Postmus

  • Metha Hoeksema-Westra
    Message 1 of 30 , Apr 15, 2000
      Wie kent de ouders van Jan Freerks Postmus? Hij trouwde (1) 13-5-1815
      Oostdongeradeel Akke Pieters Ferwerda, en trouwde (2) 6-5-1842
      Oostdongeradeel Trijntje Martens Post.

      Wie heeft meer informatie over de familie Postmus uit
      Oostdongeradeel, de informatie die ik tot dusver heb kun je bekijken
      op mijn homepage: http://home-3.worldonline.nl/~ehhoekse/

      Met vriendelijke groet,

      Metha Hoeksema
    • Metha Hoeksema
      Message 2 of 30 , Apr 3, 2001
        Hallo allemaal,

        Wie kent onderstaand gezin en weet iemand of er nog meer kinderen waren?
        En kent iemand de ouders van Freerk Melles of Akke Jans Westerbeek ???

        Metha Hoeksema-Westra
        Homepage: http://home-3.worldonline.nl/~ehhoekse/

        I Freerk Melles, overl. Damwoude, zoon van NN en NN, tr. Damwoude 26
        februari 1792, Akke Jans Westerbeek, geb. , doop , overl. , dochter
        van
        en
        Beroep: schoenmaker. Overleden voor 20-4-1799.
        kinderen:
        1. Jan Freerks Postmus, volgt II.1
        2. Freerk Freerks Postmus, volgt II.2
      • Hessel de Vries
        Message 3 of 30 , Apr 3, 2001
          Hallo Metha,

          Volgens de DTB van Damwoude komen beide uit Nes vandaan misschien is er
          iemand die voor je in Leeuwarden deze DTB's kan nakijken.

          met vr. gr. Hessel de Vries

          Message 4 of 30 , Jun 10, 2001
            Hallo allemaal,

            Is er iemand die kan bevestigen dat:

            Grietje Postmus, geb. 30-7-1849 Oostdongeradeel
            Freerk Postmus, geb. 2-8-1851 Oostdongeradeel, overl. 22-9-1917
            Oostdongeradeel, trouwt 18-5-1878 Oostdongeradeel Grietje Eisses Groeneveld
            Antje Postmus, geb. 8-4-1850 Oostdongeradeel, trouwt 13-5-1876
            Oostdongeradeel Sytze Dirks
            Bergema

            alle 3 kinderen zijn van Schelte Freerks Postmus en Jitske Kornelis Jeltema
            ???

            Metha Hoeksema-Westra
          • Metha Hoeksema
            Message 5 of 30 , Jan 4, 2002
              Hallo allemaal,

              Wie kan mij met het volgende helpen:

              De verste voorvader die ik heb van mijn Postmus-genealogie is:

              Freerk Melles, geb. Nes, overl. Dantumawoude voor 20-4-1799, trouwt
              Dantumawoude 26-2-1792 Akke Jans (Westerbeek), doop 23-9-1770 Driezum, d.v.
              Jan Eelses (of Heeres) en Grietje Jans Groenewoud.
              Zij hebben vier kinderen: Jan, Janke, Melle en Freerk.

              Nu ben ik op zoek geweest naar de ouders van Freerk Melles, maar kan hem in
              Nes niet vinden. Wel heb ik onderstaand gezin gevonden (helaas zonder een
              zoon Freerk).

              Melle Jans trouwt Janke Abrahams, Janke doet belijdenis 14-5-1776 te Wierum
              Kinderen:
              1. Jan Melles, doop 16-9-1753 Nes
              2. Abraham Melles, doop 6-4-1755 Nes
              3. Engeltje Melles, doop 16-1-1757 Nes
              4. Engeltje Melles, doop 16-9-1764 Nes

              Qua namen zou het heel mooi passen want zowel de namen Melle als Janke zie
              je bij de namen van Freerks kinderen terug.

              Wie kan mij hiermee verder helpen ???

