7922Re: [Friesland-genealogy] Bangma

  • roelof varkevisser
    Mar 1, 2002
      Onno,

      Dat de leeftijden bij naamsaangifte niet deugen is een vrij normaal
      verschijnsel, checken van geboorte-/doopdata leverde mij vele malen
      afwijkingen op.
      Niet alleen bij de 1811-aangiften ging dat regelmatig fout, ook de
      leeftijden die worden vermeld in overlijdens-akten zijn regelmatig niet
      juist.
      Van mijzelf uitgaande: ik moet regelmatig rekenen als men om mijn leeftijd
      vraagt. En ik weet dat ik daar zeker niet alleen in sta.
      Als dit in vroeger jaren ook zo was, was het vermelden van de leeftijd veel
      moeilijker, daar velen niet behoorlijk konden rekenen en schrijven.
      Even over de naams-aanname van Meindert Barteles. Het was voor minder
      'adelijke' mensen niet afwijkend de naam aan te nemen van zijn meer
      'adelijke' vrouw. De naam Bangma werd al ver voor 1811 gevoerd, maar
      kennelijk niet door zijn familie.
      bijgaand zijn kwartierstaatje

      1 Meindert Barteles, geboren 6-9-1779, gedoopt 26-9-1779 te Pingjum
      2 Bartle Johannes, gedoopt 19-1-1739 te Zurich
      getrouwd op 24-5-1767 te Pingjum met
      3 Antje Meinderts Hiddama, gedoopt 18-9-1740 te Longerhouw
      4 Johannes Broers, geboren ca. 1715
      samen met
      5 Hykke Bartles, geboren ca. 1715
      6 Meindert Watses Hiddema, gedoopt 13-1-1695 te Longerhouw
      getrouwd op 28-10-1736 te Longerhouw/Schettens met
      7 Gertje Pijtters Donia, geboren ca. 1700
      12 Watse Piers, gedoopt 2-2-1664 te Longerhouw
      getrouwd op 14-8-1687 te Longerhouw met
      13 Renske Meinerts, geboren ca. 1668 te Longerhouw
      24 Pier Watzes, geboren ca. 1634, gedoopt 12-3-1652 te Schettens
      getrouwd op 23-1-1659 te Schettens met
      25 Bauck Ates, geboren ca. 1635
      26 Meinert Piers, geboren ca. 1640
      getrouwd op 25-10-1668 te Parrega met
      27 Foockel Tialks, gedoopt 2-8-1646 te Hieslum
      54 Tjalke Jans, geboren ca. 1615
      getrouwd op 3-5-1635 te Hieslum met
      55 Ibel Piers, geboren ca. 1615