen van Westernijkerk, Blija en Ferwerd. Een digitale
      foto is beschikbaar. Vermeld dan het foto-id (tweede kolom).
      'Bestellingen' graag prive, en niet via de groep.

      Nog een vraag: kan dit ivm privacy, wat vinden jullie daarvan?????

      Met vriendelijke groet,
      Roelof

      for the language-preferences of me and other users of this group see
      http://www.varkevisser.org/links/taal.php

      Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
      voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
      Wonseradeel: de Boer, Roedema
      Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
      Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
      Katwijk-Scheveningen: Stamreeks Varkevisser
      http://www.varkevisser.org/varkevisser
      Hoekse Waard: Goud
      Zeeland: Enters
    • Streekstra
      Message 2 of 11 , Aug 23, 2002
        Roelof,lotgenoten,

        Aantasting van de persoonlijke levenssfeer(privacy) van overledenen die vermeld worden op grafstenen lijkt mij een beetje moeilijk.
        Iets anders kan het m.i. zijn voor nabestaanden die te maken hebben met recentelijk geplaatste grafstenen.
        Maar ja, kerken/kerkhoven met (oude) grafstenen zijn normaliter vrij te bezichtigen door alle publiek.Jawel,soms moet de sleutel gevraagd worden.
        In sommige kerken is fotograferen niet toegestaan maar even vragen doet wonderen.
        In Amerika zijn tientallen sites waar tegen betaling fotoos van graven van voorouders te bekomen zijn.
        Voor een fistfull of dollars kun je daar iemands hele doopzeel lichten, compleet met criminal records.
        Voor zover ik weet,als non-jurist,is de (nieuwe ) wet op de privacy in nederland veel stringenter, maar als je als genealoog, met wat afstand in de tijd , foto's hebt van graven van voorouders, je er veel mensen, voor de documentatie van hun voorouders, en mij misschien ook nog wel, een dienst bewijst.

        Vriendelijke groet,

        Peter Nanne Streekstra

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        of: http://go.to/frgen .

      • T. Dolstra
        Message 3 of 11 , Aug 23, 2002
          Roelof en anderen.
          Het lijkt mij dat de privacy van overleden niet kan worden aangetast. Wel
          van de nabestaanden , zoals Peter Nanne ook al aangeeft. Ik wil de discussie
          wat verder trekken. Hoe zit het met het gebruik van overlijdens-, huwelijks-
          en geboorteadvertenties in de krant. Betrokkenen hebben per slot van
          rekening de "informatie" zelf gepubliceerd. Persoonlijk maak ik er wel
          gebruik van. In mijn documentatie vermeld ik dan de bron. bv
          overlijdensadvertentie LC d.d. ..... .
          hoe denkt men hierover ?
          met vriendelijke groeten
          Tabe Dolstra

          Message 4 of 11 , Aug 25, 2002
            Beste lotgenoten,Roelof e.a.

            Even wat huiswerk.Zoek even in deze groep onder ''grafopschriften" en zie dat er al een beknopte discussie is gevoerd over dit onderwerp.De site van Hessel met v.n.l. NO Friesland is zeer informatief en ook worden diverse boekwerkjes over dit onderwerp genoemd.
            M.i. niet verkeerd om (oude) grafopschriften e.d.,evt. met foto's, te digitaliseren i.v.m de huidige "opruimwoede" en ik meen dat er al zo een project gaande is.
            Praalgraven,en graven van adelijke en belangrijke families en personen kom je tegen op het internet.(zie o.a.de historische site van Leeuwarden).
            Roelof,
            Opschriften/foto,s van recente grafstenen direct op een site te zetten is m.i.meestal simply "not done" en heeft ook niet zo direct met genealogie te maken.

            Echter voor de Friezen om utens en hun nazaten onder ons in verre streken die hun genealogiese speurtocht naar hun voorouders willen documenteren en toch ook vaak heimwee (ook uit verhalen) hebben,kan een site met grafopschriften van hun voorvaderlijke familie heel belangrijk zijn.
            Op deze site kan je natuurlijk vermelden dat per Email nadere gegevens en/of foto's van meer recente opschriften eventueel te bekomen zijn.Ik zie daar niet zo direct een bezwaar in.

