55413RE: [Friesland-genealogy] laatste reactie en einde van mijn vraag

  • Tjerk Tigchelaar
    Apr 20, 2013
      Hallo Sietze,

      De zoekmethode is niet gewijzigd. We zoeken nog steeds in askSam en daar is
      alles bij het oude gebleven. Het enige dat concreet is gewijzigd is het
      combineren van de databases van de dertien regio's naar één database per
      "gebeurtenis". De enige consequentie die dat heeft voor het zoeken is als je
      in de oude regio wilt zoeken. Wil je alleen zoeken in wat vroeger regio 10
      was dan moet je nu aan de zoekvraag Harlingen or Barradeel or Bildt
      toevoegen.

      Over de zoekhulp kan ik verder niets zeggen, dat is de tak van sport van
      Andrys Stienstra. Het zou best kunnen dat na het introduceren van de nieuwe
      zoekpagina er nog even een link de mist in ging. Je hebt nu in ieder geval
      weer de "gewone" zoekhulp en de zoekhulp voor experts. Misschien is het het
      overwegen waard om daar één pagina van te maken.

      Bedenk wel dat zoeken met [ ] als consequentie heeft dat er gezocht wordt op
      de woorden die achtereenvolgens tussen de [ ] staan. Zoeken op [tjer* tich*]
      levert dus alleen de namen Tjerk Tichelaar en Tjerks Tichelaar op en niet
      bijvoorbeeld Tjerk Gerrits Tichelaar.

      Het enige dat we als zoekmogelijkheid extra mogelijk gemaakt hebben is
      zoeken met een zoekvraag waar een : in voorkomt, dus bijvoorbeeld zoeken op
      [vader: tjerk ti*], voorheen kon dat niet want een : werd niet geaccepteerd
      in de zoekvraag.

      Groeten,
      Tjerk