      From: "Nynke van den Hooven" <nynkevandenhooven@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Sunday, July 14, 2013 2:14 PM
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Albert Bartelds te Noordwolde

      Cees, Lineke,

      Moeder Engeltje Ferwerda/Verwerda kreeg op 14 mei 1850 in Schoonebeek een
      dochter Marrigje (geboorteakte Dalen 1850 nr 44). Als Engeltjes woonplaats
      werd Gieten vermeld.

      Marrigje trouwde op 15 oktober 1873 in Harderwijk met Johannes Basstein
      (Huwelijksakte Harderwijk 1873 nr 46). Bij dat huwelijk werden 2 kinderen
      gewettigd. De huwelijksakte vermeldt dat Marrigje de niet erkende dochter
      van Engeltje Verwerda is, "wier beroep en woonplaats niet bekend is." Omdat
      Marrigje de verblijfplaats van haar moeder niet wist, kon ze die dus niet
      vragen een akte van erkenning te laten opstellen.

      De geboorte van Aaltje Bartels (geboorteakte Beekbergen 1853 nr 280) werd
      aangegeven door de 50-jarige Reikje Jansen Stomphorst, arbeidster, die
      aangaf dat Engeltje Verveda (sic!), 23 jaar, huisvrouw van Harmen Bartels,
      26 jaar, mandenmaker woonachtig in Hasselt, op 3 november 1853 in haar huis
      (m.a.w. dat van Reikje) in Beekbergen was bevallen van een dochter aan wie
      de naam Aaltje werd gegeven.

      Uit Aaltjes huwelijksakte (Stad Doetinchem 1876 nr 4) blijkt dat haar ouders
      op dat moment geen vaste woonplaats hadden.

      De geboorte van zoon Albertus op 6 mei 1856 in Diepenveen werd aangegeven
      door Harm Bartelds die verklaarde dat zijn echtgenote Engeltje Ferwerda,
      woonachtig in Gieten, was bevallen van een kind van het mannelijk geslacht
      dat ze Albertus noemden.

      Mogelijk heeft Harm een beetje gejokt toen hij de geboorte van zijn zoon
      aangaf.? Bewijs voor het feit dat Engeltje Harmens "huisvrouw" was is tot op
      heden nog niet gevonden. Het is mogelijk dat Harmen en Engeltje nooit
      getrouwd geweest zijn, maar dat hun omgeving, zoals bijv de aangeefster van
      Aaltjes geboorte, dat aannam.

      Uit het bovenstaande wordt overigens wel duidelijk dat Harm en Engeltje van
      lieverlee steeds zuidelijker terechtkwamen.;-)

      De hierboven gemelde aktes zijn in te zien op www.geldersarchief.nl

      Zoek op naam en klik vervolgens op het aktesymbool voor de gevonden naam.

      Wat betreft de informatie in de overlijdensakte van Hermannus Bartels'
      ouders kun je je afvragen in hoeverre die correct is. Vaak waren aangevers
      buren van de overledene en niet volledig op de hoogte van de juiste
      personalia van de overledene.

      Succes met de zoektocht!

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven