5619Re: [overijssel-genealogy] van der VEGT.

  • menno.vanderhauw@engelhard.com
    Sep 1, 2001
      Jack

      Prof M. Groen (Lijsterbesstraat 3, Nuenen) heeft drie boeken geschreven
      over Oldeboorn, nl burgers van Oldeboorn in de 18e eeuw, Meiers en
      Landheren te Oldeboorn in de 18e eeuw en .Burgers te Oldeboorn in de 19e
      eeuw
      Hierin beschrijft hij per huis alle bewoners en eigenaren vanaf 1650-1830
      met hun familiaire relaties.

      Hier de gegevens over Martinus van der Vecht(Vegt)

      In 1713 trouwt Martinus van der Vecht met de weduwe Aukje Ydes. Deze
      trouwerij verloopt niet op rolletjes, aangezien blijkt dat van der Vecht
      trouwbeloften gedaan had aan een zekere Hendrina Egberts uit Donkerbroek.
      Hij wordt voor 3/4 jaar geschorst als predikant als hij zijn zoon bij
      Aukje, Herman Koops, laat dopen. Dat gebeurt in 1714. Maar het kind
      overlijdt, evenals tweemaal een dochter Katrien, die in 1716 en 1720
      gedoopt werden. De derde dochter Katrien blijft in leven en trouwt in 1744
      een zekere Tjeerd uit Leeuwarden die zich Ydema noemt. Tjeerd en Katrien
      laten in 1750 een zoon Herman Koops en in 1752 een dochter Aukje te
      Oldeboorn dopen. In 1783 verkoopt Herman Koops 'van der Vecht' het
      ouderlijk huis te Oldeboorn.

      Een zijtak van mijn familie noemt zich later te Oldeboorn ook van der Vegt.
      nl Gerrit Arjens. Toen zijn vader wees was geworden was zijn voogd Martinus
      van der Vecht. Dit beviel blijkbaar goed.

      In De dagboeken van Lieuwe Jans de Jong (1825-1855) uitgegeven door
      drukkerij "de Jong" (dit zijn zijn nakomelingen) worden ook vdegt
      besproken.
      Deze boer te Oldeboorn krijgt op 30 mei 1835 een nieuwe knecht genaamd
      Rinze Wiebes vd Vegt.
      Op 11 december 1835 keerde Rinze terug met zijn paspoort van volbrachte
      dienst voor het vaderland te den haag.
      Op 13 mei 1836 vertrekt RW vd Vegt.

      Op 19 april 1852 was de koninklijke inkomst lijsterrijk in onze hoofdstad
      Leeuwarden. Wat eere, wat feesten , de couranten zijn er vol van. Vanaf
      Harlingen waar hij met den stoomboot aankwam, rondsom waar hij geweest is,
      zelfs in de boerderije van R.W. vd Vegt.

      31 maart 1854 : Longziekte bij het vee van RW van der Vegt te Akkrum.

      31 oktober 1843 overlijdt een kind van Tjeerd W. van der Vegt aan de
      mazelen en/of kinkhoest. naderhand nog een van der Vegt.

      Uit Wumkes Stads en Dorpskroniek (1700-1900). Dit fragmenten uit de
      Leeuwarder Courant.

      13 juli 1700 : Volgens besluit van Gedep. Staten scheiden Donkerbroek en
      Haule zich af van Oosterwolde c.a. en constitueeren zich tot een bijzondere
      gemeente, die een eigen leraar beroept nl Martinus van der Vecht.

      2 oktober 1823 : Gedeputeerden machtigen R. en S.W. van der Vegt te
      Beetsterzwaag tot opmeting der veenderijen.

      Menno van der Hauw

      "j. van der
      vegt" To: <overijssel-genealogy@yahoogroups.com>
      <j.vander.vegt@ cc:
      hccnet.nl> Subject: Re: [overijssel-genealogy] van der VEGT.

      08/31/01 10:37
      PM
      Please respond
      overijssel-gene
      alogy

      > Ietsje eerder (halverwege 18e eeuw) was er in Oldeboorn (Friesland) een
      > dominee genaamd Marinus van der Vegt (Vecht), ook predikant Ned. Herv.
      > Kerk.
      > Over zijn achtergrond weet ik verder weinig.

      Deze Van der Vegt komt nog niet voor in mijn bestanden. Kun je iets meer
      vertellen over de bron waar je deze naam tegenkwam?

      Vriendelijke groet uit Delft,

      Jack van der Vegt

      Stuur om af te melden van deze groep een bericht aan/To unsubscribe from
      this group, send an email to: