Re: [Friesland-genealogy] Re: Posthumus-ROOdenhuis

    Message 1 of 14 , Jul 25, 2002
      Paul, Annemarth,

      Zou dat betekenen dat "mijn" Aaltje Rodenhuis die in 1815 een "onecht" (vreselijke term) kind kreeg en dat Leendert noemde, in 1818 getrouwd is met Carel Matthijs Posthumus?

      En Liekele dacht nog wel dat we de volgende spellingsvariant wel meegenomen zouden hebben! I'm losing it!
      Wat te denken van de volgende overlijdensakte:
      Overlijdensakte Leeuwarden, 1826
      Aangiftedatum 13 november 1826, akte nr. 666
      Aaltje Roodenhuis, overleden 11 november 1826, oud 42 jaar, gehuwd.
      De leeftijd klopt niet helemaal met de geboortedatum in de huwelijkakte, maar toch .....
      Misschien dat iemand zo vriendelijk zou willen zijn om de overlijdensakte er op na te kijken (slijm, slijm, kwijl, kwijl :-))
      Met vriendelijke groet,Nynke van den Hooven.
      Message 2 of 14 , Jul 25, 2002
        Nynke van den Hooven:

        >Paul, Annemarth,
        >
        >Zou dat betekenen dat "mijn" Aaltje Rodenhuis die in 1815 een "onecht" (vreselijke term) kind kreeg en dat Leendert noemde, in 1818 getrouwd is met Carel Matthijs Posthumus?

        Daar ben ik inmiddels ook wel benieuwd naar!

> [...]
        >Misschien dat iemand zo vriendelijk zou willen zijn om de overlijdensakte er op na te kijken

        Het kwijl loopt me inmiddels over de kin...

        Groet, Paul Posthumus
      • Tjerk Tigchelaar
        Message 3 of 14 , Jul 26, 2002
          Paul, Annemarth,

[...]

          Lieve meisjes, beste jongens..........

          Slijmen en kwijlen helpt :-)

          Komende week dinsdag en donderdag (leve de NS zomertoer) zit ik weer in het
          RA te Leeuwarden. (Gisteren gemeentearchief Harlingen)
          Als iemand even op een rijtje kan zetten wat er betreffende de
          Ro(o)denhuizen en Posthumi (nieuwe meervoudsvorm voor Porthumussen en
          Posthumaaien) moet worden uitgezocht in het RA is er en redelijke kans dat
          ik daar wel even tijd voor heb. Ik heb weer het nodige wachten voor de boeg.
          Ik moet bekennen dat ik de discussie niet al te nauwgezet heb gevolgd, dus
          ik weet niet meer wat de "open" vragen zijn.

          Graag gewoon via knippen en plakken vanaf de site van het RA. Dat houdt het
          voor mij simpel en in wezen ben ik een simpele ziel en wil dat zo
          houden..............
          Bedenk dat de overlijdens van Leeuwarden tussen 1842 en iets van 1912 niet
          aanwezig zijn op het RA.

          Groeten,

          Tjerk Tigchelaar
          Message 4 of 14 , Jul 26, 2002
            Tjerk,

            In het kort (nou, ja...) de geschiedenis:

            Ik was op zoek naar de ouders van Leendert Rodenhuis, die een onecht kind bleek te zijn van (een) Aaltje Rodenhuis uit Leeuwarden.
            Paul was op zoek naar het overlijden van (een) Aaltje Rodenhuis (uit Leeuwarden) en had alleen geboorte- en huwelijksgegevens.
            Op de site van het Ryksargyf vond ik het overlijden van een Aaltje Rodenhuis, die in juni 1818 overleed en op dat moment weduwe was. Het huwelijk van Aaltje Rodenhuis en Carel Posthumus vond in mei 1818 plaats, zodat deze Aaltje dus op het moment van overlijden geen weduwe kón zijn, aangezien haar Carel in 1827 overleed.
            Annemarth heeft vervolgens gekeken wie de ouders van de respectievelijke Aaltjes waren. En nu blijkt dat de vader van Aaltje Rodenhuis die in 1818 trouwt Leendert heette. Dus vermoed ik, dat deze Aaltje in 1815 een onecht kind Leendert kreeg en vervolgens in 1818 met Carel Posthumus in het huwelijk trad. Vervolgens heb ik op de site van het Ryksargyf tóch een overlijdensakte gevonden voor een Aaltje Roodenhuis, maar zou graag zeker weten of dit de juiste Aaltje is, want de leeftijd komt niet helemaal overeen met de geboortedatum uit de huwelijksakte.
            M.a.w. zou jij willen kijken wie de ouders van onderstaande Aaltje waren?

