Re: [Friesland-genealogy] Aanvullende gegevens familie De Roos.

  • jan van der Meulen
    Message 1 of 10 , Apr 6, 2000
      Hallo Klaas
      Op geen betere wijze is te demonstreren hoe zinnig het is met deze
      <one-list> te werken: zoveel brokjes aan kennis en informatie ontmoet
      elkaar! Het staat en valt met de bereidheid om naast het vragen ook te
      geven. Ik kom daar mooie staaltjes van tegen in deze rubriek. Dank voor je
      bijdrage Klaas!
      Jan.
      Message 2 of 10 , Apr 24, 2000
        Hallo Klaas Bekkema, bedankt voor de aanvulling van De Roos family. Ik had
        het meeste al maar is wist niet dat Berber en Geeske zusters waren. Zo nog
        van harte bedankt.

        Arlene De Boer-Renkema
      • h.korting@wxs.nl
        Message 3 of 10 , Apr 25, 2000
          >Goedemiddag Klaas Bekkema,

          Hartelijk dank voor de aanvullende gegevens voor het onderzoek
          naar de familie de Roos.

          Han Korting - Santpoort

> [...]
          bekend: Durkjen (=
          >1755-1811);=20
          >Jeltje (1760-1843) en Johannes (ca 1758). Durkjen was o.m.
          gehuwd met =E9=

          http://members1.chello.nl/~a.stienstra/frgen/

        • h.korting@wxs.nl
          Message 4 of 10 , Apr 28, 2000
            Santpoort, 28 april 2000

            Beste Klaas,

            Ik ben bezig met het vervolmaken van de stamboom van het
            geslacht de Roos, afstammelingen van
            Henderik Sjoerds , geb.1699 te Noorder Drachten. Zijn zoon
            Sjoerd Hinderik (1749-1831) kreeg de naam De Roos , uiteraard in
            1811.
            Van diens kleinkinderen is Arlene de Boer uit Canada doorgegaan
            via de tweede kleindochter Hinke (geb.1826).
            Zelf heb ik de stamboom verder compleet van haar broer Jan
            (1830-1910), van wie mijn vrouw Renskje de Roos in rechte lijn
            afstamt via Jan's zoon Gerben (1864-1947). Ook van Jan's derde
            zoon Sjoerd (1868-1943) is de stamboom tot vandaag gereed.
            Dat geldt niet voor de tweede zoon Henderik (geb. 1867). Die wil
            ik in het RA - Leeuwarden gaan uitzoeken.
            Ik weet niet of ik alle families uit de vrouwelijke lijnen er
            ook bij ga zoeken, want het gaat over zeer kinderrijke families,
            deels ook naar Canada geemigreerd.
            Ik wilde een en ander proberen in boekvorm bijeen te krijgen ;
            vanzelfsprekend krijg je dan een exemplaar.
            Vervolgens ben ik ook nog bezig met de stamboom van de
            familieWEENING, afstammelingen van Harmen Wenink , geboren rond
            1650 in Bredevoort in de Achterhoek een waarvan de kleinkinderen
            rond 1750 In Gerkesklooster, en vervolgens in
            Surhuisterveen,Harkema, Drachtster Compagnie enz. zijn te
            vinden.
            Een achterneef van mijn vrouw, Richard Weening in Milwaukee
            (USA) heeft op verzoek van zijn grootmoeder, die met haar man
            van een grote boerderij bij Ureterp in 1928 naar Amerika
            emigreerde een Weening-stamboom opgesteld. Toen ik op de groene
            herdenkingsmuur in de Hollandsche Schouwburg te Amsterdam de
            naam Weening aantrof, vroeg ik mij af of er ook een joodse tak
            bestond. Alle joodse Weenings zijn, op een na, in Polen om het
            leven gebracht. Mijn conclusie is dat het om joodse kooplieden
            uit Hamburg gaat, die in ong.1735 naar Amsterdam zijn gekomen en
            in 1811 de naam Weening aannamen.
            Debetreffende stamboom is zeer uitvoerig en ook ter beschikking.
            Maar ik trof tijdens een rondrit langs diverse plaatsen in de
            Friese Wouden (samen met de Amerikaanse initiatiefnemer) nog
            talloze Weenings aan, die niet in de stamboom voorkomen. Dus ook
            daar zijn , net als bij De Roos, ook diverse families. Als je er
            iets meer van afweet, verneem ik dat graag van je.

            Een vriendelijke groet,
            Han Kortingdie in >Aan allen die met de familie De Roos bezig

          • h.korting@wxs.nl
            Message 5 of 10 , Apr 28, 2000

            • h.korting@wxs.nl
              Message 6 of 10 , Apr 28, 2000
> [...]

                >Get a NextCard Visa, in 30 seconds! Get rates=20
                >as low as 2.9% Intro or 9.9% Fixed APR and no hidden fees.=20

              • Yntze van der Honing
                Message 7 of 10 , Apr 30, 2000
                  Nakomelingen Hendrik Sjoerds (geb. Noorderdrachten 1699)

                  Vraag 1: Is er iets meer bekend over zijn kinderen? Ikzelf ben een
                  afstammeling van ene Hendrik Hendriks, die in 1773 te Drachten huwt met
                  Tetje Klazes. Nazaten noemen zich PLOEGSTRA. Onder hun kinderen komt ook de
                  naam Sjoerd voor, die zeer vermoedelijk afkomstig is uit Hendriks familie.
                  Mijn vraag is: Kan de stamvader van de familie PLOEGSTRA een zoon geweest
                  zijn van uw Hendrik Sjoerds? (Ook de Ploegstra's woonden in
                  Noorderdrachten. Zij waren doopsgezind.)

                  Vraag 2: Is er iets bekend over ene Erik DE ROOS? Ik heb belangstelling
                  voor zijn plaats en datum van zijn geboorte, gemeente en datum van zijn
                  huwelijk, zijn beroep, en de volledige namen van zijn ouders. Het betreft
                  hier: Erik DE ROOS, gehuwd met Jantje JONGEDIJK, geboren te Terwispel 30
                  juni 1899, overleden aldaar 16 mei 1977, dochter van Wieger Martens
                  JONGEDIJK en Lutske Hendriks HOFSTRA. Ik weet dat haar persoonskaart nader
                  uitsluitsel zou geven, maar voor het gemak voeg ik deze vraag hierbij.

                  Bij voorbaat dank voor antwoord.

                  Yntze van der Honing
                  http://home.wxs.nl/~yntze

                • ADeboer157@aol.com
                  Message 8 of 10 , May 2, 2000
                    Hallo, even een correctie, I woon in Dorr, Michigan, USA, niet in Canada.

                    Arlene De Boer-Renkema
                  • hw.weening@wolmail.nl
                    Message 9 of 10 , Nov 5, 2001
                      Beste allemaal;

                      Ik heb een genalogie met de familienaam Weening/Weenink op internet
                      gezet.
                      http://members.chello.nl/hw.weening of
                      http://members.tripodnet.nl/hielke_weening(english)

                      Is er iemand die aanvullingen of anderzins op- en/of aanmerkingen
                      heeft graag!!!!

                      Vriendelijke groeten
                      Hielke Weening

                    • hw.weening@wolmail.nl