6903Re: [Friesland-genealogy] FW: dykstra

  • Tette.Hofstra@t-online.de
    Dec 30, 2001
      Hallo Appy de Vries,

      bedankt voor de additionele informatie. Van mijn kant heb ik - behalve
      onderzoek, die een neef van mij - J.G. Hofstra- deed, het volgende uit
      "Meiers en landheren te Oldeboorn in de 18e eeuw" van Marten Groen,
      betr. plaats 54:

      "Meier in 1640 was Heert Pieters, stamvader van o.a. de Dijkstra's..........
      en landheer Jan Reiners c.s. Als Heert Pieters in 1666/7 overlijdt (zijn
      herkomst en zijn vrouw zijn mij onbekend), volgt zoon ABE HEERTS, in 1661 met
      BERBER AUKES van Haskerdijken getrouwd, hem op. Uit een afrekening die Abe
      Heerts in 1667 geeft over het voogdijschap van zijn vader over de goederen van
      Meine Sytzes maak ik op dat Heert Pieters ook een dochter Antje had, die in
      1664 met Hylke Jans trouwde. Dit echtpaar is mij onbekend. GREULT HEERTS, die in
      1665 Antje Wybes van Haskerdijken trouwde, is vermoedelijk ook een zzon, maar
      hij wordt niet in de afrekening genoemd. (IK vermoed dat hij vlak na zijn
      huwelijk overleden is.)............."

      "Van ABE en BERBER vond ik 6 kinderen, nl. GREULT, die 1698 met BAUKJE
      SJOUKES van Grouw trouwt en zich aldaar vestigt (mijn voorouders T.H.),
      Klaske.......,Sytske..............,Heert............ Ypkje........en
      Auke."

      Ik ga er maar van uit, dat Aldert Heerts indentisch is met ABE HEERTS.

      Is PIER HEERTS een broer van hem ? Dat kan ik niet vinden.

      Een dochter van de door U genoemde Pier Hayes en Tettje Hofstra, nl. Gerbrig
      Piers Piersma, *8.10.1788, + 7.12.1866, in Oldeboorn, trouwt op 17.4.1811 met
      haar neef Hotze Tettes Hofstra, * 24.7.1785, + 21.2.1866 in Oldeboorn. Zij zijn
      mijn bet-bet-overgrootouders.

      Ik wist niet, dat er publicaties "Boerderijboeken van Friesland" bestaan. Wie
      heeft daarover meer inlichtingen ?

      groeten

      Tette Hotze Hofstra