              Metha Hoeksema-Westra

              homepage: http://home-3.worldonline.nl/~ehhoekse/
            • h.j.ozinga
              Message 6 of 30 , Feb 14, 2004
                Beste medesneupers

                Wie kan mij helpen met het volgende

                Mijn familie uit Miami en Grand Rapids zoekt de voorouders van
                Dirk Jan Postmus ovl Leeuwarden 3-3-1884 79 jaar
                geboren dus rond 1805
                was getrouwd met
                Akke Johannes Rinkesma
                overleden 13-12-1853 Leeuwarden oud 46 jaar
                geboren dus rond 1807

                Bij voorbaat hartelijk dank

                Herman

              • pixikel
                Message 7 of 30 , Jun 23, 2005
                  My Beppe would like to find out more about her grandparents. She
                  doesnt know their names, but her father was Jan Janss Postmus he was
                  born 13th May 1897 in Dokkum. His fathers name was also Jan Postmus,
                  we do not know his birthday, but it is his parents we want to know
                  about. What type of work they did for example. My oer Pakes brother
                  name was Gosling Postmus born 17 march dont know year. We dont want to
                  know about him just thought it would help. Jan Janss Postmus was
                  married for 10 years before he married my Oer beppe. He never had
                  children in his first marriage, but had 3 children including my beppe
                  in his 2nd marriage. Her name is Anneke, There is also Tine and
                  Johannes, they are twins. their birthday is 13th march dont know year,
                  Anneke was born 17 march 1930. I hope to get some good feedback from
                  this information. Regards Kelly
                • L.Bijlsma
                  Message 8 of 30 , Jun 23, 2005
                    Hi Kelly,
                    If you look at the following websites, you will find much more about your family.
                    http://www.varkevisser.org/links/bsfries
                    www.tresoar.nl

                    Geboorteakte Dokkum, 1897
                    Aangiftedatum 13 mei 1897, akte nr. 43
                    Jan Postmus, geboren 13 mei 1897
                    Zoon van Jan Postmus en Trijntje van der Veen

                    Huwelijksakte Dokkum, 1890
                    Man: Jan Postmus
                    Vrouw: Trijntje van der Veen
                    Datum: 2 augustus 1890, akte nr. 19

                    Good luck,
                    Lineke

                      Datum: 2 augustus 1890, akte nr. 19

                      Good luck,
                      Lineke

                      Message 10 of 30 , Jun 23, 2005
                        Kelly,

                        You might prefer this one:
                        http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig.jsp?lang=en&pagina=genealogie&stylesheet=collectie.css
                        which is the English version of the homepage of the Tresoar databases. The 'Varkevisser' page is yet another 'search-screen' for the same (Tresoar)-data.
                        Make sure the link isn't 'broken' when you use it.

                        Your Beppe might like to use:
                        http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig.jsp?lang=nl&pagina=genealogie&stylesheet=collectie.css
                        because it's in Dutch :-)

                        Have fun!

                        Met vriendelijke groet,
                        Nynke van den Hooven.

                            Message 13 of 30 , Jun 23, 2005
                              Hello Kelly,
                              I suppose this is your Oerpake's first marriage (and divorce), found
                              at the Tresoar url that Nynke sent to you:

                              Huwelijksakte Menaldumadeel, 1916
                              Man: Jan Postmus, oud 19 jaar, geboren te Dokkum
                              Ouders: Jan Postmus en Trijntje van der Veen
                              Vrouw: Boukje van der Veen, oud 21 jaar, geboren te Marssum
                              Ouders: Geele Abrahams van der Veen en Grietje Zwaagstra
                              Datum: 21 december 1916, akte nr. 61
                              NB: Huwelijk ontbonden bij vonnis van de arrondissementsrechtbank te
                              Leeuwarden d.d. 16 december 1926
                              *

                              This is the marriage of your Oerpake's parents:

                              Huwelijksakte Dokkum, 1890
                              Man: Jan Postmus
                              Vrouw: Trijntje van der Veen
                              Datum: 2 augustus 1890, akte nr. 19
                              *

                              Birth registration of Oerpake's sisters:

                              Geboorteakte Idaarderadeel, 1890
                              Aangiftedatum 29 november 1890, blad nr. 38
                              Pietertje Postma, geboren 29 november 1890
                              Dochter van Jan Postma en Trijntje van der Veen
                              N.B. Surprisingly enough, the familyname was written down here as
                              Postma!
                              *
                              Geboorteakte Dokkum, 1892
                              Aangiftedatum 28 mei 1892, akte nr. 65
                              Pietertje Postmus, geboren 26 mei 1892
                              Dochter van Jan Postmus en Trijntje Jans van der Veen
                              Wonende te Grouw [living in Grouw]
                              *

