      From: Pera
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Saturday, October 19, 2013 3:02 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: Hendrik Wybrens

      Hallo Douwe,

      Het is wel heel verleidelijk om Wybren Tijses en Hendrik Wybrens als vader en zoon te zien. Op Tresoar worden maar twee kinderen van Wybren (Wijbren) Tijses genoemd. Dat zijn Tijs en Pier Wybrens. Misschien heb je toch iets aan de volgende gegevens:

      OUDEMIRDUM (FR)

      Eigentijdse kopie van een onderhandse verantwoording, afgelegd door Cornelis Cornelisz, huisman in Oudemirdum als administrerend curator over de boedel van Uylk Salings, minderjarige dochter van de overleden Tjalling Euwes uit Oudemirdum en Wijbrigh Hylkes, afgelegd aan de tegenwoordige curatoren over het weeskind: Age Dirks en Jets Jayties, d.d. 28-9-1722. Manuscript, folio, 16 p.

      Cornelis Cornelisz had het voogdijschap in 1715 overgenomen van Wybren Tijses. In de rekening een groot aantal namen van inwoners van Oudemirdum

      Bestelnr: 6997

      Bron: http://www.vandersteur.nl/manuscripten/cat27_online.php?page=21&letter=

      Persoonlijke gegevens Wijbren Tijses <!--[if !vml]--><!--[endif]-->
      a.. Hij is geboren rond 1660 in Oudemirdum, Balk, Gaasterland, Gaasterlân-Sleat, Friesland.
      b.. Hij is overleden 1715 in Oudemirdum, Balk, Gaasterland, Gaasterlân-Sleat, Friesland, hij was toen 55 jaar oud.
      Hij is getrouwd met Getjen Hendriks voor 1695 te Oudemirdum, Balk, Gaasterland, Gaasterlân-Sleat, Friesland.

      Kind(eren):

      1.. Tijs Wijbrens 1695-????
      2.. Pier Wijbrens 1695-???? <!--[if !vml]--><!--[endif]-->
      Bron: http://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-johannes-zijlstra/I1071450272.php

      (De doop van deze twee kinderen wordt ook vermeld op Tresoar.)

      170 Hendrik Wybrens.
      Gehuwd voor de kerk op 18-07-1723 te Hemelum met
      171 Sytske Harmens, geboren te de Wiel.

      Uit dit huwelijk:

      1.
      Antje Hendriks, gedoopt (hervormd) op 29-08-1723 te De Wiel.

      2.
      Wybren Hendriks, gedoopt (hervormd) op 24-12-1724 te De Wiel.

      3.
      Eelk Hendriks, gedoopt (hervormd) op 27-10-1726 te De Wiel.

      4.
      Geertje Hendriks, gedoopt (hervormd) op 10-07-1729 te De Wiel, overleden voor 1736.

      5.
      Jan Hendriks, gedoopt (hervormd) op 01-07-1731 te Mirns.

      6.
      Foukjen (Fouw) Hendriks, gedoopt (hervormd) op 26-04-1733 te Bakhuizen (zie 85).

      7.
      Geertje Hendriks, gedoopt (hervormd) op 25-03-1736 te Bakhuizen.

      8.
      Grietje Hendriks, gedoopt (hervormd) op 20-04-1738 te Bakhuizen.

      Bron: http://home.kpn.nl/pboersma.001/v/v.htm#BM11005

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera
      <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
      <!--[endif]-->

      Dag allemaal,

      Van mijn voorvader Wybren Tijses (geboren circa 1665) vind ik het volgende:

      Stemkohier 1728 Oudemirdum (Gaasterland)
      Stem nr. 14, aantal stemmen: 1
      Zakelijk gerechtigden:
      Wybren (WIEBREN) Tijses erfgenamen, eigenaar
      Wybren (WIEBREN) Tijses weduwe, gebruiker
      Bron: Stemkohieren 1728, gedrukt op last van de Staten van Friesland (Leeuwarden 1730). Orig.: Toegang 5, inv. nr. 3301

      en

      Stemkohier 1728 Mirns en Bakhuizen (Gaasterland)
      Stem nr. 27, aantal stemmen: 1
      Zakelijk gerechtigden:
      Wybren (WIEBREN) Tijses weduwe en erfgenamen, eigenaar
      Hendrik Wybrens (WIEBRENS), gebruiker
      Bron: Stemkohieren 1728, gedrukt op last van de Staten van
      Friesland (Leeuwarden 1730). Orig.: Toegang 5, inv. nr. 3301

      Mag ik hieruit concluderen, dat Hendrik Wybrens een zoon is van Wybren Tijses?? Ik kan geen doop van Hendrik vinden...

      Douwe Stellinga