9688Re: [Friesland-genealogy] Eelke Eelkes de jong

  • Marianne Hoogma
    May 1, 2002
      Wil Jong schreef:

      >Ik heb allerlei gegevens uitgeplozen en er veel aan gehad maar er
      >blijven een paar vragen open.
      >
      >Ik zoek nog de geboortedatum en overlijdens datum van Eelke Eelkes jr.
      >gedoopt 07-09-1746 en de datums van zijn vrouw Baukje Tietes/Tjittes,
      >weet niet wanneer zij gedoopt is.

      Hallo Wil,
      Baukje Tjittes/Tietes is overleden voor 1783, want in dat jaar is haar
      echtgenoot Eelke Eelkes jr. hertrouwd. Ik weet niet of de RK begraafboeken
      van Workum voor de eeuwigheid bewaard zijn gebleven. Misschien weet iemand
      dat in deze nieuwsgroep. En anders kun je het zeker vinden op de site van
      het Ryksarchyf Leeuwarden bij de daar te vinden DTB's die nog niet on-line
      staan, maar daar wel zijn te raadplegen.

      >Ook zoek ik de geboorte/overlijdens datum's van de 17 kinderen van zijn
      >vader Eelkes Eelkes sr. (overl:20dec 1782-geb:?)

      Wil, geboortedata worden vaak niet vermeld in de DTB's. RK kinderen werden
      zo snel als mogelijk gedoopt, dus die geboortedata zullen niet erg veel
      vroeger, hooguit een dag of twee, verschillen van de doopdatum. Houd dus
      maar gewoon de doopdatum aan als uitgangspunt. De doopdatum is ook een
      bewijsstuk bij de huwelijken in het begin van de negentiende eeuw en niet
      de geboortedatum. Die exacte geboortedata werden er voor 1811 afhankelijk
      van de nauwgezetheid van de pastoor of zijn koster soms bijgezet, maar
      meestal niet.
      De RK huwelijken schift je snel van de protestantse door op de site van het
      Ryksarchyf bij huwelijksgegevens voor 1811 het patroniem in te tikken en
      daarna het woord parochie. Daarna kun je kijken of het genoemde echtpaar
      ook bij de huwelijken voor het Gerecht o.i.d. wordt genoemd. Het wettig
      huwelijk was niet altijd op dezelfde datum als het kerkelijk huwelijk.

      Overlijdensdata kun je ook vaak vinden in de huwelijkse bijlagen van
      eventuele kinderen die na 1811 zijn gehuwd. Als er kleinkinderen niet al te
      lang na 1811 zijn gehuwd, vind je in die huwelijkse bijlages zelfs gegevens
      van de grootouders, dat is althans mijn eigen ervaring met enkele Friese
      voorouders Hoogma.

      Hieronder nog wat aanvullingen. Ik weet zelf ook niet veel meer van deze
      takken. Zelf gaat mijn interesse uit naar Tjitte Eelkes de Jong (zoon van
      Eelke Eelkes jr) die met dispensatie wegens bloedverwantschap in de 4e
      graad huwde met Jeltje Rinses Veldman op 9 nov 1806 RK te Workum. Ben er
      zelf ook nog niet achter hoe die 4e graads verwantschap in elkaar steekt.
      Haar voorouders noemen zich ook Hogema voor 1811. Heb wel meer over haar
      voorouders. Twee van de kleinzonen van Titte Eelkes de Jong trouwen weer
      met twee zusje Hoogma. Op die manier zijn zoals zo vaak vele RK families in
      Friesland weer aan elkaar verwant.

      Bij de volgende suggesties ben ik uitgegaan van de juistheid van de
      doopdata van de door jou genoemde kinderen die ik dus nog niet heb kunnen
      controleren.

      >Jeltje doop: 28-12-1750
      Een Jeltje Eelkes huwt 27 nov 1772 RK te Workum met Lieuwe Ages.

      >Jelle doop: 31-10-1753
      Een Jelle Eelkes huwt 29 mei 1781 RK te Workum met Doedtje Pitters.

      >Frouk doop: 03-03-1763
      Een Frouk Eelkes trouwt op 8 juni 1790 RK te Workum met Rintje Arjens. Een
      Rintje Arjens gaat zich vanaf 1811 De Beek noemen. Hij woont dan te Workum
      en heeft twee kinderen: Aaltje van 19 en Eelke van 12 jaar. Omdat er verder
      geen kinderen zijn, zou Frouk voor 1811 kunnen zijn overleden. Dochter
      Aaltje uit dit huwelijk is overleden op 9 oktober 1838 te Stavoren. Haar
      ouders worden in de overlijdensakte genoemd: dochter van Rintje Arjens en
      Froukje Eelkes de Jong.

      >Dieuwke doop: 28-08-1766
      Een Dieuwke Eelkes is wrs. twee maal gehuwd. De eerste keer met Gerben
      Douwes op 14 mei 1790 RK te Workum en de tweede keer met Jan Lieuwes op 18
      okt 1807 RK te Workum.
      Een of deze Dieuwke is overleden als Dieuwke Eelkes op 13 febr 1812 Workum,
      45 jaar en gehuwd.

      >Grietje doop: 11-12-1767
      Ook in het gezin van Eelke Eelkes jr. kwam een Grietje voor. Bij de RK
      huwelijken Workum komen diverse Grietje Eelkes voor, maar ik weet niet wie
      een dochter was van Eelke jr. of sr. of misschien van een nog onbekende
      Eelke.

      >Andries doop: 07-11-1771
      Een Andries Eelkes trouwt op 27 april 1800 RK te Workum met Attje Ruurds.
      Bij de geboorten Workum na 1811 komen nog kinderen voor van Andries Eelkes
      de Jong en Attje Ruurds Piekema tot 1818. Ook in het gezin van Eelke Eelkes
      jr. komt een Andries voor, maar die is gedoopt in 1791.

      >Jetje doop: 13-07-1776
      Jetje zou misschien identiek kunnen zijn met Ytje. Een Ytje Eelkes is op 22
      sep 1799 te Workum RK getrouwd met Jacob Robijns en overleden als Ytje
      Eelkes de Jong op 21 jan 1834 Workum, 58 jaar en gehuwd.

      Zoals je ziet houd ik veel slagen om de arm, want de originele aktes heb ik
      niet ingezien. Je zal dus alles wat ik aandraag nog moeten checken. Maar
      misschien geven deze namen en data weer wat aanknopingspunten.

      Wil, succes met dit puzzeltje. En houd me op de hoogte!

      Marianne Hoogma
    • Show all 3 messages in this topic