                              Death registrations of the 1st Pietertje:

                              Overlijdensakte Rauwerderhem, 1891
                              Aangiftedatum 29 mei 1891, akte nr. 18
                              Pietertje Postma, overleden 29 mei 1891, oud 6 maanden
                              *
                              Overlijdensakte Idaarderadeel, 1891
                              Aangiftedatum 1 juni 1891, blad nr. 15
                              Pietertje Postma, overleden 30 mei 1891, oud 6 maanden
                              N.B. Overleden in Rauwerderhem
                              Whoever registred in Idaarderadeel probably gave the wrong date; I've
                              written to Tresoar and asked to have a look.
                              *

                              Pieterje's marriage:

                              Huwelijksakte Menaldumadeel, 1914
                              Man: Sybren Mulder, oud 26 jaar, geboren te Marssum
                              Ouders: Douwe Sybrens Mulder en Geertje Kuipers
                              Vrouw: Pietertje Postmus, oud 22 jaar, geboren te Dokkum
                              Ouders: Jan Postmus en Trijntje Jans van der Veen
                              Datum: 23 juli 1914, akte nr. 53
                              *

                              Birth registration of Oerpake himself:

                              Geboorteakte Dokkum, 1897
                              Aangiftedatum 13 mei 1897, akte nr. 43
                              Jan Postmus, geboren 13 mei 1897
                              Zoon van Jan Postmus en Trijntje van der Veen
                              *

                              Birth registration of Oerpake's brothers:

                              Geboorteakte Dokkum, 1900
                              Aangiftedatum 24 januari 1900, akte nr. 7
                              Gosling Postmus, geboren 23 januari 1900
                              Zoon van Jan Postmus en Trijntje van der Veen
                              *

                              Geboorteakte Dokkum, 1902
                              Aangiftedatum 21 februari 1902, akte nr. 19
                              Gosling Postmus, geboren 20 februari 1902
                              Zoon van Jan Postmus en Trijntje van der Veen
                              *

                              Death registration of both Goslings:

                              Overlijdensakte Dokkum, 1901
                              Aangiftedatum 13 maart 1901, akte nr. 24
                              Gosling Postmus, overleden 13 maart 1901, oud 13 maanden
                              *

                              Overlijdensakte Dantumadeel, 1904
                              Aangiftedatum 2 maart 1904, akte nr. 44
                              Gosling Postmus, overleden 2 maart 1904, oud 2 jaar
                              zoon van Jan Postmus en Trijntje van der Veen
                              *

                              Overlijdensakte Menaldumadeel, 1904
                              Aangiftedatum 8 maart 1904, akte nr. 47
                              Gosling Postmus, overleden 2 maart 1904, oud 2 jaar
                              N.B. Overleden te Dantumawoude
                              **

                              Unfortunately, the birth certificates aren't public after 1902, so the
                              other Gosling you mentioned cannot be found yet.

                              Warm regards from Delft,

                              Annemarth Sterringa

                              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "pixikel" <pixikel@y...>
                            • Patrick Vanhoucke
                              Message 14 of 30 , Jun 23, 2005
                                Op donderdag 23 juni 2005 15:12 schreef
                                Kelly <>:

                                > My oer Pakes brother name was Gosling Postmus
                                > born 17 march dont know year.

                                Hello Kelly

                                In my data I have:

                                Gosling Posmus. Gosling married Pietrik Hoekstra. No other information.

                                Gosling Posmus and Pietrik Hoekstra had a daughter:

                                Gepke Posmus, born 14th July 1879 in Leeuwarden. Gepke married:

                                (1) 17 years old, 8th August 1896 in Leeuwarden [source: Via Genlias.nl:
                                Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum, toegangnr: 30-22,
                                inventarisnr: 2088, Leeuwarden, huwelijksakte: 151] with Karste Dijkstra,
                                21 years old. Karste was born 21st December 1874 in Tzummarum, son of Jan
                                Dijkstra and Grietje [Jans] (Grietje) Piekeboer. Karste died 1st March 1907
                                in Leeuwarden, 32 years old [source: Gen. database Histoarysk Sintrum
                                Ljouwert, ref. aktenr./blad: 117].

