Re: [Friesland-genealogy] Antje Douwes Mulder

  • Hinke Woudt
    Message 1 of 11 , Aug 2, 2002
      Lijstgenoten,

      <knip>

      Nu vraagt zij zich (niet onterecht) af of het niet merkwaardig is dat Douwe in 1811 een dochter Antje noemt, terwijl hij al een dochter Antje heeft? Of is de eerste Antje niet zijn dochter, maar wordt wel als zodanig beschouwd?
      Ik vond in de BS vóór 1811 dat Douwe (waarschijnlijk) 2 maal getrouwd is geweest:
      Trouwregister Hervormde gemeente Wolvega-Sonnega-Nijelamer-Nijeholtwolde
      DTB nr. 778, 1687 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 30 maart 1801, Wolvega
      Man: Douwe Peters, Sonnega (gestandaardiseerde naam Pieters)
      Vrouw: Grietje Gerhardus, (haar moeder heette Minke Hendriks)

      Hallo Nynke,

      Het gebeurde wel vaker dat een kind uit een tweede huwelijk de naam kreeg van de overleden echtgenoot(note). En dat er twee kinderen met de zelfde naam in één gezin waren, kwam ook vaker voor. Door bijvoorbeeld eerder genoemde reden of dezelfe namen van grootouders, broers, zussen waar ze naar vernoemd werden.. Dus mochten er in een gezin twee kinderen voorkomen met dezelfde naam dan betekent dit niet automatisch dat het eerste kind is overleden, meestal wel maar niet altijd.
      En uiteraard wil ik de aktes weer inzien maar misschien is er iemand anders die dit eerder kan doen.

      Groetjes, Hinke.

      Message 2 of 11 , Aug 2, 2002
        Hinke,

        Ik heb hier al eerder opmerkingen in de groep gezien, maar was het zelf nog niet eerder tegengekomen.
        Wat een merkwaardig fenomeen!
        In dit geval lijkt het er op dat Antje 1 elders woont. Misschien scheelt dat?

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        <knip>

      • christina sigman
        Message 3 of 11 , Aug 2, 2002
          Nynke,
          Two children having the same name in one family occurred in my immediate family! My grandfather's father was named Cornelis so his first son was named Cornelis in Spaarndam, Noord Holland in 1885. After his wife died he married again and her father was named Cornelis. So in 1912, also in Spaarndam, they named another son Cornelis. I had two uncles, half brothers with the name Cornelis. They both married and had families.
          Groetjes,Christina Sigman
          --

          On Fri, 2 Aug 2002 12:09:45
          Nynke van den Hooven wrote:
> [...]
          >En uiteraard wil ik de aktes weer inzien maar misschien is er iemand anders die dit eerder kan doen.

          Supercharge your e-mail with a 25MB Inbox, POP3 Access, No Ads
          and NoTaglines --> LYCOS MAIL PLUS.
          http://www.mail.lycos.com/brandPage.shtml?pageId=plus
        • Nelleke Boonstra
          Message 4 of 11 , Aug 2, 2002
            Nynke en Hinke,

            Het komt wel voor hoor, in mijn eigen stamboom van Veenstra vind ik het, en dat is in het einde van de 19e eeuw!
            Het gaat oa om Sipke Douwes Veenstra [G 7-8-1825 Eernewoude] en Lemke Geerts Faber [G 27-2-1823 den Haag?] , en ze benoemen inderdaad de ene zoon naar de familienaam van vaders kant en de ander via de familie van moeders kant. Vermoed ik!
            Het gaat om de naam Jitze/Jitse.
            De ene zoon heet Jitse Sipkes Veenstra, [G22-10-1858 Maarhuizen-op een schip-Groningen] en de ander heet Jitze Sipkes Veenstra [G 28-2-1861 in Obergum/Winsum-Groningen]
            Ze zijn samen opgegroeid, en ik heb als kind vaak het verhaal gehoord: hij is Jitze met een Z en hij is Jitse met een S. Jitse schijnt er flauw van geworden te zijn, en hij veranderde zijn naam officieel in Jidde, [hoe de groningers deze friese naam uitspraken] dan was hij van het gezeur af. Maar toen was hij al twintiger.
            Nog hoor ik, als ik contact opneem met nazaten van Jitze, die predikant in oa St. Annaparochie is geweest, 'het is Jitze met een Z, denk er wel om".
            Ik heb nagekeken hoe ze erbij kwamen om deze naam dubbel te vernoemen.
            Bij de Veenstra's komt deze naam voor in de verre stamvader: Jitze Johannes Veenstra, en Aukes oudste broer heet Jitze [hij en zijn nazaten gaan als Feenstra verder door het leven]
            Ook Lemke Geerts Faber heeft als grootvader Jitze, haar oudste broer heet dus ook Jitze Faber.
            Vandaar. En die S hebben ze denk ik maar ingevoerd om verschil aan te geven.

