55790Re: [Friesland-genealogy] Re: Hendrik Wybrens

  • Douwe Stellinga
    Oct 20, 2013
      Dag Klaas,

      Ik dacht even wat aanknopingspunten te hebben om verder te kunnen, maar van de in jouw bericht genoemde kinderen (Antje, Wybren, Eelk, enz...) kan ik vrijwel niets terugvinden op Tresoar, behalve dan een huwelijk en kinderen van Foukjen Hendriks, een dochter van Hendrik Wybrens. Een huwelijk van Hendrik Wybrens met Sytske of Antje Harmens op 18-7-1723 in Hemelum: onvindbaar! Een geboorte van Hendrik als zoon van Wybren Tijsses: onvindbaar!
      En dan blijkt ook een aantal gegevens die jij meldt over het huwelijk van Wybren Tijsses en Getjen Hendriks overgenomen van mijn website www.stellinga.net en geplaatst in "genealogie Sevinga" op genealogieonline.nl.. Ik heb dat op mijn website gezet, omdat ik in de correspondentie van mijn overleden vader schriftelijke mededelingen van ene W.Tj. Vleer (een genealogie-onderzoeker die rond 1950 door een familielid was ingeschakeld om de stamboom uit te zoeken) aantrof over Wybren Tijsses en zijn huwelijk met Getjen Hendriks. Ik kon dat huwelijk en meer gegevens nergens terugvinden. Dan meldt "genealogie Sevinga" een huwelijk van NN Wybrens Stellinga met Thijs Piers. Het is mij helaas niet gelukt om dat bewijsbaar aan te tonen en daarom stel ik op www.stellinga.net "Vooralsnog is het onmogelijk geweest om stroom B aan te sluiten op stroom A."
      Ter verduidelijking: Stroom A zijn mijn voorouders waaronder Wybren Tijsses en Thijs Piers. Stroom B is een reeks Stellinga's uit Minnertsga, waaronder Hessel Wybrens Stellinga. Die Hessel uit Minnertsga en Thijs Piers uit Gaasterland heb ik op geen enkele manier bewijsbaar aan elkaar kunnen aansluiten en dat meld ik ook herhaaldelijk op mijn website!! In de genealogie Sevinga staat mijn "wild guess" als waarheid vermeld, helaas!
      Ik heb aan de maker van de genealogie Sevinga het volgende gevraagd:
      "U vermeldt een NN Wybrens Stellinga, *circa 1625, getrouwd met Thijs Piers. Heeft u buiten mijn veronderstelling/ "wilde gok' op www.stellinga.net daar bewijzen voor gevonden??? Dan zou ik het bijzonder op prijs stellen om die bewijzen van u te vernemen.. Ik kan ze namelijk niet vinden.... "
      Het antwoord:
      "Ik heb mij volledig op u verlaten"
      Mijn reactie:
      "Wellicht kunt u een opmerking toevoegen, dat dit onbewijsbaar is tot nu toe...
      En dan is het ook wel netjes, als u er bij vermeldt hoe u aan die informatie komt!"
      Waarop ik verder niets heb gehoord!

      Dit leidde even af erg van mijn zoektocht naar mijn voorouders: Ik ben nog steeds heel erg geïnteresseerd in die Hendrik Wybrens die met Sytske Harmens getrouwd zou zijn. Kan jij daar iets meer van vinden??

      met vriendelijke groet,

      Douwe Stellinga