Re: Simonswolsde Oost-Friesland

  • W.J. Ponne
    Message 1 of 9 , Jul 4, 2002
      Hallo allemaal,
      Gisteren was ik in Oostfriesland, heb o.a. Aurich en de Upstalbomer
      lokatie in Rahe bezocht. Verder ben ik nu de rijke bezitter van het
      boek "Simonswolder Dorfchronik und Familienstammbäume"; bevat de
      gegevens van 1754 gezinnen vanaf ca. 1600.
      (Eén van mijn voorouders verloor als kind van 5 haar beide ouders en
      3 zussen en een broer tijdens de pestepidemie van 1666.)
      Wie vragen heeft over Oostfriese voorouders, is welkom.
      Mei freonlike groet,
      Annemarth Sterringa

      Annemarie,

      Mijn oudste voorvader en dus stamvader van mijn familie is de koffeschipper Gerrit Pieters *ca 1720, + Lippenhuizen, ca 1793-1794, naar alle waarschijnlijkheid doopsgezind. Al over een periode van meer dan vijfentwintig jaar zoek ik naar zijn ouders. Natuurlijk zijn er uit het begin van de achttiende eeuw vele Pieters te vinden, maar van geen van hen is het vaderschap van "mijn"" Gerrit te bewijzen.
      Nu was er in 1756 een koffeschipper Pieter Gerrits uit Nesmerzijl (O. Friesland) die in IJlst een koffeschip koopt, waarvoor hij een hypotheek van vijfhonderd gulden afsluit bij Gosse Witzes en Sible Tjommes beiden in IJlst woonachtig. Deze Pieter (ook koffeschipper) zou misschien .... ???
      Komt deze Pieter Gerrits in jouw boek voor of houdt zich dat alleen bezig met inwoners van Simonswolde ? Zo niet, weet jij of er andere mogelijkheden zijn daar achter te komen ?

      Wiecher Ponne

    • edagter
      Message 2 of 9 , Jul 4, 2002
        Dag Wiecher,

        In Den Haag bij het CBG zijn o.a. microfiches van Norden, Ost Friesland met gegevens van alle doopgezinden uit Norden en omgeving. Je zou daar ook eens in kunnen snufelen. Ik zag dat er goede kontakten met Nederland waren vanuit die gemeente!

        Groeten van Ed Agter
[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        of: http://go.to/frgen .

      • A.C.H. Combs
        Message 3 of 9 , Jul 4, 2002
          Hallo Annemarie,

          Ik wil graag van je aanbod gebruik maken.
          Kun je eens kijken of je iets kunt vinden over een familie Gremmer uit
          Schutmer. Ik zoek geboorte, (voor)ouders, etc. van Hendrik Stoffers Gremmer,
          die later in Midwolda (Gr.) terecht kwam.
          Verder zoek ik gegevens over Derk Eggis, geboren rond 1730-'40, zoon van
          Eggo Derks en Claaske Balsters. Zij kwamen uit Jemmegum. Alle informatie is
          welkom.
          dan ben ik nog geinteresseerd in alle gegevens over de familie Klugkist.
          Maakt niet uit waar ze vandaan kwamen: het is allemaal familie. Ik heb een
          vrij grote verzameling en zoek aanvullingen en/of bevestigingen.
          Je zou me een groot plezier doen.

          vriendelijke groeten,

          Hetty Combs
          a.combs@...

[...]

        • annemarthsterringa
          Message 4 of 9 , Jul 4, 2002
            Hallo Wiecher,
            Helaas moet ik je teleurstellen. Ik vond alleen een Pieter Geerts
            geboren en gedoopt in Simonswolde in 1730 en daar overleden in 1806.
            De gezinnen staan op familienaam of patronym van de man. De index
            staat op familienaam of patronym en op voornaam van de vrouw.
            Als je naam van zijn vrouw meldt, kan ik nog eens kijken.
            Bij het CBG hebben ze trouwens heel veel van Oostfriesland.
            Groet,
            Annemarth

          • annemarthsterringa
            Message 5 of 9 , Jul 4, 2002
              Hallo Hetty,
              Helaas, alleen een Christoffer Stoffers en een Marie Balsters
              gevonden.
              Zoals ik ook al aan Anja schreef, er is een index op vrouwen, op
              familienaam/patronym en op voornaam. De gezinnen staan alfabetisch op
              familienaam/patronym van de man.
              Als je meer gegevens van vrouwen geeft, kijk ik nog eens.
              Groetnis,
              Annemarth

              --- In Friesland-genealogy@y..., "A.C.H. Combs" <a.combs@c...> wrote:
> [...]
              Klugkist. Maakt niet uit waar ze vandaan kwamen: het is allemaal
              familie. Ik heb een vrij grote verzameling en zoek aanvullingen en/of

              <knip>

              > Wie vragen heeft over Oostfriese voorouders, is welkom.
              > Mei freonlike groet,
              > Annemarth Sterringa
              >
              > Annemarie,
              <knip>
              Komt deze Pieter Gerrits in jouw boek voor of houdt zich dat alleen
              bezig met inwoners van Simonswolde ? Zo niet, weet jij of er andere
              mogelijkheden zijn daar achter te komen ?

