Dopen Vriesland USA 1848-1875

    Message 1 of 3 , Jun 4, 2002
      Lijstgenoten,

      Op deze site: http://www.macatawa.org/~devries/baptism.html
      treft u de dopen aan van de Hollandsche Gereformeerde (Dutch Reformed Church) van Vriesland, Ottawa County Michigan in de periode 1848 - 1875. Let er wel op dat de schrijfwijze van diverse namen niet altijd correct is, maar in de meeste gevallen te herleiden valt.
      Een paar voorbeelden:
      Bercompas komt ook voor als Berkoompas;
      Sybrand de Hoop heeft 7 kinderen met Neltje Wyngaarden en 3 met Neeltje Wjngarden, terwijl het aannemelijk lijkt dat het om hetzelfde echtpaar gaat.
      Hetzelfde geldt voor Hendrik Hudson en Hendrik Husson met echtgenote Lena Netselaar, waarschijnlijk hetzelfde echtpaar (mogelijk van Zeeuwse afkomst, in welk veval de familienaam Huiszoon of Huissoon zal zijn geweest, wat op z'n Zeeuws als Huussoon wordt uitgesproken).
      Desalniettemin, voor diegenen die op zoek zijn naar geëmigreerde voorouders, een bron van informatie.

      Op http://www.macatawa.org/~devries/DutchSettlements.htm de historie van de Nederlandse "settlements" in West-Michigan.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

    • r.varkevisser
      Message 2 of 3 , Jun 4, 2002
        Nynke,

        Het is inderdaad, afgezien van allerlei opmaak- en schrijf-gebreken, een
        prachtige site.
        http://www.macatawa.org/~devries is de start van dit geheel.
        Nynke noemde al twee schepen, maar ik had ondertussen nog een derde gevonden
        uit het Friese (het westen van friesland)
        http://www.macatawa.org/~devries/willmary.htm

        Veel zoekplezier.
        groet,
        Roelof

      • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
        Message 3 of 3 , Jun 4, 2002
          Beste lijsgenoten,

          Hier zie je bevestigt hoeveele namen in Amerika (en minder zo in Canada) van
          Nederlandse oorsprong zijn. In dit geval eerst verHollandst en dan ook nog
          verEngelst) Hoe verder in de tijd terug (Niew Nederland en later United Empire
          Loyalists als emigres naar Canada, en in de voorgenoemde emigratie naar Michigan
          ), hoe vreemder de namen geworden zijn. Velen zijn langzamerhand helemaal
          verengelst zoals in Nynke's voorbeeld "Hudson". Een andere die ik tegenkwam is
          Davidson (veelal als Engels /Welsh beschouwd, maar evenwel van Davidszn, oftewel
          van Joodse afkomst).

          Who said: "What's in a name???!" Een variante spelling of in een andere taal kan
          het ware spoor helemaal verwarren.Daaom zijn we in Friesland zo gelukkig dat
          patroniemen en de manier van naamgeving zolang heeft geduurd.

          Vr groet,

          Keimpe

          "Nynke van den Hooven" <nynkevandenhooven@...> on 2002/06/04 07:41:57 AM

          Please respond to Friesland-genealogy@yahoogroups.com

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

          cc: (bcc: Ken Veldhuis/Lrcc)

          Subject: [Friesland-genealogy] Dopen Vriesland USA 1848-1875

[...]

          Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli
          1999 geposte berichten staat op