55349Re: Gossele Piebes

  • reyacta
    Apr 3, 2013
      Hallo,

      Met Gossele kon ik geen huwelijk vinden:
      Haskerland, huwelijken 1723
      Vermelding: Derde proclamatie op 10 oktober 1723 in Joure
      Bruidegom: Goslik Piebes afkomstig van Joure
      Bruid: Sjoerdje Sjoerds afkomstig van Joure
      Opmerking : getrouwd te Joure

      Gestandaardiseerde namen:
      Bruidegom: GOSLING PIEBES
      Bruid: SJOERDJE SJOERDS

      Dit lijken me zijn ouders, mede gezien de Fokel dochter (later Vogeltje).

      Haskerland, huwelijken 1682
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 januari 1682 in Joure
      Bruidegom: Pybe Goslycks afkomstig van Joure
      Bruid: Fookel Tialkes afkomstig van Joure

      De Jongma met Ancke Solckema en Wyts is deze:
      Gerecht Doniawerstal:
      Doniawerstal, huwelijken 1617
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 februari 1617
      Bruidegom: Pijbe Goslixzn afkomstig van Langweer
      Bruid: Anke Solckema afkomstig van Indijken

      Doniawerstal, huwelijken 1640
      Vermelding: Derde proclamatie op 27 februari 1640
      Bruidegom: Pijbe Goslijcks Jongma afkomstig van Langweer
      Bruid: Wijts Auckedr afkomstig van Langweer

      Je mist dan dus een tussenliggende generatie om familie te kunnen zijn
      - een Gosling Piebes
      of een andere Gosling met een Pybe-Jongma-dochter.

      Je Gossele heeft in elk geval een zus Sietske Piebes, die een paar keer in Joure komt meteren:
      Haskerland, huwelijken 1729
      Vermelding: Derde proclamatie op 13 maart 1729 in Joure
      Bruidegom: Johannes Fredses afkomstig van Sint Nicolaasga
      Bruid: Sydske Piebes afkomstig van Joure
      Opmerking : getrouwd te Joure
      Ik heb geen kinderen van hen kunnen vinden.

      Maar ....
      simonwierstra verwijst bij de Solckema-behandeling naar het Genealogysk Jierboekje 1989.
      En dat vertelt dat Piebe Goslyxs schipper op de Jouwer bij een proces in 1793 (moet zijn 1739) gebruik maakt van de familie-aantekeningen Schultinck.
      Piebe had gepoogd wegens zijn dochter Sytske het niaar te leggen op de koop van het huis "'t Clooster" op de Koemarkt te Joure - en dat was mislukt.
      Verkopers zijn dan de erven van Bavius Schultinck, maar een ervan is geen familie van Piebe en wordt niet ontvankelijk verklaard.

      13164 Eiser: Claas Lolkes, appellant; Gedaagde: Piebe Goslings, appelleerde definitieve sententie nr. 4 1739 juli 15

      http://zoek.tresoar.nl/?itemid=|misc/inventarissen|900119
      Ik neem aan dat Pybe de bruidegom uit 1682 is.
      De familierelatie loopt dan zo:
      Doniawerstal, huwelijken 1641
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 november 1641
      Bruidegom: Pierius Seta
      Bruid: Eett Pibodr Jongma afkomstig van Langweer
      Opmerking : procureur van Doniawerstal

      Utingeradeel, huwelijken 1675
      Vermelding: Derde proclamatie op 1 april 1675
      Bruidegom: Steven Cornelis Schultinck
      Bruid: Janck Pier Seta afkomstig van Joure
      Opmerking : met consent van de wederzijdse ouders

      Groet Margreet