              > Wiecher Ponne
            • A.C.H. Combs
              Message 6 of 9 , Jul 5, 2002
                Hallo Annemarth,

                Van de Gremmers kan ik je alleen vertellen dat ze uit Jemmegum Schutmer
                kwamen. Vader mogelijk Stoffel/Stoffel/Christoffel Hendriks (?) en moeder
                een Sieke/Sijke Hendriks(?);
                Derk Eggis kwam bij zijn huwelijk in 1759 van Jemmegum, waar zijn ouders
                toen nog woonden. Dit waren Eggo Derks (in alle varianten) en Claaske
                Balsters (ook alle verianten). Zouden heel goed doopsgezind kunnen zijn
                geweest; hun nakomleingen in elk geval wel.
                Zou je ook kunnen kijken of er bij de dames een Hilke/Hielkje/Hiltje Jans
                is. Zij was getrouwd met Wessel Jurjens Brons rond 1760. Het vermoeden
                bestaat dat ook zij van over de grens kwamen; geen verdere gegevens bekend.
                Je heb dus niks over Klugkist gevonden, begrijp ik uit je mailtje?
                Ik ben benieuwd en dank je bij voorbaat voor je zoeken !!

                vr. gr.

                Hetty Combs

> [...]

                Klugkist. Maakt niet uit waar ze vandaan kwamen: het is allemaal
                familie. Ik heb een vrij grote verzameling en zoek aanvullingen en/of

                <knip>
                Komt deze Pieter Gerrits in jouw boek voor of houdt zich dat alleen
                bezig met inwoners van Simonswolde ? Zo niet, weet jij of er andere
                mogelijkheden zijn daar achter te komen ?

                > Wiecher Ponne

                of: http://go.to/frgen .

              • annemarthsterringa
                Message 7 of 9 , Jul 5, 2002
                  Hallo Hetty,
                  Niet gevonden Brons, Gremmer, Klugkist, in allerlei varianten. Het
                  dorp Jemgum wordt in het hele boek slechts één maal genoemd, als
                  geboorteplaats (ca. 1820) van ene Taalke Tönjes Beekmann.
                  Niet gevonden C/Klaaske Balsters, Derk Eggis, Eggo Derks, Sijke
                  Hendriks, in allerlei varianten.
                  ===
                  Wel gevonden:
                  Hilcke Jans tr. 1657 met Wilcke Dirks.
                  Hilke Janssen tr. 1683 met Willem Alberts.
                  Hilke Janssen tr. 1817 met Christoffer Harms.
                  Alle 3 huwelijken in Simonswolde.
                  Verder in index nog 7 maal Hilke Janssen met als familienaam
                  Bloem;
                  Krüger;
                  Martens;
                  Reemts Schröder;
                  Valkmans;
                  de Vos;
                  Hoofdmann.
                  ===
                  Ik vond bij een Oostfriese genealogische site een lijst van alle
                  plaatsen met de kerkelijke gezindte:
                  Simonswolde is reformiert.
                  Van alle plaatsen in Oostfriesland wordt een zgn. Ortsippenbuch (OSB)
                  uitgegeven met alle gegevens uit de kerkboeken en andere informatie.
                  In die van Simonswolde staat bijvoorbeeld een lijst van alle
                  pestslachtoffers van 1664 tot 1667. En er zijn ook lijsten van de
                  veestapels in 1797 en 1848. Geweldige literatuur!

                  Tot slot nog een site over de OSB's:
                  http://www.genealogie-forum.de/ostfrld/osb.htm

                • annemarthsterringa
                  Message 8 of 9 , Jul 5, 2002
                    <knip>
                    Van alle plaatsen in Oostfriesland wordt een zgn. Ortssippenbuch
                    (OSB) uitgegeven met alle gegevens uit de kerkboeken en andere
                    informatie.
                    > In die van Simonswolde staat bijvoorbeeld ook een lijst van alle
                    > pestslachtoffers van 1664 tot 1667. En er zijn lijsten van de
                    > veestapels in 1797 en 1848.

                    > Tot slot nog een site over de OSB's:
                    > http://www.genealogie-forum.de/ostfrld/osb.htm
                    >================================
                    Dit is een vollediger overzicht:
                    http://www.genealogienetz.de/vereine/UG/ostfr-osb.html

                    > Groetnis,
                    > Annemarth
                  • A.C.H. Combs
                    Message 9 of 9 , Jul 6, 2002
                      Hallo Annemarth !

                      Jammer dat er geen match is..........maar evenzogoed hartstikke bedankt voo
                      rhet nakijken !!
                      Goed weekend !!

                      Hetty Combs

                      of: http://go.to/frgen .