55704RE: [Friesland-genealogy] verkoop huizen en zorgras

  • JP Mels
    Sep 25, 2013

      Beste Martien,

      Uit het boek,

      Veld, huis en bedrijf: landbouwhistorische opstellen

      Door Obe Postma

      Zorgras, gras dat met tuieren  afgegraasd wordt. ( zie ook sorgras )

      Op internet vind ik de volgende beschrijving van tuieren. Vrij vertaald.

      Tuieren, bij een tekort aan weidegrond kun je het schaap, geit, aan de “stik” zetten. Een ijzeren pen in de grond waaraan het beest met een touw is vast gezet. Het beest begraasd dan bijvoorbeeld de berm langs de weg of andere gronden die eigenlijk niet voor (jouw) vee bestemd zijn.

      In mijn jeugd heb ik dat toch met enig regelmaat gezien dat dergelijk voorkwam. In mijn onschuld dacht ik altijd dat het zo hoorde, de boel netjes houden.

      Weer wat geleerd vandaag.

      Groet, Johan.