                                (2) 33 years old, 25th January 1913 in Leeuwarden [source: Gen. database
                                Histoarysk Sintrum Ljouwert, ref. Leeuwarden, huwelijksakte 9] with Arij
                                Bargeús, 46 years old. Arij was born 16th November 1866 in Schiedam, son of
                                Johannes Franciscus Bargeús and Ewoudina van Vliet.

                                Any chance you can connect your information to mine?

                                --
                                Kind Regards

                                Patrick Vanhoucke
                                Laken (Brussel)
                              • kelly dean
                                Message 15 of 30 , Jun 23, 2005
                                  Patrick,
                                  Gosling is the brother of my oer pake also, that is strange same birthday too. I wonder if they are the same people I do not think there was another brother this is very interesting. Although reading the info further, Gosling in my family Catherinus and they adopted a son. So it is possibly a different person. Thank you for the information regards Kelly

                                  Kelly <>:

> [...]

                                  Johannes Franciscus Bargeús and Ewoudina van Vliet.

                                  Any chance you can connect your information to mine?

                                • Annemarth Sterringa
                                  Message 16 of 30 , Jun 23, 2005
                                    Kelly,

                                    Considering he fact that your Beppe's grandparents Jan Postmus and
                                    Trijntje Jans van der Veen named daughters Pietertje and sons
                                    Gosling, it is most likely that this was Jan's birth registration:

                                    Geboorteakte Dantumadeel, 1870
                                    Aangiftedatum 4 februari 1870, akte nr. 34
                                    Jan Postmus, geboren 3 februari 1870
                                    Zoon van Gosling Jacobs Postmus en Pieterkje Geerts Hoekstra.
                                    *
                                    Gosling and Pietertje married in 1855 in Dokkum:

                                    Huwelijksakte Dokkum, 1855
                                    Man: Gosling Postma
                                    Vrouw: Pietrik Hoekstra
                                    Datum: 15 december 1855, akte nr. 26
                                    ***

                                    Children:

                                    Geboorteakte Dantumadeel, 1856
                                    Aangiftedatum 18 oktober 1856, blad nr. 86
                                    Neeltje Postma, geboren 18 oktober 1856
                                    Dochter van Gosling Postma en Pietje Geerts Hoekstra
                                    *
                                    Geboorteakte Dokkum, 1859
                                    Aangiftedatum 10 maart 1859, akte nr. 39
                                    Baukje Postma, geboren 8 maart 1859
                                    Dochter van Gosling Postma en Pietrik Hoekstra
                                    *
                                    Geboorteakte Dokkum, 1861
                                    Aangiftedatum 6 december 1861, akte nr. 141
                                    Jacob Postmus, geboren 5 december 1861
                                    Zoon van Gosling Postmus en Pietje Hoekstra
                                    *
                                    Geboorteakte Dokkum, 1864
                                    Aangiftedatum 16 augustus 1864, akte nr. 99
                                    Baukje Postmus, geboren 13 augustus 1864
                                    Dochter van Gosling Postmus en Pietrik Hoekstra
                                    *
                                    Geboorteakte Dokkum, 1867
                                    Aangiftedatum 15 juni 1867, akte nr. 69
                                    Geertje Posmus, geboren 14 juni 1867
                                    Dochter van Gosling Posmus en Pietrik Hoekstra
                                    *
                                    Geboorteakte Dantumadeel, 1870
                                    Aangiftedatum 4 februari 1870, akte nr. 34
                                    Jan Postmus, geboren 3 februari 1870
                                    Zoon van Gosling Jacobs Postmus en Pieterkje Geerts Hoekstra
                                    *
                                    Geboorteakte Dokkum, 1874
                                    Aangiftedatum 27 maart 1874, akte nr. 30
                                    Klaas Posmus, geboren 26 maart 1874
                                    Zoon van Gosling Posmus en Pietrik Hoekstra
                                    *
                                    Geboorteakte Dokkum, 1879
                                    Aangiftedatum 15 juli 1879, akte nr. 75
                                    Gepke Posmus, geboren 14 juli 1879