            Voor de rest veel sterkte en may the force be with you a.h.w.

            Vriendelike groeten,

            Peter Nanne Streekstra

            .

            Message 5 of 11 , Mar 8, 2004
              Ter informatie aan belangstellenden voor grafstenen.

              Op internet aangetroffen een site met de volgende informatie.

              Grafstenen in de vloer van de Ned. Herv. kerk te Lioessens (deel 1)

              D. Douma en R. Tolsma

              Zoals zoveel kerken bezit ook de uit de twaafde eeuw daterende Ned. Herv. kerk van Lioessens een aantal grafzerken, stammende uit de tijd dat er nog in de kerk begraven mocht worden (tot 1828). Vooral de rijken konden zich dat veroorloven en lieten zich zo dicht mogelijk bij het altaar begraven. Zo'n begrafenis vond bij voorkeur 's avonds plaats wanneer bij het licht van flakkerende fakkels het lichaam naar de laatste rustplaats gebracht werd. Het bestaan van grafstenen in de kerk van Lioessens was in de vorige eeuw reeds bekend, Andreae meldt er een achttal uit 1652-1763. In 1931 werd de houten vloer van de kerk vernieuwd en kwamen de stenen weer tevoorschijn. Waarschijnlijk heeft bij die gelegenheid een inventarisatie plaatsgevonden want in de collectie Roorda (Leeszaal RAF, 185) bevinden zich de afschriften van 16 grafstenen uit Lioessens. Bij die beschrijving valt op dat enkele stenen half zichtbaar waren: "stien foar in part ûnder de banken". Tijdens de restauratie van het gebouw in 1997/98 werden vloer en banken geheel verwijderd en kwamen de stenen weer tevoorschijn. Er bleken in totaal 36 grafstenen in de kerk te liggen. Deze werden in de nieuwe vloer ingemetseld en zijn daardoor weer te bewonderen.

              Hieronder volgt een opsomming van de genealogische opschriften van de grafstenen, verdere opschriften zijn hier weggelaten. Voor een integrale versie van de opschriften en een bijbehorende plattegrond kunt u contact opnemen met de schrijvers.

              Bij de noten kunt u informatie vinden omtrent de eventuele vermelding bij Roorda en worden, voor zover bekend, enkele genealogische gegevens vermeld van de personen op de grafstenen. Tussen [] staan de letters/woorden zoals die door ons geïnterpreteerd/gelezen zijn.

              Nummer 1 (1):

              Groot formaat. In de vier hoeken de (doods)koppen. Randschrift:

              Anno 1705 Den 6 Iannevary is in den [Heere] gervst de Eersame ende Devghtsame Dieuke Ates die Huijsvrou van Sije Jans ovt in haer 27 iaer ende leit hier begraven

              Op de steen:

              Anno 1730 den 6 xber is in den [Heere].[gerust].....de eersame Aucke Ubles in leven huisman tot.....oudt in syn 33 iaer ende leit alhier begraven.

              Aan beide kanten van uitgekapt wapen de letters D en A (2)

              Nummer 2 (3):

              Klein formaat.

              Anno 1809 den 22 dezember is overleden Ype Jans een soon van Jan Ypes en Jantje Folkerts oud bijna 2 1/2 jaar en ligt alhier begraven.(4)

              Nummer 3:

              Klein formaat. Slecht leesbaar.

              .8 januari sterf de eersame.....huijsfrou..... .an Rietsma .....ligt alhier begraven

              Nummer 4:

              Groot formaat. De (doods)koppen in de vier hoeken.

              Randschrift:

              Anno 1627 den 9 february ste[r]f den eersame Gercke Saepes zoon out ontrent 59 jaar ende leyt alhier begraven

              Op de steen een vers. Aan beide zijden van het uitgehakte wapen de letters G en S

              Ook:

              Anno [17]25 den 11 juni is gestorfen de eerbare [Rinske] Folkerts in leeven de huisfrou van Auck Ubles In het 27 jaar haars ouderdoms en leit alhier begraven met verwagtenge van een saalighe verrijsenisse (met een vers)(5)

              Nummer 5 (6):

              Klein formaat.