            Overlijdensakte Leeuwarden, 1826
            Aangiftedatum 13 november 1826, akte nr. 666
            Aaltje Roodenhuis, overleden 11 november 1826, oud 42 jaar, gehuwd

            En is meer huiswerk welkom :-)) ?

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven

            <knip>

            Message 5 of 14 , Jul 26, 2002
              <knip>
[...]

              Ik zal in ieder geval naar die akte kijken.
              Mocht je nog meer hebben, laat maar komen.
              Ik zie wel, hoever ik ermee kom.

              Groeten,
              Tjerk
            • paulp
              Message 6 of 14 , Jul 26, 2002
                Tjerk Tigchelaar:

> [...]
                >Nynke van den Hooven
                >
                >Ik zal in ieder geval naar die akte kijken.
                >Mocht je nog meer hebben, laat maar komen.

                Aha!

                Welnu, *kuch*, ik ben benieuwd naar de volgende aktes (en m.n. naar de
                geboorteplaats, de ouders en de aangevers):

                Overlijdensakte Leeuwarden, 1827
                Aangiftedatum 27 november 1827, akte nr. 610
                Gerrit Posthumus, overleden 26 november 1827, oud 43 jaar, gehuwd

                Overlijdensakte Leeuwarden, 1825
                Aangiftedatum 9 juni 1825, akte nr. 231
                Mathijs Postma, overleden 7 juni 1825, oud 24 jaar, ongehuwd

                Overlijdensakte Leeuwarden, 1818
                Aangiftedatum 8 september 1818, akte nr. 409
                Mathijs Karels Postuma, overleden 28 augustus 1818, oud 59 jaar,
                gehuwd
                N.B. Overleden in de gemeente Menaldumadeel

                Zie maar hoe ver je komt.

                Overigens, mocht je je alsnog vervelen, dan heb ik de volgende vraag voor
                je (eerder gemaild naar deze lijst):

                En groet, Paul
              • menno.vanderhauw@engelhard.com
                Message 7 of 14 , Jul 26, 2002
                  Nynke/Tjerk ea.

                  Soms zit bij de huwelijkse bijlage een acte waarin de (nieuwe) vader een
                  ontecht kind "accepteert". In dat geval staat er dan ook vaak bij of hij de
                  echte vader is.

                  Groet

                  Menno van der Hauw

                  "Nynke van den
                  Hooven" To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
                  <nynkevandenhooven@ho cc:
                  tmail.com> Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: Posthumus-ROOdenhuis

                  26-07-2002 12:16
                  Please respond to
                  Friesland-genealogy

                  of: http://go.to/frgen .

                • annemarthsterringa
                  Message 8 of 14 , Jul 26, 2002
                    Nynke, Paul, Tjerk
                    Goed dat Menno dat nog even aanhaalt. (Ga zo door, Menno:-))

                    Ik heb naar zo'n vaderverklaring gezocht bij die huwelijkse bijlagen
                    Leeuwarden 1818/44 bruidpaar Posthumus-Rodenhuis maar niet gevonden.
                    Wel zit er een Frans document tussen, helaas met slechte kwaliteit
                    inkt geschreven en daardoor nauwelijks leesbaar:
                    Op 2 Avril 1812 was ene Sakle Winkler overleden, ... militaire in het
                    Troisième Bataillon, zoon van Tiberius Tjalingi Winkler en Pietertje
                    Sakles.
                    Aangezien er 3 jaar tussen deze datum en de geboorte van Aaltjes kind
                    in 1815 zit, kon deze Sakle onmogelijk (in die tijd) de vader zijn
                    geweest. Nu vraag ik me af, was Aaltje misschien de weduwe van deze
                    Sakle? Heb ik nergens gelezen. Nog meer vragen, oeps.