                                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, kelly dean
                                    <pixikel@y...> wrote:
> [...]
                                    >
                                    > Hello Kelly
                                    >
                                    > In my data I have:
                                    >
                                    > Gosling Posmus. Gosling married Pietrik Hoekstra. No other

                                    <knip>
                                  • Patrick Vanhoucke
                                    Message 17 of 30 , Jun 23, 2005
                                      Op vrijdag 24 juni 2005 0:17 schreef
                                      Annemarth Sterringa:

                                      > Geboorteakte Dokkum, 1879
                                      > Aangiftedatum 15 juli 1879, akte nr. 75
                                      > Gepke Posmus, geboren 14 juli 1879
                                      > Dochter van Gosling Posmus en Pietrik Hoekstra

                                      Annemarth and Kelly

                                      This is the exact information I have in my data. Which now means that I
                                      probably can add the other children from this family too.

                                      Kelly, in one of your earlier messages you are talking about "Gosling
                                      Postmus born 17 march dont know year". But I can't find this "17 march" in
                                      any of the information given in reaction to your message. So, I'm wondering
                                      if your Gosling Postmus is the same as the Gosling Posmus mentioned in the
                                      other data. Or is there something I'm missing because the heath is playing
                                      tricks with my mind? ;-)

                                      --
                                      Kind Regards

                                      Patrick Vanhoucke
                                      Laken (Brussel)
                                    • Annemarth Sterringa
                                      Message 18 of 30 , Jun 23, 2005
                                        Patrick,

                                        Kelly is referring to "Gosling Postmus born 17 march dont know
                                        year" as a younger brother of her Oerpake Jan Jans Postmus, who was
                                        born in 1897.
                                        Since both her Oerpake's younger brothers named Gosling died very
                                        young, there must have been a third brother Gosling, born after 2
                                        March 1904.

[...]

                                        These young Goslings were grandsons of 'your' Gosling Postmus and
                                        Pietertje Hoekstra, who married in 1855.

                                        Regards,
                                        Annemarth Sterringa

                                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Patrick Vanhoucke"

                                      • Patrick Vanhoucke
                                        Message 19 of 30 , Jun 24, 2005
                                          Op vrijdag 24 juni 2005 8:50 schreef
                                          Annemarth Sterringa:

                                          > Kelly is referring to "Gosling Postmus
                                          > born 17 march dont know year" as a younger
                                          > brother of her Oerpake Jan Jans Postmus, who
                                          > was born in 1897.

                                          Hello Annemarth

                                          Yes, I see what you mean. I knew something was missing in my understanding
                                          of the whole situation.

                                          Thank you very much for explaining this to me.

                                          --
                                          Kind Regards

                                          Patrick Vanhoucke
                                          Laken (Brussel)
                                        • Annemarth Sterringa
                                          Message 20 of 30 , Jun 24, 2005
                                            Hi Kelly, about you wanting to know what type of work your ancestors
                                            did, I hope that one of our groupmembers will to be able to look at
                                            this marriage certificate for instance
                                            *
                                            Huwelijksakte Dokkum, 1890
                                            Man: Jan Postmus
                                            Vrouw: Trijntje van der Veen
                                            Datum: 2 augustus 1890, akte nr. 19
                                            *

                                            As I live a 3-hour-trainride away from Tresoar, I usually search for
                                            my Frisian ancestors in the central bureau for genealogy CBG at The
                                            Hague. The CBG is being renovated at the moment and won't be open
                                            until 19 July.

                                            In the meantime I've found at the online Tresoar data that your
                                            Beppe's familyname originally was Postma! In 1811 Napoleon decreed
                                            that all and everyone of us here had to have a familyname. And the
                                            name Gosling turns out to be a very old name in your family!

