Re: [Friesland-genealogy] Namen onderzoek

  • Cornelis van Gelder
    Message 1 of 1 , Apr 7, 2000
      Beste Jaap,
      Dank voor je reactie. Ben je een zoon van Haremina Groen-Koolstra? Zo ja,
      groet haar. Zij is een nichtje van mij. We zijn met dezelfde familie
      Koolstra bezig. Ik ben, denk ik, nog een generatie verder: n.l. Johannes
      Fookes mr. schoenmaker, geboren in 1695 te Niawier gel. bel. te Meslawier
      d.d. 28 jan. 1714, woonachtig te Niawier. Gehuwd op 16-07- 1713 te Niawier
      met Riemke Tjeerds,(overleden voor 1716 te Niawier, voor de tweede keer
      gehuwd met Ruerdtje Abes op 29-11-1716 te Niawier. Bron DTB RAF.

      De geschiedenis van Jan Abes intrigeert mij. Waar is hij gebleven? Wat was
      de reden, dat hij uit het leger van Napolion(?) ging? Hij is destijds met de
      handschoen getrouwd met Regtje( Rixie Wijbes) Jellema. Zoals je wellicht
      weet is hij tweemaal veroordeeld wegens diefstal en te werk gesteld in Lands
      Tucht- en werkhuis om daar 10 jaar te werken. Dus tot 1812. Daarna was hij
      verbannen voor eeuwig uit Friesland. Evenwel in 1814 bij de geboorte van
      Rense, mijn overgrootvader, is hij weer of nog gevangen in Groningen.
      23 jaar later in 1838, ten tijde van het huwelijk van Rense is al 23 jaar
      niets meer van hem gehoord. Is hij naar een andere provincie vertrokken?
      Naar Indië? Als we dat eens zouden kunnen achterhalen. Lijkt mij wel leuk.
      Met vriendelijke groet,
      Cor van Gelder.