                    Tjerk, poets dus vooral je bril en je Frans op:-))

                    Groetjes,
                    Annemarth

                    --- In Friesland-genealogy@y..., menno.vanderhauw@e... wrote:

> [...]
                    >
                    > Soms zit bij de huwelijkse bijlage een acte waarin de (nieuwe)
                    vader een ontecht kind "accepteert". In dat geval staat er dan ook

                  • Tjerk Tigchelaar
                    Message 9 of 14 , Jul 26, 2002
                      Nynke, Paul, Tjerk
[...]

                      Maar mijn brilletje is meer bij de tijd dan mijn Frans..........
                      Dit wordt spannend.

                      Groeten,
                      Tjerk
                    • Tjerk Tigchelaar
                      Message 10 of 14 , Jul 31, 2002
                        Hallo Nynke

                        Hier het resultaat van mijn onzwervingen in her RA gisteren:

                        Overlijdensakte Leeuwarden, 1826
                        Aangiftedatum 13 november 1826, akte nr. 666
                        Aaltje Roodenhuis, overleden 11 november 1826, oud 42 jaar, gehuwd

                        aangevers:
                        Karel Posthumus, 38 jaar, hovenier en Filip Weyer, 23 jaar,
                        schoenmakersknecht,
                        de eerste de man, de tweede gebuur van de overledene en wonende te
                        Leeuwarden.
                        overleden Aaltje Roodenhuis, 42 jaar, zonder beroep, geboren en wonende te
                        Leeuwarden,
                        vrouw van Karel Posthumus, vroeger weduwe van Sikke Winkler, dochter van
                        Leendert Roodenhuis en Tetje Mengerhuisen, beide overleden,
                        overleden des middags ten 12 ure in wijk E nr. 403

                        Overlijdensakte Leeuwarden (mairie Leeuwarden), 1812
                        Aangiftedatum 5 november 1812, akte nr. 477
                        Saekle Winkler, overleden 2 april 1812, oud 22 jaar
                        zoon van Tiberius Tjallingi Winkler en Pietertje Saedles
                        N.B. Militair, overleden te Antwerpen

                        Saekle Winkler was ouvrier militaire bij het 3e Battaillon en is overleden
                        in het civiele hospitaal te Antwerpen.

                        Een ouvrier militaire is een militair werkman; het laagste levende wezen in
                        de
                        militaire hierarchie. Het was een burgerfunctie (vandaar het civiele
                        hospitaal).
                        De taak bestond uit het uitvoeren van klusjes, waarvoor een gwoon soldaat
                        te goed was.............

                        Overlijdensakte Leeuwarden, 1876
                        Aangiftedatum 22 april 1876, akte nr. 253
                        Tiberius Tjallingius Winkler, overleden 21 april 1876, oud 66 jaar,
                        weduwnaar

                        Niet aanwezig op het RA

                        Huwelijksakte Leeuwarden, 1835
                        Man: Tiberius Tjallingius Winkler
                        Vrouw: Jetske van der Werf
                        Datum: 17 mei 1835 Akte nr. 71.

                        Tiberius Tjallingius Winkler geboren 26-10-1809, gedoopt 15-11-1809 te
                        Leeuwarden
                        Zoon van Sake Winkler, overleden 2-4-1812 en van Aaltje Roodenhuis,
                        overleden 11-11-1826

                        Vervolgens wordt het wat mistig. Het vervelende is het ontbreken van de
                        huwelijksakte zelf (op fiche).
                        Bij de bijlages zit een hele stapel uittreksels uit overlijdensregisters:

                        Tiberius Winklaar, overleden 13-2-1813, 72 jaar, kaasdrager, gehuwd met
                        Pietertje Saedles, overleden te Leeuwarden
                        Pietertje IJsserda, overleden 15-4-1825, 70 jaar, zonder beroep, geboren te
                        Jorwerd overleden te Leeuwarden, weduwe van Sake Winkler

                        Dit zouden dus de grootouders van vaders zijde van Tiberius moeten zijn maar
                        erg helder is het niet.