                                            Familienamen 1811
                                            Postma, Gosling Goslings, Stiens
                                            k. Janke 21, Trijntje 14, Gosling 11, Jacob 8, Anne 4, Kornelis 1
                                            Mairie Stiens, fol. 39b
                                            *

                                            Gosse Goslings was married 3 times; son Jacob born ca. 1803 was your
                                            ancestor.
                                            *
                                            Trouwregister Hervormde gemeente Birdaard-Janum, 1790
                                            DTB nr: 163, 1645 - 1811
                                            Vermelding: Derde proclamatie van 13 juni 1790, Birdaard - Janum
                                            Man: Gosling Goslings, Birdaard
                                            Vrouw: Jetske Jacobs, Birdaard
                                            NB: gehuwd te Akkerwoude
                                            *
                                            Trouwregister Hervormde gemeente Surhuisterveen, 1803
                                            DTB nr: 28, 1772 - 1810
                                            Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 juni 1803, Surhuisterveen
                                            Man: Gosling Goslings, Surhuizum
                                            Vrouw: Baukje Gaukes, Surhuizum
                                            *
                                            Trouwregister Hervormde gemeente Stiens, 1809
                                            DTB nr: 477, 1619 - 1811
                                            Vermelding: Bevestiging huwelijk van 17 december 1809, Stiens
                                            Man: Gosling Goslings, Stiens
                                            Vrouw: Doetje Kornelis, Stiens
                                            **

                                            Huwelijksakte Dokkum, 1835
                                            Man: Jacob Goslings Postmus
                                            Vrouw: Baukje Jans van der Molen
                                            Datum: 24 januari 1835, akte nr. 1
                                            *

                                            Geboorteakte Dokkum, 1835
                                            Aangiftedatum 15 oktober 1835, blad nr. 52
                                            Gosling Postma, geboren 14 oktober 1835
                                            Zoon van Jacob Goslings Postma en Baukje Jans van der Molen
                                            *

                                            Huwelijksakte Dokkum, 1855
                                            Man: Gosling Postma
                                            Vrouw: Pietrik Hoekstra

                                            Datum: 2 augustus 1890, akte nr. 19
                                            *

                                            Geboorteakte Dokkum, 1897
                                            Aangiftedatum 13 mei 1897, akte nr. 43
                                            Jan Postmus, geboren 13 mei 1897
                                            Zoon van Jan Postmus en Trijntje van der Veen

                                            Groetjes uit Delft,
                                            Annemarth

                                            wrote:
> [...]
                                            > Johannes, they are twins. their birthday is 13th march dont know
                                            year, Anneke was born 17 march 1930. I hope to get some good feedback
                                            Regards Kelly
                                          • kelly dean
                                            Message 21 of 30 , Jun 24, 2005
                                              I dont know im confused

                                              Annemarth Sterringa <annemarthsterringa@...> wrote:Patrick,

> [...]

                                              as the Gosling Posmus mentioned in the other data. Or is there
                                              something I'm missing because the heath is playing tricks with my

                                            • kelly dean

                                                Datum: 15 december 1855, akte nr. 26
                                                ***

                                                <pixikel@y...> wrote:
> [...]
                                                >
                                                > Hello Kelly
                                                >
                                                > In my data I have:
                                                >
                                                > Gosling Posmus. Gosling married Pietrik Hoekstra. No other

                                              • Robb Ouzts
                                                Message 23 of 30 , Jun 24, 2005
                                                  Kelly,

                                                  I have one more child for Jan Postmus & Trijntje van
                                                  der Veen. Gosling Postmus born 17.3.1905 in Dokkum.
                                                  I viewed the marriage of Jan & Trijnjte and Jan was a
                                                  visscher by occupation, as was his father-in-law: Jan
                                                  Abrahams van der Veen at the time of their marriage in
                                                  1890. Jan's father and Trijntje's mother were
                                                  deceased prior to their marriage in 1890. The record
                                                  notes that Jan's father was listed as Gosling Postma
                                                  in his death record. Gosling Jacobs Postma died
                                                  19.5.1881 in Dokkum. His widow: Pietrik Geerts
                                                  Hoekstra died 31.12.1918 in Franeker. Jan was still a
                                                  visscher at his son: Gosling's birth in 1905. Gosling
                                                  was born on his ship. The family is listed as
                                                  residing in Marssum. I hope this helps.

                                                  Robb.

