RE: [Friesland-genealogy] Re: OT - zoekscherm - search screen (OT)

  • r.varkevisser
    Message 1 of 2 , Jun 27, 2002
      Nynke,

      Het is volgens mij meer een opbouw en onderhoudskwestie van de database's dan
      een belasting van de server.
      Het zoekscherm wat aangeboden werd waarmee alle geboorten in 1 keer konden
      worden doorzocht en die vervolgens 13 output-schermen geeft, is wel een
      zwaardere belasting, omdat dan in feite 13 opdrachten tegelijk worden gestart.
      Ondertussen heb ik in mijn schermpje een optie d (=detail) opgenomen die naar
      de DTB-uitleg van het ryksargyf verwijst.
      Mijn zoekschermpje is te vinden op
      http://www.varkevisser.org/links/bsfries.html

      Groet,
      Roelof

      --- Nynke van den Hooven wrote:
      Jan, Roelof,

      Is het mogelijk dat de server per zoekactie te zwaar belast zou worden als de
      optie "Doorzoek alle regio's" gebruikt zou kunnen worden?
      Mogelijk dat techenuten onder ons daar antwoord op kunnen geven.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.
    • Jan Klaver
      Message 2 of 2 , Jun 27, 2002
        Met die server belasting valt het wel mee. In principe moet de server
        zonder problemen een selectie uit alle databases kunnen halen in no time.
        Alleen duurt het even voordat de gevonden gegevens naar de gebruiker zijn
        gestuurd. Ik neem aan dat op het R.A. met een intranet gewerkt wordt. Dat
        is dermate snel dat ook het versturen van duizenden records die aan een
        totaal-selectiecriterium voldoen geen enkel probleem is. Via een modem is
        dat echter wel een probleem.
        Ik heb kabel en ooit eens getracht een complete database over halen. Dat
        ging bij ongeveer 10.000 records mis.
        Het behandelen van de selectie en het versturen van de resultaten op de
        server gaat dmv scripts. Op de server kan worden ingesteld hoe lang de
        uitvoering van een script mag duren. Als dit dan te lang duurt komt er een
        'script-timeout' foutmelding.
        De beheerder heeft dus waarschijnlijk om die reden de totaal query's uit de
        selectieschermen voor het web gehaald.

        Ik vermoed echter dat als je de hoeveelheid records in de uitvoer instelt
        op bijvoorbeeld maximaal 100 dat er dan in alle databases zonder problemen
        gezocht kan worden naar elke willekeurige naam in Friesland. Als Roelof in
        staat is om ASP of Coldfusion scripts te hosten, dan wil ik na de vakantie
        wel eens een poging wagen om zo'n totaal-selectie te maken.

        Een ander nadeel wat ik tegengekomen ben is de manier waarop de scripts van
        het R.A. gegevens uit de database opvragen. Met maakt gebruik van AskSam
        wat veel voorkomt bij archieven en bibliotheken. Met name als er gezocht
        moet worden in een niet uniform gestructureerde verzameling gegevens, dan
        is dat prima te gebruiken.
        Het is echter niet te doen om de uitvoer dan wel gestructureerd te krijgen.
        U heeft dat verschil zelf kunnen waarnemen bij de opmaak van de gegevens
        die uit een selectie komen. Soms worden ouders vermeld, soms niet, soms
        alleen een actedatum, soms ook een geboortedatum etc. (de meest uitgebreide
        gegevens komen voor zover ik me kan herinneren uit een selectie in Het
        Bildt). De uitvoer zal dan altijd ook in dit tekstformaat komen.

        Zelf heb ik in het verleden alle Klavers eruit gehaald (automatisch in
        tekstbestanden gezet) en vervolgens deze tekstbestanden handmatig aangepast
        (een hele klus!) om een zekere structuur te krijgen zodat deze eenvoudig
        weer geimporteerd konden worden in een Excel bestand. Hierin kan ik nu snel
        sorteren op elke datagroep en dus eenvoudig de gegevens eruit halen die ik
        wil hebben.

        Overigens complimenten aan Roelof voor het nu al handige scherm. Mijn R.A.
        link heb ik inmiddels vervangen door deze.

        Groet,
        Jan