            En een generatie hoger bij de Veenstra's komt hetzelfde voor met Jitske/Jetske!
            Jetske Aukes Veenstra is geboren in 1832 in Eernewoude, en overleden in 1901.
            Jitske Aukes Veenstra is geboren in ongeveer 1837 en overleden in 1902.

            Dus het kan echt!

            Message 5 of 11 , Aug 2, 2002
              Hi Christina,

              But how could you tell them apart? Oh, I see, their official names were
              identical, but that doesn't mean they were called Cornelis as well. One
              could be called Cor and the other oneCees, or something like that.
              But with the first name Antje that seems quite difficult to me!

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven

> [...]
              Spaarndam, they named another son Cornelis. I had two uncles, half brothers
              with the name Cornelis. They both married and had families.
              <knip>>
            • Tjerk Tigchelaar
              Message 6 of 11 , Aug 6, 2002
                Hallo Nynke,

                Volgende week zit ik en dinsdag en donderdag (het kan niet op) zit ik in
                Leeuwarden en kijk wel even naar de onderstaande aktes.

                groeten,
                Tjerk

                En inderdaad 2 overlijdensaktes voor een Antje Douwes:
                Overlijdensakte Ooststellingwerf, 1866
                Aangiftedatum 13 juli 1866, akte nr. 104
                Antje Douwes Mulder, overleden 12 juli 1866, oud 70 jaar
                Weduwe van Andries Jans de Boer

                En ziehier de huwelijksakte
                Huwelijksakte Weststellingwerf, 1822
                Man: Andries Jans de Boer
                Vrouw: Antje Douwes Mulder
                Datum: 22 mei 1822 Akte nr. 26

                Overlijdensakte Utingeradeel, 1868
                Aangiftedatum 17 januari 1868, akte nr. 6
                Antje Douwes Mulder, overleden 16 januari 1868, oud 56 jaar, gehuwd

                En de huwelijksakte (in Utingeradeel vond ik overlijdens van kinderen van
                Greelt Nannes de Vries en Antje Douwes Mulder):
                Huwelijksakte Sneek, 1842
                Man: Greelt de Vries
                Vrouw: Antje Mulder
                Datum: 22 mei 1842 Akte nr. 23

                En ook nu weer de cruciale vraag: zou iemand in de aktes kunnen nagaan wie
                de ouders van deze Antjes Douwes Mulder waren?
                En zoals u begrijpt is vervolgens intercontinentale dank uw deel!! :-))

                Met vriendelijke groet,
                Nynke van den Hooven

                E-mail:
                feenlaar@...
                Genealogische homepage:
                http://home.wanadoo.nl/feenlaar/index.htm
                Message 7 of 11 , Aug 6, 2002
                  Hallo Tjerk,

                  Tienertoer zó lang geldig tegenwoordig :-) ?
                  Alvast bedankt maar weer!

                  Met vriendelijke groet,
                  Nynke van den Hooven

                  Message 8 of 11 , Aug 17, 2002
                    Hallo Tjerk,

                    Tienertoer zó lang geldig tegenwoordig :-) ? Je kunt ook nieuwe
                    bakken...............
                    Alvast bedankt maar weer!