                        Leendert Roodenhuis, overleden 22-2-1812, 64 jaar, metselaar te Leeuwarden
                        Tetje Mengerhuizen, overleden 1787, in leven gehuwd met Leendert Roodenhuis
                        te Leeuwarden

                        En dit dus de grootouders van moederszijde

                        Tiberius was vrijwilliger voor onbepaalde tijd bij het 2e Bataljon Jagers en
                        kreeg van de commandant
                        toestemming voor het huwelijk.
                        Hij was vrijgeloot voor de Nationale Militie.
                        Lengte 1m695; Aangezigt ovaal; Voorhoofd rond; Oogen blaauw; Neus spits;
                        Mond ordinair; Kin rond; Haar en wenkbraauwen bruin

                        Ik zit morgen (donderdag) toch weer in het RA en zal die overlijdensaktes
                        eens opduiken.

                        Jetske van der Werf geboren 11-2-1800 Harlingen
                        dochter van Ype Jans van der Werf en Hendrina Hendriks Norbrui
                        Ype Johannes overleden 14-5-1816 te Heerenveen Schoterland

                        Je hebt in ieder geval weer wat om over na te denken.
                        Dat enge Franse document dat Annemarth noemde, was een extract uit het
                        overlijdensregister.

                        Groeten en je hoort verder,
                        Tjerk
                      • Tjerk Tigchelaar
                        Message 11 of 14 , Jul 31, 2002
                          Hallo Paul

                          En hier zijn ze dan:

                          Overlijdensakte Leeuwarden, 1827
                          Aangiftedatum 27 november 1827, akte nr. 610
                          Gerrit Posthumus, overleden 26 november 1827, oud 43 jaar, gehuwd
                          Aangevers Pieter Kennebeek, 70 jaar en Gerrit Heidebrink, 71 jaar, beiden
                          wever en geburen van de overledene.
                          Gerrit Posthumus, oud 43 jaar, zonder beroep, geboren te Sneek, wonende te
                          Leeuwarden,
                          gehuwd met Gettje de Graaf, zoon van Matthijs Karel Posthumus, overleden en
                          van
                          Anna Hofman, zonder eroep te Leeuwarden
                          overleden des voordemiddags om 11 uur in een woning in wijk E nummer 105

                          Overlijdensakte Leeuwarden, 1825
                          Aangiftedatum 9 juni 1825, akte nr. 231
                          Mathijs Postma, overleden 7 juni 1825, oud 24 jaar, ongehuwd
                          Aangevers Jacobus Mar?? 34 jaar, serjant en Harmen Rinzes Dijksra 24 jaar
                          flankeur 3e Bataljon 8e Afd. Infanterie in garnizoen alhier
                          Overleden Mathijs Postma, 24 jaar, fusleier bij gemeld bataljon, geboren en
                          laatst
                          gewoond hebbende te Sneek, zoon van Johannes Postma en Lijsbeth Johannes
                          des avonds om acht ure in de garizoens infirmerie

[...]
                          zoon van Karel Tyssens en Trijntje Jans
                          gehuwd met Anne Gerryts Hoofdmans
                          overleden des avonds om 7½ ure onder Marssum

                          Zie maar hoe ver je komt.

                          Overigens, mocht je je alsnog vervelen, dan heb ik de volgende vraag voor
                          je (eerder gemaild naar deze lijst):

                          En aangezien ik zelf om en uur of vier door mijn rollenboeken heen was en
                          het geen zin meer had nog een nieuwe te vragen, me vervolgens, gillend van
                          genot, gestort op de DTB's van de schone stad Sneek.

