Re: [Friesland-genealogy] aardige bron?

    Message 1 of 4 , May 31, 2002
      Roelof,

      Een integer besluit.
      En gelijk maar een suggestie. Annemarth heeft in deze groep al een aantal malen geciteerd uit rolregisters van rechtbanken. Dat lijkt me een hele interessante bron. En ook een gigantische, naar ik aanneem, dus misschien is het toch niet zo'n geweldig suggestie :-)

      Groeten,
      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 4 , May 31, 2002
        Nynke,

        Groot hoeft op zich geen probleem te zijn, het hoeft allemaal niet in 1
        keer. Je kan zo'n bron op de te halen snelheid verwerken en ondertussen de
        verwerkte aanvoer op een website zetten. En als het klaar is bij het RAF
        aanbieden. Wybo Palstra heeft op die manier de qoutisatie ook aan de man
        gebracht. Daar mogen wij nu ook allen uit putten.
        Misschien kan Annemarth of het RAF iets over grootte, vorm en
        beschikbaarheid zeggen.
        Het moet eigenlijk (in de vensterbank) fotografeerbaar materiaal zijn, zodat
        het simpel per email te verspreiden is.
        Misschien moeten een aantal van ons een cursus 'oud schrift' doen, maar dat
        is voor je prive-onderzoek ook altijd praktisch.

        groet,
        Roelof

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Tjerk Tigchelaar
        Message 3 of 4 , Jun 1, 2002
          Beste lijst / lotgenoten,

          Even reagerend op het idee van Nynke; ik weet, dat er momenteel al
          vrijwilligers van de FAF bezig zijn om de rolregisters in her RAF te
          digitaliseren. Dit is echter werk dat lijfelijk in het archief moet
          plaatsvinden, daar de rolregisters in enkelvoud aanwezig zijn.
          Waar ook aan gewerkt wordt is het digitaliseren van de notariele repertoria.
          Dit is een klus die ook thuis gedaan kan worden, daar de repertoria in
          tweevoud aanwezig zijn. Hier ben ik zelf druk mee doende.
          Alletwee zijn het gigantische klussen.
          Kortom: inklop werk genoeg te doen en aarzel niet je aan te melden bij de
          FAF.

          Groeten,
          Tjerk Tigchelaar

          E-mail:
          feenlaar@...
          Genealogische homepage:
          http://home.wanadoo.nl/feenlaar/index.htm

        • annemarthsterringa
          Message 4 of 4 , Jun 1, 2002
            --- In Friesland-genealogy@y..., "Tjerk Tigchelaar" <feenlaar@w...>
            wrote:
> [...]
            > Alletwee zijn het gigantische klussen.
            > Kortom: inklop werk genoeg te doen en aarzel niet je aan te melden

            Tjerk,
            Je neemt me de woorden uit de mond:
            De notariële repertoria, prachtige bron met uit het leven gegrepen
            informatie!
            Dat er al aan de rolregisters wordt gewerkt, wist ik niet. Niet goed
            opgelet zeker toen je me de eerste beginselen van zoeken in de
            rechterlijke archieven bijbracht.
            Ik ga me meteen aanmelden bij de FAF.
            Groetnis,
            Annemarth