                    En hier zijn ze dan:

                    Overlijdensakte Ooststellingwerf, 1866
                    Aangiftedatum 13 juli 1866, akte nr. 104
                    Antje Douwes Mulder, overleden 12 juli 1866, oud 70 jaar
                    Weduwe van Andries Jans de Boer
                    Antje Douwes Mulder, oud 70 jaar, geboren te Sonnega, wonende te
                    Oldeberkoop, weduwe van Andries Jans de Boer, zijnde de namen der ouders de
                    aangevers onbekend
                    hè gèt, wat naar nu toch...................

                    Datum: 22 mei 1822 Akte nr. 26
                    Andries Jans de Boer oud 22 jaren, boereknecht, woonachtig te Nijholtwolde,
                    geboren te Oldetrijne, zoon van Jan Wyben de Boer en Egbertje Andries
                    Spijkholt, beide sinds lange jaren overleden
                    en
                    Antje Douwes Mulder, oud 27 jaren, dienstmeid, wonende te Nijholtwolde,
                    geboren te Wolvega, dochter van Douwe Pieters Mulder, arbeider, wonende te
                    Blesdijke en van Antje Andries, sedert lange jaren overleden.

                    Ga er toch maar vanuit dat het dezelfde Antje is, want Sonnega is/was een
                    vlek vlak bij Wolvega

                    Overlijdensakte Utingeradeel, 1868
                    Aangiftedatum 17 januari 1868, akte nr. 6
                    Antje Douwes Mulder, overleden 16 januari 1868, oud 56 jaar, gehuwd

                    Antje Douwes Mulder, oud 56 jaren, zonder beroep, wonende te Akkrum, geboren
                    te Wolvega, gehuwd met Greult Nannes de Vries, schoenmaker, wonende te
                    Akkrum, dochter van Douwe Mulder en Grietje Gerhardus, beide overleden.

                    Huwelijksakte Sneek, 1842
                    Man: Greelt de Vries
                    Vrouw: Antje Mulder
                    Datum: 22 mei 1842 Akte nr. 23

                    Greelt de Vries, oud 32 jaren, schoenmaker, wonende te Akkrum, geboren te
                    Joure, zoon van Nanne Gerrits, overleden en van Antje Greelts, werkvrouw,
                    wonende te Joure
                    en
                    Antje Mulder, oud 30 jaren, dienstmeid, wonende te Sneek, geboren te
                    Wolvega, dochter van Douwe Pieters en van Grietje Gerhardus, beide
                    overleden.

                    En zo leert de geschiedenis ons dus, dat er twee Antje Douwes Mulder waren,
                    de ene geboren ca. 1795 en de ander ca. 1812. met mogelijk dezelfde vader en
                    in ieder geval niet dezelfde moeder.

                  • Appy de Vries
                    Message 9 of 11 , Aug 19, 2002
                      Hallo Tjerk;
                      Ik weet niet waar deze vraag oorspronkelijk vandaan komt,
                      maar misschien is dit ook nog iets;
                      Naamsaanname 1811 Weststellingwerf;
                      Donker Jans uit Oldetrijne geeft de naam Spykholt,
                      aan Andries 12 jaar, Aafje 12 jaar [tweeling ?],
                      kinderen van wijlen Jan Wybes de Boer en Ebeltje Andries Spykholt
                      ged;26-04-1773
                      te Teridsard geh;27-08-1797 te Wolvega , alle twee hun overl; heb ik niet.
                      Ebeltje kan ook Egbertje zijn, deze fam; Spykholt zijn voorouders van mijn
                      mems kant.
                      Freonlike groetnis fan Appy de Vries de Groot ut Hearrenfean.

                      Message 10 of 11 , Aug 19, 2002
                        Appy,

                        De vraag naar Antje Douwes Mulder kwam oorspronkelijk van mij namens een Amerikaanse vriendin, die deze vraag weer namens een vriendin stelde (het Droste-effect!) :-)
                        Ik zal jou Spykholt gegevens er nog achteraan sturen. Misschien dat deze Andries naar Amerika emigreerde? Ik stuur de vraag door naar Amerika!

                        Met vriendelijke groet,
                        Nynke van den Hooven