                                                  View the family tree of my maternal grandmother: Lona Roghaar, and all my dutch names at: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=PED&db=rawboots&id=I3
                                                • Hinke Woudt
                                                  Message 24 of 30 , Jun 24, 2005
                                                    Hallo Robb,

                                                    Je hebt de huwelijksakte gezien van Jan en Trijntje? Ik heb niet alles
                                                    van dit item gevolgd maar in een eerdere mail hierover viel mij de naam
                                                    Geele van der Veen op en nu 'Abrahams'.
                                                    Zijn de ouders van Trijntje van der Veen, Jan Abrahams van der Veen en
                                                    Trijntje Sipkes Visser? Zo ja dan heb ik (voor Kelly) wel voorouders van
                                                    Jan Abrahams Visser. Over deze familie is hier volgens mij wel eerder
                                                    geschreven.
                                                    En ik zal proberen vandaag even de oude mails hierover terug te lezen
                                                    want de eerder genoemde Baukje van der Veen behoort voozover ik uit mijn
                                                    hoofd weet ook tot deze familie van der Veen.

                                                    En misschien is er iemand die dit alles even wil vertalen? Engels lezen
                                                    is geen probleem maar schrijven kost me veel moeite.

                                                    Huwelijksakte Idaarderadeel, 1868
                                                    Man: Jan Abrahams van der Veen, oud 24 jaar, geboren te
                                                    Eernewoude
                                                    Ouders: Abraham Geeles van der Veen en Trijntje Tjerks
                                                    Zandberg
                                                    Vrouw: Trijntje Sipkes Visser, oud 24 jaar, geboren te
                                                    Grouw
                                                    Ouders: Sipke Douwes Visser en Corneliske Baukes Dijkstra
                                                    Datum: 17 mei 1868, akte nr. 21

                                                    Groet, Hinke Woudt-Westra.

                                                    Robb Ouzts schreef:

> [...]
                                                    > visscher at his son: Gosling's birth in 1905. Gosling
                                                    > was born on his ship. The family is listed as

                                                  • kelly dean
                                                    Message 25 of 30 , Jun 25, 2005
                                                      Robb,
                                                      That information is fantastic thank you very much! I appreciate your help this should help me in my quest.
                                                      Kelly

                                                      Message 26 of 30 , Jun 25, 2005
                                                        Translation of Hinkes message:

                                                        "Hallo Robm
                                                        You have seen the marriage certificate of Jan and Trijntje? I have not read all about this item, but in an earlier mail I saw the name Geele van der Veen and now "Abrahams".
                                                        Are Jan Abrahams van der Veen and Trijntje Sipkes Visser the parents of Trijntje van der Veen? If so, I have information on the ancestors of Jan Abrahams Visser for Kelly. I think messages about this family have been posted here before.
                                                        I will try and read old messages about this today, because the Baukje van Veen that was mentioned earlier als belaongs to this family, as far as I can tell by heart."

                                                        Met vriendelijke groet,
                                                        Nynke van den Hooven.

                                                        Datum: 17 mei 1868, akte nr. 21

                                                        Groet, Hinke Woudt-Westra.

                                                        <knip>

                                                      • Hinke Woudt
                                                        Message 27 of 30 , Jun 25, 2005
                                                          Hierbij even een overzicht van van der Veen, als ik de mails tenminste
                                                          goed gevolgd heb. Van de van der Veen familie heb ik nog oudere
                                                          generaties in mijn bestand.

                                                          Groet, Hinke.

                                                          En Nynke het is top!!! jouw vertaling:-)

                                                          I Abraham Gaeles van der Veen, geb. Wartena 1 dec. 1814 visser, overl.
                                                          Grouw 9 jan. 1898 tr. Idaarderadeel 5 aug. 1835 Trijntje Tjerks
                                                          Zandburg geb. Eernewoude 21 aug. 1814 naaister, overl. Idaarderadeel 16
                                                          maart 1897 dr. van Tjerk Jans Zandburg en Baukje Abrahams van der Vliet.

