Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

5836Re: [Friesland-genealogy] Re: Aangenaam kennis te maken

Expand Messages
  • Nynke van den Hooven
    Oct 2, 2001
    • 0 Attachment
      Hoi Peter,

      Heel erg bedankt voor het aanvullen (en checken!; ik zie hier toch een familie-overeenkomst :-)) van mijn gegevens. Het is inderdaad merkwaardig dat de tweede Aebeltje in de geboorte-aktes op het Ryksargyf niet terug is te vinden. Overigens kon ik ook de overlijdensaktes van Hendrik (overl. 1941) en Gerrit (overl. 1884) niet vinden. De vergissing met de tweede "andere" Gerrit lijkt inderdaad voor de hand te liggen, gezien het feit dat diens vader Jeljer heette wat erg op Jelle lijkt.

      Mijn moeder vertelde dat ze vroeger zo verwend werd door haar Muoike Arendje omdat ze (mijn moeder) naar haar overleden zuster (van Arendje: Hiltje Keulen) was vernoemd. En vertelde terloops dat haar nicht Hinkje (een dochter van Arendje) nog leeft. Het heeft dan ook een tijdje geduurd voor ik in de gaten had dat het om haar oud-tante Arendje ging (geb. in 1877 en gehuwd in 1906) en om haar nog in leven zijnde achternicht Hinkje. Om de simpele reden dat je er niet bij stil staat dat iets wat zo ver weg in de tijd ligt nog in het geheugen kan zitten van een "hedendaags" iemand. Zo'n link tussen het heden en het verre verleden kun je je haast niet voorstellen. Overigens.... 17 kinderen krijgen ook niet! Om er vervolgens 7 op jeugdige tot zeer jeugdige leeftijd weer te moeten afstaan. Maar goed, dit terzijde.

      Nogmaals bedankt en groeten,
      Nynke.
      ----- Original Message -----
      From: Peter Boersma
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Monday, October 01, 2001 9:58 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: Aangenaam kennis te maken


      Hallo Nynke,

      Nou, daar gaan we:

      1.. Martje (Hemelum 11-3-1865)
      2.. Emke (Hemelum 23-6-1866 - 2-11-1914)
      3.. Jan (26-7-1867)
      4.. Rinske (Molkwerum 5-9-1868)
      5.. Akke (Molkwerum 23-8-1870 - Utrecht 1-3-1911)
      6.. Hiltje (Molkwerum 30-9-1871 - 24-10-1925; je overgrootmoeder)
      7.. Arendtje (Molkwerum 5-5-1873 - Sneek 4-8-1874)
      8.. Hendrik (Sneek 11-7-1874 - 19-5-1941)
      9.. Doodgeboren zoon (Sneek 16-5-1876)
      10.. Arendje (Sneek 10-5-1877)
      11.. Grietje (Oosthem 12-5-1878 - Oosthem 5-9-1878)
      12.. Gerlof (Oosthem 14-6-1880 - 28-11-1906)
      13.. Grietje (Oosthem 15-8-1881 - 7-2-1936)
      14.. AEbeltje (Oosthem 13-12-1882 - Oosthem 13-12-1882)
      15.. AEbeltje (Oosthem 19-5-1884 - Sondel 12-7-1896)
      16.. Gerrit (Oosthem 19-5-1884 - Oosthem 19-5-1884)
      17.. Minne (Sondel 8-9-1886 - Sondel 27-3-1887)

      De teller stopt dus pas op 17!
      Uit ervaring weet ik dat de datums in het boekje van mevrouw Brinkman
      niet zo heel erg betrouwbaar zijn. Omdat ik niet graag foutieve
      informatie door wil geven heb ik de vrijheid genomen eea even na te
      kijken op het Ryksargyf. Het bleek inderdaad dat vaak de
      aangiftedatum of soms een geheel afwijkende datum was afgedrukt in
      het boekje. Bovendien stond het levenloos geboren kindje niet in het
      boekje en ook de tweede Arendje niet. Verder stond er nog een Gerrit
      in, geboren op 2-4-1885. Hoewel op zich aannemelijk, schrijft het
      Ryksargyf deze Gerrit Keulen aan andere ouders toe. Tenslotte kon ik
      de geboorteakte van de tweede AEbeltje (in het boekje staat ze
      aangeduid als tweeling samen met Gerrit) niet vinden, hoewel op de
      overlijdensakte de leeftijd (12 jaar) wel klopt. Ik heb haar dus toch
      maar opgenomen.

      Graag gedaan en groeten,
      Peter

      <knip>



      [Non-text portions of this message have been removed]
    • Show all 22 messages in this topic