Re: [Friesland-genealogy] hendrikje Brals, hoe zoeken?

  • Nelleke Boonstra
    Message 1 of 2 , Aug 11, 2002
      Nel,

      Spannend he, die stoute schoenen. Heb je erna geprobeerd een document mee te sturen? Dat kan dus niet op deze lijst, dat ter bescherming van het versturen van
      virussen, die meestal via documenten worden verspreid.
      Dus alles wat je hier stuurt, moet je plain-text versturen.

      Je wilt de gegevens van je grootmoeder. Ik neem aan ook een beginneling in de genealogie?
      Pas maar op, als je de koorts te pakken krijgt....velen op deze lijst kunnen er van meepraten.
      Ik voel me vrij om ietsje uit te leggen aan beginners:

      Een heel handige site is deze (Alleen nog in MS te openen, niet in Netscape, maar daar zal de heer Varkevisser nog wel aan werken denk ik)
      http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html

      Bovenaan typ je de naam van je grootmoeder in: Hendrikje Brals.
      Dan klik je op "alle regio's" "geboorten"

      En wat zie je? Zowaar, er is slechts één Hendrikjs Brals in de archieven. Maar ze kon het wel eens wezen:

      1) geboorteakte schoterland (regio 1)
      Hendrikje Brals 1 juli 1865

      Als ze in 1888 is getrouwd, dan kan ze wel in 1865 geboren zijn. Soms zie je nog meer informatie als je ook nog even schoterland aanklikt.
      Dat geeft deze keer niets meer, jammer, dan ken je de ouders nog niet.

      Maar je ziet dit:

      Geboorteakte Schoterland
      Aangiftedatum 1 juli 1865
      Hendrikje Brals, geboren 1 juli 1865

      Als je alleen Brals intypt zie je een heleboel namen.
      dan wordt het een puzzeltje. Zijn Sjoerd en Jeltje misschien broer en zus?
      En Andries?
      Maar dan komt er twee keer Roel Brals. Dus er zijn in ieder geval twee gezinnen.
      Want de ene Roel is twee weken eerder geboren dan de ander.

      Zo kun je je eigen zoektocht beginnen. Tenminste als je in Friesland zoekt. Als je naar andere provincies moet dan zal je bij Genlias moeten zoeken. Die is minder
      volledig, maar toch, daar kan ook al heel wat gevonden worden.

      Je overgrootouders heb ik dus nog niet, wie weet heb je geluk en zijn er mensen die ze in hun stamboom hebben. Anders wordt het 'zelf zoeken'.

      Veel succes.

      Nelleke Boonstra

    • N.W.Wijnstra
      Message 2 of 2 , Aug 12, 2002
        Hoi Nelleke Boonstra,

        Ik vind dit geweldig. Dat je me daar zo geweldig helpt. Het mailen ging nog
        wat moeilijk en daardoor zijn er wel 4 dezelfde berichten verstuurd en er is
        er ook een teruggestuurd. Hoe dit zo kwam weet ik niet maar dat zal wel
        leren. Ik ben inderdaad een ( al enthousiaste) beginneling. Zou het
        gevaarlijk zijn? Ik ga nu de site van de heer Varkevisser uitproberen. Ik
        ben erg blij met je antwoord en bedankt.
        Nel Wijnstra