              1634 den 17 febr.....den eersame Sibren H[e]erkes.....64 jaar en leit alhier begraven. Met het volgende vers:

              Al die hier op mij treden

              Die neem exempel aen mij

              Al lig ick hier beneden

              Ick ben geweest als gij.(7)

              Nummer 6(8):

              Heel klein formaat. Aan beide zijden van weggekapt wapen de letters F en R

              Ao 1652 den [8] november sterf de eersame Frouck Reintsdr de huisfrou van Rinnert Ianssen oud 49 jaren en leit alhier begraven (met een vers)(9)

              Nummer 7(10):

              [Ao 1811 den 26] okt is overleden [Jantje] Folkerts in leeven huijsfrou van Jan Ypes in de ouderdom van 32 jaaren en ..... weken en ligt alhier begraven.(4)

              Nummer 8:

              Klein formaat, steen aan de rechterkant enigszins weggebroken

              1716 is Trijntje Folkerts in den Heere geru[ust] .....is Douwe Folkerts in den Heere gerust

              Met een lang vers.(11)

              Nummer 9:

              Deze steen is onleesbaar, alleen het woordje .....den.....is te herkennen

              Nummer 10(12):

              Groot formaat. Vier (doods)koppen in de hoeken.

              Randschrift:

              A 1743 den 18 julius is in den Heere gerust Trijntje Saapes in haer leven geweest de Huisvrouw van Folkert Douwes oud zoals wij meenen in haar 69 jaar en leit alhier begraven

              Op de steen een vers.(11)

              Nummer 11:

              Klein formaat.

              Anno 1775 den 11 december is overleden Pijter Heinis huisman op Klein Ropta Sathe onder Metslawier oud bijna 75 jaar en leit alhier begraven.(12)

              1811 den 8 oktober is overleden Kornelis Douwes oud 35 jaar 4 maanden en 8 dagen en ligt alhier begraven.(14)

              Nummer 12:

              Klein formaat.

              1785 den 12 november is overleden Cornelis Sijbes en den 14 [dec.] 1788 is overleden [Dieuwke Sybes]

              Met een vers.(15)

              Noten:

              1. Roorda 49 nummer 6

              2. Genealogische gegevens:

              Auke Ubles, steen nr. 1.

              * 1697

              ? 6-10-1730

              getr. (1) 13-6-1723 te Lioessens met

              Rinske Folkerts, zie steen nr. 4

              ged. 30-10-1698

              ? 11-1-1725

              d.v. Folkert Douwes en Trijntje Sapes

              Kinderen:

              1. Trientje Aukes ged. 12-5-1724

              2. Trientje Aukes ged. 10-6-1725

              getr. (2) 7-7- 1726 te Lioessens met

              Tetje Fransen

              3. Roorda 49 nummer 12: de ouders

              4. Genealogische gegevens:

              Jan Ypes Jousma, steen nr. 2 en 7

              * 28-6-1772 Lioessens

              ? 29-12-1849 Oosternijkerk

              z.v. Ype Lieuwes (Boer) en Trijntje Lieuwes

              getr. 3-6-1805 te Lioessens met

              Jantje Folkerts Wierstra, steen nr. 7.

              * 1779

              ? 26-10-1811 Lioessens

              Kinderen:

              1. Ype Jans, steen nr. 2.

              * 20-7-1806 Anjum

              ? 22-12-1809 Lioessens

              2. Ype Jans Jousma * 10-3-1810 Anjum

              getr. 19-7-1832 te Metslawier met

              Hiltje Lieuwes Huizinga

              Jan Ypes Jousma is eigenaar/bewoner in 1818 van Op de Soen, floreennummer 6 te Lioessens en eigenaar van floreen nr 19.

              5. Genealogische gegevens, zie: Auck Ubles

              6. Zie steen nummer 36: de vrouw van Sybren

              7. Heerke Sybrents woonde 1640 op floreenr 19 te Lioessens

              8. Deze steen is langer geweest

              9. Rinnert Jans was in 1640 bewoner van Huichwerd, floreen-nummer 1 Lioessens

              10. Roorda 49, nummer 12

              11. Genealogische gegevens:

              Folkert Douwes, steen nr. 10.

