55913Ynto Nauta

  • Pera
    Nov 28, 2013

      Beste lijstgenoten,

      Ynto Nauta is geboren omstreeks 1730 in Leeuwarden. Ynto is overleden in 1792 in Midwolda, Oldambt. Hij trouwde op 14-06-1750 in Pietersbierum, Franekeradeel met Sjoukjen Jelles Poelstra. Sjoukjen is overleden op 22-11-1779 in Ulrum. Daarna trouwde Ynto Nauta op 04-06-1781 in Ulrum met Geesje Freriks Kuiper.

      Ynto Nauta was hervormd predikant te Burum en Munnekezijl vanaf augustus 1753. In 1775 werd hij echter uit zijn ambt gezet, omdat hij doopsgezind was geworden. Daarna werd hij predikant bij de doopsgezinde gemeente te Ulrum in 1779. In 1783 vertrok hij naar Midwolda (Oldambt), waar hij ook overleed.

      Uit zijn beide huwelijken heb ik geen kinderen kunnen vinden. Wel is het zeker, dat hij in Leeuwarden is geboren. Mogelijk was hij de zoon van Ruurd (Ruirdt) Nauta. In dat geval is hij gedoopt als Ynte Nauta op 7 oktober 1725 te Leeuwarden. Graag zou ik willen weten, wanneer hij is geboren en wie zijn ouders waren.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

    • Show all 9 messages in this topic