                          Gehuwd Mathijs Mathijssens met Trijntie Carls 30-11-1721
                          uit dit huwelijk (en de data zijn doopdata)
                          Mathijs 28-1-1725
                          niet genoemd 28-10-1725
                          Aelt... 19-12-1927
                          Johannes 25-7-1732
                          Adolph 26-9-1734
                          Carl 28-4-1730
                          Adolf 10-10-1738
                          Gerrytje 16-9-1740

                          en Carl zou dus best Karel kunnen zijn maar dat is mijn conclusie

                          Gehuwd Karel Matyssen Postma met Trijntie Jans van der Hove op 15-12-1754
                          uit dit huwelijk:
                          Jan gedoopt 26-11-1756
                          Matys gedoopt 29-4-1759
                          Jan gedoopt 14-3-1762
                          Trijntie gedoopt 2-6-1765
                          Jan gedoopt 26-6-1768
                          Johannis gedoopt 3-3-1771
                          Sipkien geboren 6-11-1774 gedoopt 27-11-1774
                          Trijntje geboren 5-11-1778 gedoopt 22-11-1778

                          Er is een Mathijs Karels die trouwt op 30-6-1782 met een Dieuwke Jans
                          Er is een Mathijs Karels die trouwt op 22-6-1783 met Anna Gerits Hoofdman
                          er even vanuitgaande dat dit het tweede huwelijk is van Mathijs:
                          Anna geboren 25-6-1784 gedoopt 11-7-1784
                          Gerryt geboren 7-3-1786 gedoopt 26-3-1786
                          Carel geboren 5-9-1788 gedoopt 21-9-1790
                          Trijntje geboren 14-9-1790 gedoopt 26-9-1790

                          Voordat je mijn conclusie tot de jouwe maakt, lijkt het me verstandig om
                          hier op enig moment ook even zelf naar te kijken. Verdere kandidaten waren
                          niet aanwezig in de DTB's maar je weet maar nooit. Uit de andere huwelijke
                          heb je er nu de nodige kindertjes bij. Of die het allemaal tot volle wasdom
                          hebben gebracht, is natuurlijk de vraag, maar je hebt weer wat beginnetjes.

                          Groeten,
                          Tjerk Tigchelaar
                        • paulp
                          Message 12 of 14 , Jul 31, 2002
                            Tjerk Tigchelaar:

                            [tjerk zoekt even zowat mijn hele familie uit]

                            >maar je hebt weer wat beginnetjes.

                            allemachtig, tjerk. fantastisch.

                            groet, p
                          • annemarthsterringa
                            Message 13 of 14 , Jul 31, 2002
                              Bêste Tjerk,
                              Ik begrijp dat je morgen weer een dagje met je tienertoerkaart naar
                              Leeuwarden reist. Als je eventueel misschien tijd over houdt, zou je
                              dan a.j.b. a.j.b. eens willen kijken bij de huwlijken in Makkum.
                              Henrijckus Wieringa en de vrouw lieten tussen 1658 en 1671 wel 10
                              kinderen dopen (met dank aan Roelof), waaronder ene Popckjen in 1663.
                              Mijn vraag is nu hoe de vrouw heette.
                              Met vriendelijke groet,
                              Annemarth Sterringa

                              --- In Friesland-genealogy@y..., "Tjerk Tigchelaar" <feenlaar@w...>

                            • Tjerk Tigchelaar
                              Message 14 of 14 , Aug 1 12:32 PM
                                Bêste Tjerk,
[...]

                                Hallo Annemarth,

                                Zojuist uitgetienertoerd (wat slof ik toch dat ik zo laat thuis mag komen
                                van mijn vrouw).

                                Eerst het slechte bericht: in de index, waarin de huwelijken van Makkum
                                voorkomen in de gauwigheid geen Henrijckus tegengekomen.

                                Het goede bericht is, dat ik deze maand vast nog wel een keer ga
                                "tienertoeren" en dan wat uitgebreider zal zoeken. Proberen wat minder tijd
                                te verkletsen............

                                Groeten,
                                Tjerk