9118Nogmaals Oosterbaan: Melle Gerryts x Riemke Foekes 1798

  • Liekele HELMUS
    Apr 8, 2002
      Eerder stelde ik reeds onderstaande vragen.
      Op de vraag naar de betekenis van de familienaam Oosterbaan heb ik
      duidelijke antwoorden ontvangen.
      Voortschrijdend inzicht levert op dat in de plaats Blija, toen toch zeker niet zo groot,
      naast Oosterbaan ook de familienamen Zuiderbaan, Westerbaan en Noorderbaan in
      1811 werden aangenomen. Wel erg veel touwslagerijen dan?
      Ik ben nog steeds op zoek naar meer gegevens van de ouders van Melle Gerrits en
      Riemke Foekes.

      L.S.

      Op 4 mrt 1798 huwt onderstaand echtpaar, waarbij de aantekening dat Riemke
      Foekes is en niet Doedes. RAF zegt van niet maar ik van wel!!
      DTBL regio 3: noordoost Friesland

      Trouwregister Hervormde gemeente Reitsum-Genum-Lichtaard, 1798
      DTB nr: 242, 1733 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 4 maart 1798, Genum
      Man: Melle Gerryts, Raard
      Vrouw: Riemke Doedes m/z Foekes, Genum (Ryemke?)

      Melle neemt in 1811 de familienaam Oosterbaan aan. Van Riemke Foekes kan ik (tot nu toe) niets betreffende
      Napoleon vinden:
      Aangenomen familienaam 1811 Oosterbaan, Melle Gerrits, Blija

      k. Gerrit 13, Sijke 11, Jantje 7, Foeke 5, Antje 1

      Mairie Blija, fol. 22v

      De overlijdensakte van Melle Gerrits geeft aan (met dank aan TT!) dat zijn ouders Gerrit (Gerard lijkt mij onwaarschijnlijk!)
      Melles en Sijke Gerbens waren en van zijn vrouw Riemke Foekes: Foeke Pieters en Jantje Jans.
      Hun huwelijken heb ik tot nu toe op de w/s van het RAF niet gevonden. Ook de Quotisatie van 1749 geeft welleswaar een
      Foeke Pieters maar uit Irnsum en is 'm dus hoogstwaarschijnlijk niet.
      Van de kinderen van Melle en Riemke huwt Gerrit met Elisabeth Welmoeds met nageslacht in de USA.

      Vragen: wat is de betekenis van de familienaam Oosterbaan;
      heeft iemand wel meer gegevens van de ouders van Melle en Riemke?

      Groetnis,