              * 1667

              ? 21-9-1724 Lioessens

              ondertr. te Anjum 29-5-1697 met

              Trijntje Sapes,

              * 1674

              ? 18-7-1743 Lioessens

              Kinderen:

              1. Rinske, steen nr. 4

              ged. 30-10-1698 Lioessens

              ? 11-1-1725

              getr. met Aucke Ubles, steen nr. 1.

              2. Lieuwe ged. 2-12-1703

              getr. met Grietje Sijbes

              3. Anne ged. 2-4-1706 Lioessens

              4. Kornelis * 1709 ,,

              ? rond 1759 ,,

              ondertr. te Anjum 10-5-1732 met Dieuke Sijbes.

              5. Trientje ged. 1-12-1715 Lioessens

              In 1700 is Folkert Douwes bewoner van Nieuw Heenstra State, floreennummer 18 te Lioessens en 1708-1728 van Ysalda Sathe, floreennummer 2.

              12. Roorda 49, nummer 9

              13. Genealogische gegevens:

              Pijter Heinis, steen nr. 11.

              * rond 1700

              ? 11-12-1775 te Lioessens

              afkomstig van Engwierum

              getr. (1) te Morra/Lioessens 7-8-1728 met

              Sjieuwke Jacobs,

              afkomstig van Lioessens

              Kinderen:

              1. Hein ged. 18-12-1729 Engwierum

              2. Jacob ged. 27-1-1732 ,,

              3. Trijntje ged. 31-5-1733 ,,

              4. Jasper ged. 6-3-1735 ,,

              5. Jasper ged. 30-9-1736 ,,

              getr. (2) te Engwierum 11-5-1738 met

              Trijntje Clases,

              afkomstig van Engwierum

              Kinderen:

              6. Tryntje ged. 1-3-1739 Engwierum

              7. Klaas ged. 29-7-1742 ,,

              8. Jacob ged. 7-6-1744 ,,

              9. Botte ged. 26-6-1746 ,,

              10. Akke ged. 6-7-1749 ,,

              11. Haye ged. 31-10-1751 ,,

              12. Akke ged. 24-2-1754 ,,

              Pieter Heins is in 1758 bewoner van Klein Ropte te Metsla-wier.

              14. Genealogische gegevens:

              Kornelis Douwes Dijkstra, steen nr. 11.

              * 31-5-1776 Lioessens

              ? 8-10-1811 Lioessens

              z.v. Douwe Kornelis Dijkstra en Hiltje Uilkes

              getr. te Lioessens 19-4-1801 met zijn nicht

              Tjitske Sijbes de Boer,

              * 19-8-1778 Lioessens

              ? 13-1-1848 Lioessens

              d.v. Sijbe Kornelis de Boer en Sibbeltje Rimmerens

              Tjitske is later getrouwd (2) te Anjum 24-5-1816 met Taeke Pieters Klimstra.

              Kinderen:

              1. Sibbeltje * 20-1-1802 Lioessens

              ? 1-12-1848 Morra

              getr. met Albert Jans Alberda

              2. Douwe * 18-3-1804 Lioessens

              ? 20-5-1836 Lioessens

              getr. met Grietje Doekes Fokma

              3. Hiltje * 11-10-1806 Lioessens

              ? 19-5-1813 ,,

              4. Siebe * 11-2-1811 ,,

              ? 12-2-1813 ,,

              Kornelis D. Dijkstra is in 1858 eigenaar van Jouwersma Sathe te Lioessens, floreennummer 13.

              15. Genealogische gegevens:

              Sijbe Kornelis de Boer, steen nr. 22.

              ged. 5-6-1747 Lioessens

              ? 1-11-1817 Lioessens

              z.v. Kornelis Folkerts en Dieuke Sijbes

              getr. 16-9-1770 te Lioessens met

              Sibbeltje Rimmerens, steen nr. 17.

              ged. 21-9-1749 Niawier

              ? 6-8-1811 Lioessens

              d.v. Rimmeren Sapes en Tjitske Jans.

