8746RE: [Friesland-genealogy] Re: Oosterbaan: betekenis?

  • r.varkevisser
    Apr 2, 2002
      Hinke, Annemarth en anderen,

      Meertens geeft als bij de verklaring over de naam Oosterbaan van 5 optie's
      driemaal iemand met of werkend bij een lijnbaan:
      Annemarth, een lijnbaan was (bij mijn weten) vaak buiten en niet in een
      ruimte, vanwege de benodigde lengte.
      Roelof

      Van Meertens Instutuut:
      • Naar aanleiding van het bezit van een lijnbaan aan de Oosterstadsvest
      te Harlingen [O. Schutte, 'Het doopsgezinde geslacht Oosterbaan', in: dNL 102
      (1985), p 216].

      • Wybren Fongers Oosterbaan (Sneek 1635-1696), lijndraaiersfamilie met
      lijnbaan op het Oosterbolwerk ['Wapenregistraasje', in: Genealogysk Jierboekje
      (1986), p 92].

      • Arjen Everts Oosterbaan (nr 4078), geb. Harlingen 1631, lijnslager op
      de Oosterstadsvesten [Nieuwland-1987, p 68].
      • [E.W. van Vliet, 'Een oud-geslacht-register van de familie
      Oosterbaan', in: GN 9 (1954), p 11].

      • Willem Jansz Oosterbaan, Noortwijck Binnen 1653, wagemaecker; Willem
      Jansz Oosterbaen, schepen van de heerlijkheid Noordwijk, 1665 [H. Boeke,
      'Weerbare Noordwijkers uit 1653', in: De Blauwdotter. Uitgave van het
      genootschap Oud-Noordwijk (1978), nr 29, p 18; ibid., nr 30, p 4].

      • [D. de Boer, Geslacht Oosterbaan in Monnickendam - 1761, Monnickendam
      1996-97].

      >===== Original Message From Friesland-genealogy@yahoogroups.com =====
      >Hi Roelof, wat bedoel je daarmee te zeggen?
      >Een lijnbaan (Engels: rope walk/yard) was een lange ruimte in een
      >touwslagerij waar de touwen hingen. Gewoon onderdeel van de
      >infrastructuur van havensteden. Beroemd is natuurlijk de lijnbaan van
      >Rotterdam omdat die als straatnaam bewaard is gebleven maar
      >bijvoorbeeld ook Gorredijk had een lijnbaan.
      >Mei freonlike groet,
      >Annemarth
      >
      >En in heel veel dorpen en steden in Friesland vind je nog een Lijnbaanstraat,
      o.a. Joure. En waren er in sommige plaatsen misschien meer dan één lijnbaan??
      Zo ja, één in het Oosten (Oosterbaan) en één of meerdere op een andere
      plaats???

      >Voor 'baan' zijn er echter nog wel meer betekenissen natuurlijk.
      >
      >Misschien is uit te vinden wat de gene voor beroep had toen de naam in
      gebruik werd genomen?? Soms geeft dat een verklaring.