Ritsma genealogie

    Message 1 of 4 , Aug 1, 2002
      Beste heer/mevrouw Ritsma,

      Ritzema, Helperus, Nijega 12;
      kinderen: Jetske.
      Mairie Oudega, fol. 67

      Ook vond ik in de regio Smallingerland gegeven van deze Helperus (Hermannus) Ritzema, waarbij de spelling van de achternaam varieerde van Ritzema, Ritsema tot Ritsma.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven

    • Nelleke Boonstra
      Message 2 of 4 , Aug 1, 2002
        geachte heer/mevrouw Ritsma,

        Nynke van den Hooven heeft helemaal gelijk, focus niet alleen op Ritsma.
        En hoewel het het gemakkelijkste zoeken is in 'Friesland', ik meen te horen uit uw email, dat er ook Groningse roots zijn.
        Ik heb even in Genlias gekeken, bij Groningen, en inderdaad Helperus, of Holperus is een veel voorkomende naam!
        De oudste die ik kon vinden is:

        Gemeente: Marum Soort akte: Huwelijksakte Nummer: 36 Datum: 30-11-1872
        Man Naam: Marten Ritsma Plaats: Suameer
        Vrouw Naam: Hendriktje BosklopperPlaats: Doezum
        Vader man Naam: Holperus Ritsma
        Moeder man Naam: Antje Martens

        Vader vrouw Naam: Hendrik Pieters Bosklopper
        Moeder vrouw Naam: Stientje Johannes Notebomer

        Deze zelfde Holperus Ritsma en Antje Martens vind ik in het friese:

        Overlijdensakte Smallingerland (mairie Oudega), 1816
        Aangiftedatum 27 februari 1816, blad nr. 2
        Iemkjen Helperus Ritsema, overleden 27 februari 1816, oud 44 weken
        dochter van Helperus Hermannus Ritzema en Antje Martens

        De naam Helperus is dus inderdaad al vanaf het begin van de 19e eeuw.
        En in Smallingerland in ieder geval.
        Ik zou daar -en eventueel in het westerkwartier -via Genlias- dus naar Ritsma's Ritzema's of Ritsema's zoeken.
        Dan komt u vast verder.

        Groet
        Nelleke Boonstra

      • Rita Veeken - Ritsma
        Message 3 of 4 , Aug 1, 2002
          Hallo Nynke,

          Ik kan me de vraag eigenlijk niet meer herinneren, maar toch bedankt voor je inlichtingen. De Ritzema's die jij noemt komen ook voor als Ritsma, maar het is geen familie van mij. Ik stam af van Wopke Ridzerts Ritsma.

          Groetjes, Rita.
[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

          of: http://go.to/frgen .

        • Rita Veeken - Ritsma
          Message 4 of 4 , Aug 1, 2002
            Hallo Nynke,

            Ik heb even in het archief van de berichten gekeken, en zag toen de vraag van Roelf Ritsma. Mijn e-mail adres lijkt op dat van hem, dus voelde ik me aangesproken. Mijn adres is rritsma@... en tot voor kort ritaritsma@....
            Sorry, Het bericht van Roelf heb ik over het hoofd gezien.

            Groetjes, Rita.