      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: nynkevandenhooven@...
      Date: Fri, 8 Nov 2013 19:40:36 +0100
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Bijlsma vervolg

      Mattie,

      Zoals al bleek bij Tieke Bijlsma’s kinderen is de kans groot dat vernoemingen bij kinderen van ongehuwde moeders anders verlopen dan bij kinderen van gehuwde moeders. Tieke noemde haar eerste zoon Fokke, wat een vernoeming naar haar moeder zou kunnen zijn, maar vervolgens werd een dochter Rienkje en daarna een Lieuwe geboren. Rienkje zou vernoemd kunnen zijn naar Tiekes broer Rienk, maar de naam Lieuwe was in Tiekes familie (voor zover ik heb kunnen zien) “nieuw”.

      Kinderen van ongehuwde moeders werden ook wel vernoemd naar de biologische vader. Ik ben zelfs een keer een geval tegengekomen waarbij het kind behalve een “gewone” voornaam, ook nog een mannelijke voornaam + patroniem + achternaam als aanvullende voornamen toebedeeld kreeg! Dan kun je er bijna van uitgaan dat dat de naam van de biologische vader geweest moet zijn!

      Of de in Oldekerk geboren en overleden Lieuwe een zoon was van de eveneens in (de gemeente) Oldekerk geboren Dirkje lijkt waarschijnlijk, maar valt (nog) niet in aktes na te gaan en misschien sowieso niet. Als in zijn geboorteakte niet alleen de naam van zijn moeder, maar ook haar leeftijd vermeld wordt, kun je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen of zij dezelfde is als de in 1892 in Niekerk geboren Dirkje Bijlsma.

      Overigens trouwde Dirkje op 23 mei 1919 in Oldekerk met Ietsen Pool. In de huwelijksakte wordt Dirkje als Dirkje Bijlsema vermeld.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven