Moed-Knobbe-Klijnstra

  • W.J. Ponne
    Message 1 of 5 , Aug 14, 2002
      Roelof,

      Natuurlijk kan Harmen Knobbe ook in het huwelijk zijn getreden met een vrouw die al twee maanden in verwachting van een ander was.
      Het kan ook heel goed zijn dat Roelof en Margjen een zevenmaands kindje kregen.
      In beide gevallen blijft het tijdstip van zijn hetrouwen, zeven maanden na het overlijden van zijn eerste vrouw, wat aan de vroege kant. Het kan zijn dat de zorg voor de baby uit zijn eerste huwelijk hierbij van doorslaggevend belang is geweest.

      Waar kun je trouwens op de site van het RAF lezen dat Margjen Jans Klijnstra bij haar huwelijk met Harmen Roelofs Knobbe weduwe was en uit Sloten afkomstig en waarschijnlijk geboren in 1797 ?

      Wiecher Ponne

    • roelof varkevisser
      Message 2 of 5 , Aug 14, 2002
        Wiecher,

        Bij mij thuis doet je website het wel, dus het zal wel weer een of andere
        instelling in mijn browser op kantoor zijn, of een proxy-instelling. Je
        Moed-pagina gevonden, maar nog niet echt bestudeerd.
        Margjen Jans Klijnstra is waarschijnlijk, gezien twee huwelijken van haar,
        het overlijden van haar eerste man in 1826, het stoppen van de kinderen van
        haar en haar eerste man in datzelfde jaar.
        Ze had toen al zes kinderen, (of die allemaal nog leefden heb ik niet
        gezocht) dus een 'nieuwe' man zal wel handig geweest zijn.
        1797 haal ik uit haar overlijdens-akte van 1863, 66 jaar oud.
        Alles van www-raf. Uiteraard allemaal een aanname, maar voor mij al voor 95%
        zeker.
        Met Margjen Jans Klijnstra durf ik dat wel aan, met een Trijntje Jans de
        Vries ligt zoiets anders ;-)

        Met vriendelijke groet,
        Roelof

        for the language-preferences of me and other users of this group see
        http://www.varkevisser.org/links/taal.php

        Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
        voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
        Wonseradeel: de Boer, Roedema
        Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
        Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
        Katwijk-Scheveningen: Stamreeks Varkevisser
        http://www.varkevisser.org/varkevisser
        Hoekse Waard: Goud
        Zeeland: Enters

        Message 3 of 5 , Aug 31, 2002
          Wiecher.
          hierbij nog wat info , welke ik heb opgedoken ter zake familie Knobbe.

          Persoonsbladen

          Bestand : C:\PG30\NL\DATA\DEVRIES

          Datum : 31-08-2002

          7368 Margjen Jans Klijnstra [7368], geboren op 18-05-1796 te
          Terband, overleden op 26-07-1863 te Oudega op 67-jarige leeftijd.

          Bericht 28 Maart 1846.

          Margjen Jans Klijnstra , zonder bedrijf , haar verblijf houdende te Oudega
          vraagt tegen haar Echtgenoot Harman Roelofs Knobbe,veenbaas, te
          Kolderwolde,de eisch tot scheiding van bed en tafel , de scheiding van
          goederen tot gevolg hebbende.

          De weduwe Margjen Jans Klijnstra,opdat moment wonende te Makkum.wordtop
          eigen verzoek den 19 januari 1859 onder curatele gesteld wegens zwakheid van
          verstandelijke vermogens.

          Gehuwd (1) [2903] op 32-jarige leeftijd op 02-08-1828, gescheiden na 17 jaar
          huwelijk op 28-03-1846 te Oudega (brontekst: Margjen Jans Klijnstra , zonder
          bedrijf , haar verblijf houdende te Oudega vraagt tgen haar echtgenoot
          Harmen Roelofs Knobbe , veenbaas , te Kolderwolde , de eisch tot scheiding
          van bed en tafel , de scheiding van goederen tot gevolg hebbende.) van
          Harmen Roelofs Knobbe [7359].

          Relatie (2) [2910] met Marten Hijbrans[Wijbrand] van der Vaart [7394].

          Uit het eerste huwelijk:

          1. v Margjen Harmens Knobbe [7369].

          Tot kijks !
          Gr.
          Bart de Vries
          *De Liemers* calling
          Genealogie http:// home.hccnet.nl/b.de.vries
[...]

          of: http://go.to/frgen .

        • W.J. Ponne
          Message 4 of 5 , Aug 31, 2002
            Hallo Bart,

            Natuurlijk was de vader van Berendje Moed: Roelof Jans Moed en heette hij niet Berend.

            Hartelijk dank voor de aanvullende informatie over Margjen Jans Klijnstra. Ze had wel een bewogen leven. Trouwen op 17-jarige leeftijd, zeven kinderen baren, een kind verliezen, dan op 30-jarige leeftijd weduwe, nog geen twee jaar later hetrouwen met een weduwman met een kind, van die man nog een kind baren, binnen een jaar weer een kind verliezen evenals het kind uit het eerste huwelijk van haar tweede man, op 50-jarige leeftijd (1846) een eis indienen tot scheiding van tafel en bed, en ruim twaalf jaar later onder curatele gesteld worden.
            Hoeveel van haar kinderen tijdens haar leven zijn overleden is me niet geheel duidelijk. In ieder geval Nanne in 1825 en Feikjen in 1829. De eerste Feikjen en Arentje zijn misschien ook jong overleden, omdat latere kinderen dezelfde voornaam kregen, maar dat hoeft naturlijk niet. Ik kan hun overlijdens niet vinden.

            Marten Wybrens van der Vaart was haar eerste man (dus niet haar tweede relatie):

            Marten Wybrens van der Vaart (* ca 1792), + Sloten, 12-10-1826)
            x Sloten, 27-01-1814 Margjen Jans Klijnstra (* Terband, 18-05-1796)
            Kinderen (alle geboren te Sloten)
            1. Wybren * 04-07-1814, Hemelumer Oldeferd, 10-09-1841
            2. Arentje * 13-09-1816
            3. Feikjen * 12-09-1819
            4. Jan * 23-03-1820, + Franekeradeel, 12-06-1860
            5. Arentje * 22-08-1822
            6. Nanne * 04-12-1824, + Sloten, 07-01-1825
            7. Feikjen * 09-02-1826, + Haskerland, 09-12-1829

            Harmen Roelofs Knobbe (*Oudehaske 25-10-1803), weduwnaar van Berendje Roelofs Moed (+ Haskerland, 29-01-1828)
            (Harmen brengt zijn kind uit zijn eerste huwelijk mee: Roelof Harmens Knobbe (*21-10-1827, + 22-08-1829), Margjen zes (?) kinderen uit haar eerste huwelijk.
            x Haskerland, 02-08-1828 Margjen Jans Klijnstra (*Terband, 18-05-1796), weduwe van Marten Wybrens van der Vaart (+ Sloten, 12-10-1826)
            Kind:
            1. Margjen * Haskerland, 09-03-1829

            Groeten,

            Wiecher Ponne

          • Bart de Vries
            Message 5 of 5 , Sep 1, 2002
              Wiecher,
              nog een correctie nl

              Berendje Roelofs Moed (+Haskerland,29-01-1828) moet wel zijn 19-01-1828..

              OA Haskerland , 1828 , blad nr. 2 , oud 18 jaar , gehuwd.