              Kinderen:

              1. Cornelis, steen nr. 12.

              ged. 18-8-1771 Lioessens

              ? 3-11-1785 ,,

              2. Hendrik * 3-9-1774 ,,

              ? 5-12-1831

              getr.(1) met Tettje Jacobs Dijkstra

              getr.(2) met Renske Folkerts Zijlstra

              3. Tjitske * 19-8-1778 Lioessens

              ? 13-1-1848 ,,

              getr.(1) met Kornelis Douwes Dijkstra,

              steen nr. 11

              getr.(2) met Taeke Pieters Klimstra

              4. Dieuwke, steen nr. 12.

              * 27-5-1782 Lioessens

              ? 14-12-1788 ,,

              5. Folkert * 16-8-1785 ,,

              ? 8-6-1840 ,,

              getr. met Neeltje Crans

              6. Cornelis * 4-11-1790 Lioessens

              ? 24-5-1824 Dokkum

              getr. met IJbeltje Posthumus

              Gr.
              Bart de Vries
              *De Liemers* calling

            • Bart de Vries
              Message 6 of 11 , Mar 8, 2004
                Hierbij nog 2 URL 's met grafsteen-gegevens.

                http://www.angelfire.com/vt/sneuper/49-1.html

                http://www.angelfire.com/vt/sneuper/sneuper_52_web4.htm

                Gr.
                Bart de Vries
                *De Liemers* calling

              • G. Kuindersma
                Message 7 of 11 , Mar 9, 2004
                  Te vinden op:
                  http://www.angelfire.com/vt/sneuper/49-1.html

                  Gabe
[...]

                • Hugo de Vries [gen]
                  Message 8 of 11 , Mar 9, 2004
                    http://www.angelfire.com/vt/sneuper/sneuper_52_web4.htm
                    Actually, we couldn't find the page you requested. Please check the URL.
                    Groet,
                    Hugo

                    Hugo de Vries
                    http://kibrahacha.com/stories/gen
                    Families: de Vries (Schermerhorn, Spaarndam, Amsterdam), Joha (Eupen,
                    Friesland, Leiden), Van Asperen (Streefkerk, Sliedrecht), Kaal/Karel (Wehl,
                    Renkum), de Vries (Amsterdam, Paramaribo), Brook (Sneek, Paramaribo),
                    Abendanon (St. Eustatius, Paramaribo), Robles de Medina (Spanje, Paramaribo)
                    (17.400+ persons)
                    On October 28, 2004 you might be visitor number 200,000 to
                    http://kibrahacha.com

[...]

                    Genealogy yn Fryslbn: http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.

                    Om uw abonnement te bekindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

                    Message 9 of 11 , Sep 28, 2006
                      Lijstgenoten,

                      De zoekterm 'grafstenen' op http://zoek.tresoar.nl/ (de Aquabrowser van
                      Tresoar) levert 839 hits op. Daar valt dus mbt dit onderwerp het nodige te
                      vinden!

                      Met vriendelijke groet,
                      Nynke van den Hooven.

                      Message 10 of 11 , Sep 29, 2006
                        Hallo Nynke,

                        Bedankt. Ik trek deze bron nog na. Levert in ieder geval op dat ik nog een
                        bezoek moet brengen aan de kerken van Ouwsterhaule en Westhem.

                        Groet

                        Hessel

                        _____

                        <maikelgalama@ ...> wrote:

> [...]
                        > Martzen van der Veen, geboren 3 december 1864
                        > Dochter van Wytze Hendriks van der Veen en Janke Martens Plantinga

                        Genealogy yn Fryslân: http://www.genealog
                        <http://www.genealogy-yn-fryslan.tk/.> y-yn-fryslan.tk/.

                        http://groups. <http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy>
                        yahoo.com/group/Friesland-genealogy

                        Friesland-genealogy
                        -unsubscribe@yahoogroups.com

                      • H. de Walle
                        Message 11 of 11 , Sep 30, 2006
                          Hallo Nynke,

                          Westhem en Ouwsterhaule hebben voor mij resp. 4 en 5 nieuwe grafstenen
                          opgeleverd. Families Ykema en Schouwen. Nogmaals bedamkt voor de tip!

                          Hessel de Walle
                          Piet Heinstraat 67
                          9726 JT GRONINGEN
                          Website: www.walmar.nl <http://www.walmar.nl/>