                                                          Uit dit huwelijk:

                                                          1. Tjerk van der Veen, geb. Tietjerksteradeel 18 april 1836
                                                          2. Geele van der Veen, geb. Tietjerksteradeel 2 okt. 1838
                                                          3. Baukje van der Veen, geb. Tietjerksteradeel 27 maart 1841
                                                          4. Jan Abrahams van der Veen volgt II-a
                                                          5. Minze van der Veen, geb. Idaarderadeel 3 febr. 1847
                                                          6. Geale van der Veen volgt II-b
                                                          7. Geert van der Veen, geb. Tietjerksteradeel 12 jan. 1853

                                                          II-a Jan Abrahams van der Veen, geb. Eernewoude 31 jan. 1844 tr.
                                                          Idaarderadeel 17 mei 1868 Trijntje Sipkes Visser geb. Grouw ca 1844
                                                          dr. van Sipke Douwes Visser en Corneliske Baukes Dijkstra.

                                                          Uit dit huwelijk:

                                                          1. Trijntje van der Veen volgt III-a

                                                          II-b Geale van der Veen, geb. Eernewoude 19 febr. 1850 tr.
                                                          Idaarderadeel 17 dec. 1892 Grietje Zwaagstra geb. Dokkum 1860 dr. van
                                                          Abraham Zwaagstra en Jitske Dijkstra.

                                                          Uit dit huwelijk:

                                                          1. Baukje van der Veen volgt III-b

                                                          III-a Trijntje van der Veen, geb. Idaarderadeel 14 maart 1869 tr.
                                                          Dokkum 2 aug. 1890 Jan Postmus geb. Dantumadeel 3 febr. 1870 zn. van
                                                          Gosling Jacobs Postmus en Pietertje Geerts Hoekstra.

                                                          Uit dit huwelijk:

                                                          1. Jan Postmus volgt IV

                                                          III-b Baukje van der Veen, geb. Marssum 1895 tr. Menaldumadeel 21 dec.
                                                          1916 (echtsch. ingeschreven Burgerlijke Stand 16 dec. 1926) Jan
                                                          Postmus geb. Dokkum 13 mei 1897 zn. van Jan Postmus en Trijntje van der
                                                          Veen.

                                                          IV Jan Postmus, geb. Dokkum 13 mei 1897 tr. Menaldumadeel 21 dec. 1916
                                                          (echtsch. ingeschreven Burgerlijke Stand 16 dec. 1926) Baukje van der
                                                          Veen geb. Marssum 1895 dr. van Geale van der Veen en Grietje Zwaagstra.

                                                        • Robb Ouzts
                                                          Message 28 of 30 , Jun 25, 2005
                                                            Groet Hinke,

                                                            Yes, I viewed the marriage record for Jan &
                                                            Trijntje in 1890. I live in Salt Lake City, Utah,
                                                            USA, so I have access to the main library of the LDS
                                                            Church (Mormonen). The marriages for Dokkum from
                                                            1883-1894 can be found on their film # 1,300,220 item
                                                            10. Jan & Trijntje are marriage #19 in 1890.

                                                            Yes, Trijntje van der Veen was the daughter of
                                                            Jan Abrahams van der Veen & Trijntje Sipkes Visser.
                                                            Your info indicates that her son, Jan Jans Postmus
                                                            married his mother's 1st cousin: Baukje van der Veen
                                                            for 10 years and then they divorced.

                                                            So, it looks like you and Kelly are related thru
                                                            the van der Veen family. Even though Kelly's beppe is
                                                            the daughter of Jan Jans Postmus thru his 2nd wife,
                                                            and not thru Baukje. His mother Trijntje was Baukje's
                                                            cousin.

                                                            Robb.

                                                            Message 29 of 30 , Jun 26, 2005
                                                              Hallo Robb,

                                                              Bedankt voor de bevestiging, dan klopt mijn overzichtje van van der
                                                              Veen. En handig dat je in Salt Lake City woont, heb je veel informatie
                                                              bij de hand.

                                                              groet, Hinke Woudt-Westra.

                                                            • Annemarth Sterringa
                                                              Message 30 of 30 , Jun 27, 2005
                                                                To whom it may concern,

                                                                Today I received answer from Tresoar:

                                                                Pietertje Jans Postma [Postmus] born 29 November 1890 indeed died 29
                                                                May 1891; couldn't have been otherwise:-) Will be corrected in due
                                                                time.

                                                                Groetjes,
                                                                Annemarth Sterringa

                                                                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Annemarth Sterringa"