55341Re: Ordenen van fysieke gegevens

  • mounewei
    Apr 2 3:56 AM
      Dag Pyt,

      Ik had hetzelfde probleem. Behalve de in het verleden gemaakte papieren kopieën kwam ik in het bezit van steeds meer fysieke documenten, brieven en foto's van overleden familieleden.
      De noodzaak om dat te ordenen, op te slaan en vooral toegankelijk te maken groeide. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de toekomstige generaties. Zelfs als alles netjes is verpakt is de kans groot dat je levenswerk in de toekomst bij het oud papier komt te staan.

      Daarom heb ik enkele jaren geleden het programma Haza-21 uitgebreid met de functie Familiearchief. Uiteraard kan dit worden gekoppeld aan alle andere gegevens in een Haza-21 database, maar het is ook te gebruiken naar andere genealogische programma's.
      Inmiddels heb ik al 30 archiefdozen vol en dankzij de inventaris is alles terug te vinden. Die inventaris distribueer ik periodiek onder de familie, zodat iedereen weet wat er in het archief is te vinden.

      Het doel van de functie Familiearchief is het registreren, het ordenen en het toegankelijk maken van de door u verzamelde familiepapieren en andere bescheiden.
      Hoewel primair gemaakt voor een familiearchief, kan het voor ieder
      archief worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld verenigingsarchieven,
      bedrijfsarchieven en kerkelijke archieven.
      - Een Familiearchief bestaat uit een aantal Archiefstukken.
      - De gewenste structuur van het Familiearchief kan worden vastgelegd
      in een Archiefschema. Ieder archiefstuk wordt gekoppeld aan een
      rubriek in het Archiefschema.
      - Het resultaat is een rapport Archiefinventaris, zoals die ook bij de
      archiefdiensten worden gemaakt.
      - Een beroepsarchivaris kan hiermee een archief inventariseren,
      geheel conform de standaarden in de archiefwereld.
      - Amateur-historici kunnen dat ook, maar hebben ook de vrijheid om
      hun archief naar eigen inzicht in te richten.

      Op de website http://www.hazadata.com vind je meer informatie in de module Registratie en met de te downloaden probeerversie kan je zien hoe het werkt.

      Met vriendelijke groet,
      Jan Diebrink

      P.S. Mijn schoonzoon stamt af van Keerinna Dilling (Gasselte 1840 - Bronneger 1914). Heb je ook foto's van die familie?

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Pyt" <pdillingh@...> wrote:

      > Dag archivarissen,
      > kan iemand mij een advies geven bij het volgende probleem;
> [...]
    • Show all 13 messages in this topic