Ley/Lei

  • W.J. Ponne
    Message 1 of 1 , Jul 2, 2002
      Onno,

      Over de in jouw uitdraai voorkomende Swopkje van der Lei (* 15-05-1823, als dochter van Petrus Tjitzes van der Lei en Geeske Molles de Jong) is nog iets bijzonders te vermelden. Ze heeft namelijk tien kinderen ter wereld gebracht zonder getrouwd te zijn geweest. Ze is geboren op 15 mei 1823 en als jonge vrouw van een jaar of twintig trad ze als dienstbode in dienst bij Jacob Alberts Langhout, een boer die woonde aan de Opsterlandse Compagnonsvaart te Lippenhuizen. Hij was op 4 augustus 1831 getrouwd met Antje Roels Visser, een dochter van Roel Louwes Visser en Antje Jaspers Huisman, en kreeg bij haar zeven kinderen. De laatste is geboren op 18 november 1843.
      Wat er de oorzaak van was, is niet bekend, maar het boterde op een gegeven moment niet erg tussen hem en zijn vrouw (zou Swopkje hier de oorzaak van zijn geweest?), waarop Antje de benen. Swopkje nam haar "taak" over en schonk Jacob tussen 1845 en 1858 nog eens tien kinderen. Al deze kinderen (op één na) werden ingeschreven als kinderen van haar en kregen als achternaam "van der Lei". Het merkwaardige is dat het vierde kind, een dochter Iemkje, geboren op 27 februari 1849, is ingeschreven als dochter van Jakob Alberts Langhout en Swopkje van der Lei. Zij is dus de enige bij wie in de geboorteakte de naam van de biologische vader is genoemd.
      Het zevende kind was de dochter Jeltje, geboren op 4 oktober 1853. Zij huwde op 18 september 1875 met Pieter Hendrikus Ponne (boer en later winkelier), een broer van mijn overgrootvader, waarmee mijn interesse in deze familie is verklaard. Zij woonden naast Jeltjes moeder Swopkje van der Lei en vader Jakob Langhout.
      Op 7 mei 1851 is bij de Arrondissementsrechtbank te Heerenveen de scheiding uitgesproken tussen Jacob Langhout en Antje Visser en de akte dateert van 19-09-1851 (nr.75). Daarna zou Swopkje dus met Jakob hebben kunnen trouwen, wat echter niet is gebeurd. In de overlijdensakte (Opsterland, 11-03-1881) van Jacob staat dat hij 78 jaar was en gescheiden.

      Met behulp van RAF kan ik maar vier kinderen vinden van het echtpaar Petrus van der Lei en Geeske Molles de Jong: Nicolaas (1822-1822), Swopkje (1823-1881), Jitze (1825-1827) en Jeltje (1827, x 1848 Tjidsger Postma). Jij hebt nog twee Tjitses als zonen van bovengenoemd echtpaar: * Gorredijk, 24-07-1830 en * Gorredijk, 17-01-1832. Die kan ik niet vinden. Wel vond een ik Tjitze (* Opsterland, 23-07-1830) als zoon van Rinze Tjitzes van der Lei en Grietje Bonnes Brandsma en een Tjitze
      (* Opsterland, 15-01-1831) als zoon van Hendrik van der Lei en Antje Wiebes de Boer. Heb jij de geboorteaktes van de door jou genoemde Tjitses op het archief zelf aangetroffen ? Misschien zijn er een paar fouten geslopen bij het intikken van de namen van deze kinderen bij het RAF ? Dan heb ik nog een kleinigheidje. Als geboortedatum van het derde kind, Tjitze, heb jij 25-05-1825 en ik trof als datum aan: 23-05-1825.

      Hartelijke groet van

      Wiecher Ponne